(17.20 hodin)

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Tak. A teď snad už můžeme hlasovat. Všichni se shromáždili a budeme hlasovat návrh paní poslankyně Kohoutové na zamítnutí předloženého návrhu zákona.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro, přijmout návrh na zamítnutí, stiskne tlačítko, zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování má pořadové číslo 134, přítomno 143, pro hlasovalo 73, proti 58. Návrh na zamítnutí byl přijat.

 

Můžeme nyní ukončit projednávání tohoto bodu s tím, že máme tu další návrh, číslo 95.

Pan poslanec Braný chce něco? Prosím.

 

Poslanec Petr Braný: Vážený pane místopředsedo, ctěná Sněmovno, chtěl bych se vám omluvit. Stává se mi to jednou za deset let. Ten bod 39 není totožný s tím senátním, ale to je něco úplně jiného, takže návrh, který je pod číslem 709, už byl vyřazen, bude v příští schůzi. Takže je to v pořádku. Tento bod jsem jenom omylem, jak je tam zkratka názvu, zařadil do tohoto. To je takzvaný bod, kdy si ženy mají zaplatit svoji rovnost. To je něco jiného. (Potlesk jednoho poslance zleva.)

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Takže je to něco jiného, ano, rozumím. A můžeme pokročit k bodu číslo

 

95.
Návrh Zastupitelstva Ústeckého kraje na vydání zákona, kterým se mění
zákon č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, ve znění
pozdějších předpisů, zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích,
ve znění pozdějších předpisů a zákon č. 565/1990 Sb.,
o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 495/ - prvé čtení

My jsme tohle taky přerušili už usnesením ze 7. února a odložili jsme to. Máme teď stanovisko vlády jako tisk 495/1 a opět bych poprosil pana poslance Foldynu, kdyby i tento tisk uvedl za Ústecký kraj.

 

Poslanec Jaroslav Foldyna: Pane místopředsedo, děkuji za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, slovo loterie a zákon o loteriích se tady skloňuje řadu let a v posledních měsících to bylo docela intenzivní. V oblastech, jako jsou severní Čechy, kde je velká nezaměstnanost, takzvaní nepřizpůsobiví, vyplácí se tam mnohonásobně více sociálních dávek, je ruku v ruce s těmito problémy vždy problém loterií. Je to záhadné, ale prostě tak to je.

Města a obce, aby se mohly lépe bránit věcem, jako jsou loterie, které patří do velmi negativního repertoáru vlivů, které zapříčiňují tu neklidnou a nedobrou situaci v Ústeckém kraji, potřebují mít v rukou také jakýsi nástroj. A právě návrh Ústeckého kraje je tím možným nástrojem, kdy bychom chtěli, aby zejména města a obce měly možnost rozhodnout o tom, jestli loterie nebo výherní automaty v tom městě budou ustanoveny, nebo budou mít místo pro podnikání, nebo nebudou. Proto v tom návrhu Ústeckého kraje je řada ustanovení, které dávají větší pravomoci městům a obcím věci ovlivnit.

Já to shrnuji velmi v kostce, nechci tady zdržovat, každý ten návrh zákona má před sebou. A samozřejmě je tady řada starostů, kteří ten problém vnímají velmi citlivě. Takže vás prosím o to, abychom tento návrh zákona pustili do druhého čtení přesto, že věřím, že se tady najde řada poznámek, které budou mít určitě svoje opodstatnění, že v tomto zákonu jsou špatně nebo tam nejsou. Ale já si myslím, že právě druhé čtení by mohlo být místem, kde se k něčemu společně dopracujeme.

Děkuji za úvodní slovo.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, pane poslanče. A teď prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení poslanec Pavel Svoboda.

