(15.50 hodin)
(pokračuje Doktor)

Já jsem... To je vsuvka. Já jsem zdůrazňoval konflikt vyplývající z ambice a nového poslání České národní banky vykonávat činnosti a služby právnickým subjektům, zásah nebo ambici, která je vedena na samotném okraji ústavnosti České republiky, a přesto bylo s mým argumentem zacházeno tak, jak jste toho byli svědky.

Pokračuji tedy v čtení: "Podle ustanovení článku 8a legislativních pravidel vlády" - zdůrazňuji české vlády - "je orgán, který návrh zákona zpracoval, po připomínkovém řízení a po úpravách provedených v souvislosti s ním povinen zaslat dopisem člena vlády ke konzultaci Evropské centrální bance. Pokud návrh zákona takové konzultaci podléhá na základě rozhodnutí Rady č. 98/415/ES ze dne 29. 6. 1998, o konzultacích vnitrostátních orgánů a Evropské centrální banky k návrhům právních předpisů (dále jen rozhodnutí Rady)."

Mohl bych citovat dál a dál. A použiji na svou obranu usnesení, resp. závěry jednání ústavněprávního výboru, který v oblasti a ve věci hospodářské soutěže a ústavnosti v této věci přijal toto usnesení. V otázce ČNB přijal ústavněprávní výbor usnesení: "Je v rozporu s principy nezávislosti České národní banky i pravidly hospodářské soutěže, aby ČNB jako subjekt byla poskytovatel komerčního bankovnictví." Dále je součástí usnesení ústavněprávního výboru, že řešením je omezení rozsahu služeb poskytovaných Českou národní bankou pouze na platební agenturu.

Já jsem zde do prostoru zavěsil otázku a úvahu, zda nám stojí tato věc za konflikt s Evropským soudním dvorem a za konflikt na to rozhodčí řízení, resp. zahájení řízení o porušení smlouvy podle pravidel Soudního dvora Evropských společenství. Nic jiného jsem neučinil, nic jiného jsem neakcentoval.

Odmítám přijímat výzvu na osobní spor a navrhuji znovu panu ministrovi financí střízlivé a střídmé zamyšlení se nad tím, že bude hlasováno buď o návrhu projednávání věci, přerušení projednávání, tak aby si pozici Evropské centrální banky mohl opatřit, anebo na opakování druhého čtení. Předesílám, že z procesního hlediska by bylo asi lepší absolvovat znovu jednání v režimu druhého čtení, tedy hlasovat jako první návrh návrh na opakování druhého čtení, nebude-li přijat, tak návrh na přerušení rozpravy, resp. přerušení projednávání věci.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Pane poslanče, dovolte, abych to zrekapitulovala. Jedná se tedy o vaše dva návrhy. Za prvé navrhujete, abychom po skončení rozpravy ve třetím čtení hlasovali o vašem návrhu na vrácení do druhé čtení. Je tomu tak? Pane poslanče? (Reakce mimo mikrofon.)

Zda platí, že navrhujete vrácení do druhého čtení, a v případě, že tento návrh neprojde, navrhujete přerušení projednávaného bodu - a teď musím vědět přesně podmínky tohoto přerušení, do kdy.

 

Poslanec Michal Doktor: Do doby doručení stanoviska Evropské centrální banky k předmětné věci.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Pan ministr Kalousek. Prosím.

 

Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Dámy a pánové, co mám na tuhle diskusi říct? Otázka je velmi prostá. Buď bude Česká republika své veřejné rozpočty řídit efektivně a bude z toho mít veškeré benefity, které efektivnímu finančnímu řízení přísluší, anebo nebude své veřejné rozpočty řídit efektivně, tak jako to dělala mnoho let, a pak ty benefity bude mít někdo jiný. O tom je tady tato diskuse. O ničem jiném. Všechno ostatní je pouze balast.