 

Poslanec Pavel Svoboda: Děkuji za slovo, pane předsedající. Dámy a pánové, Zastupitelstvo Ústeckého kraje v tomto případě přichází s velmi rozsáhlým návrhem novelizace loterijního zákona, který pokud máte před sebou a nahlédli jste do toho návrhu, tak určitě s tím budete souhlasit. Bohužel přichází v době, kdy vláda připravuje vlastní návrh zcela nového loterijního zákona, kterým tuto problematiku řeší, nebo bude řešit, komplexně, a to s přihlédnutím ke všem aktuálním aspektům této problematiky. Nemluvě o tom, že mnohé problémy v tomto návrhu zákona byly vyřešeny již v loňském roce, jestli si vzpomínáme všichni, v tzv. Farského oponentním návrhu a byly vyřešeny do té podoby, která byla schválena a kterou všichni známe.

Z těchto důvodů, ale i z důvodů věcných a legislativních nedostatků, na které upozornila legislativa, navrhuji zamítnutí tohoto návrhu zákona. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, já taky. A teď otevírám obecnou rozpravu, do které mám přihlášeného pana poslance Novotného.

 

Poslanec Josef Novotný st.: Pane předsedající, dámy a pánové, tisk 495, jak jistě sledujete to číslo, je poněkud nízký. Už je tady delší dobu, přes rok. Podařilo se u tohoto tisku zejména vládní koalici dosáhnout toho, čeho chtěla - aby ten tisk vyhnil, vyčichl, aby se mezitím cosi stalo a aby přestal být pro hazard, který se tímto zákonem nebo novelou pochopitelně cítil ohrožen, nebezpečný.

Co tento zákon řešil? Řešil posílení role samospráv v povolovacím procesu, odstraňoval některé ty neuvěřitelné daňové výjimky, které byly v zákoně o loteriích - teď byly tedy nahrazeny po novele Farského, nicméně v té době to ještě nebylo jisté, takže to řešily, definoval kasino, aby se oddělilo od těch pseudokasin, švindlů různých, kde se provozovatelé zaštiťují tím názvem kasino a provozují tam horší než kasinový hazard. Sjednocovaly se lhůty povolovací, protože díky korupčnímu procesu na Ministerstvu financí... Pan ministr Kalousek takticky odešel, aby to nemusel poslouchat nebo případně na to reagovat, protože to, co zde budu říkat, je skutečně hanba vlády a hanba Poslanecké sněmovny. Takže reakcí se jistě nedočkáme. Ty lhůty byly třeba na 50 let, i když v zákoně o loteriích je nejdelší lhůta na kamenné kasino 10 let, a povolovalo se to na dobu neurčitou nebo 50letou, 20letou atd. Takže tohle řešil návrh Ústeckého kraje. Nebudu ho dále tady rozvykládávat, protože to je dlouhé povídání už o ničem v této chvíli.

Proč propustit tento zákon do dalšího čtení? Protože co se mezitím stalo. Novela Farský 300/11 v podstatě zhoršila situaci obcí, snížila zdanění, znemožnila obcím hazard regulovat a mohli bychom na tomto nosiči, který zde leží před vámi, tyto závady opravit a velice rychle. Pokud by byla samozřejmě vůle.

Zvýšení pravomocí obcí je na místě, protože obce byly nejen svázány pupeční šňůrou s hazardem tím, že až 80 % z některých typů her jsou příjmy obcí, čili jsou vázány na to. Velice těžko se zastupitelé budou se ztrátou tohohle financování vypořádávat. A ta šance tady je, změnit ty poměry, které tam jsou. A zejména mohli bychom zvýšit velice jednoduše pravomoci obcí, protože v současném stavu prakticky platí sedm let, pokud zastupitelé oželí ty peníze, které jsou teď poměrně vysoké, vymaní se z hazardu, ze závislostí, a po tříleté lhůtě požádají, poté dva roky bude nějaké dohadovací řízení s Ministerstvem financí a poté další dva roky bude správní soudnictví fungovat. Takže po sedmi letech se teprve domůžou svých práv, která jsou jim daná Ústavou - a na to se tady kašle přece u nás! ***




Přihlásit/registrovat se do ISP