To, co máte předloženo, je návrh Ministerstva financí v podstatě společný s Českou národní bankou. On nebyl problém vybudovat úplně nový systém platebního styku v rámci Ministerstva financí, akorát že by to bylo o několik miliard dražší. My jsme přistoupili k té mnohem levnější variantě, že jsme využili systém platebního styku České národní banky, který tam již byl, pouze jsme ho učinili efektivním a učinili jsme ho systémem státní pokladny. To samo o sobě je věcí samostatné prezentace, kterou jsme dělali pro některé poslance a novináře, kteří měli zájem a přišli.

Ale znovu se vracím k jedné jediné zásadní otázce. Buď - a je to zcela legitimní a je to naše povinnost - budeme řídit své veřejné rozpočty efektivně a budeme z toho pro daňového poplatníka čerpat benefity. Nebo, vzhledem k tomu, že spousta soukromých subjektů je za posledních dvacet let z toho, že to neděláme, zvyklá čerpat svoje vlastní benefity, tak jim tenhle zvyk zachováme. A o tomhle se teď vede spor v Poslanecké sněmovně. O ničem jiném! O ničem jiném! A o ničem jiném nebudete hlasovat.

Jinak co se týče stanoviska České národní banky a Evropské centrální banky, tak vás ujišťuji, že není pochyb. To, co předkládám, předkládám ve spolupráci s Českou národní bankou po důkladných konzultacích s Evropskou centrální bankou.

Vy jste suverénem těchto procesů, já to respektuji. Jenom bych to rád oprostil od různých balastů a řekl vám zcela jasně, o čem budete rozhodovat. Budete rozhodovat o tom, že tady bude platební styk veřejných rozpočtů, z kterých bude čerpat benefity Česká republika a daňový poplatník, anebo tady bude takový platební systém, z kterého na úkor daňového poplatníka budou čerpat benefity soukromé banky. Pokud si myslíte, že je to jinak, tak vás ujišťuji, že to tak není! A teď každý hlasujte podle svého svědomí!

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Jsme v rozpravě ve třetím čtení. Pan kolega Pavel Suchánek má slovo.

 

Poslanec Pavel Suchánek: Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Dovolil bych si v rozpravě přečíst tři legislativně technické úpravy:

Úprava číslo 1: V části první článek 1 novelizační bod č. 17 zní: V § 14 odst. 10 se slova "odstavec 9" nahrazují slovy "odstavec 8 a 9" a slova "odstavec 8" se nahrazují slovy "odstavec 6".

Druhá úprava je v usnesení rozpočtového výboru č. 323 z 35. schůze ze dne 18. září 2012: V bodu 6 se slovo "a" nahrazuje slovem "až".

A třetí pozměňující návrh: V části čtvrté článku 5 se slova "části třetí a části čtvrté" nahrazují slovy "části druhé a části třetí".

Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji. Ptám se na další přihlášku do rozpravy. Není žádná, rozpravu tedy končím.

Budeme hlasovat nejprve o návrzích poslance Michala Doktora a na základě toho, jak o nich rozhodneme, budeme postupovat dále. První návrh, o němž budeme rozhodovat, je návrh, kterým je žádost o vrácení této normy do druhého čtení. Je zde žádost na odhlášení. Já jsem vás tedy všechny právě odhlásila a prosím, abyste se všichni znovu přihlásili.

 

Budeme rozhodovat o návrhu na vrácení do druhého čtení, na opakování druhého čtení.

Zahajuji hlasování číslo 212 a táži se, kdo souhlasí s tímto návrhem pana poslance Doktora. Kdo je proti návrhu?

V hlasování pořadové číslo 212, přítomno 125, pro 60, proti 61. Tento návrh přijat nebyl

 

Druhým návrhem je návrh na přerušení projednávaného bodu do doby doručení stanoviska Evropské centrální banky v předmětné věci.

Zahajuji hlasování číslo 213. Kdo souhlasí s návrhem na přerušení za stanovených podmínek? Kdo je proti tomuto návrhu?

V hlasování číslo 213, přítomno 131, pro 59, proti 66. Návrh přijat nebyl.

 

Nyní budeme hlasovat o pozměňovacích návrzích. Slovo dostane pan zpravodaj poslanec Pavel Suchánek. Nejprve prosím o návrh procedury.***




Přihlásit/registrovat se do ISP