(15.10 hodin)
(pokračuje Bárta)

A nyní k řádně žádaným bodům. Já bych v prvé řadě navrhoval zařazení bodu Informace ministra školství o upadající úrovni regionálního školství a porovnání s mezinárodními žebříčky - krátce řečeno ten oficiální bod, tak jak ho četla paní předsedkyně Sněmovny: vliv propadu školství na konkurenceschopnost ČR.

Dámy a pánové, pan ministr Fiala je mnohými označován za nejlepšího ministra současného kabinetu. Být nejlepším v současném kabinetu je relativně snadné, laťka je zašlapána hluboko do země a její přeplazení není nijak obtížné. Nicméně pověstná stodenní lhůta hájení už u pana ministra Fialy dávno pominula a jeho dosavadní koncepční kroky lze označit jedině jako systematický ústup z opatření vedoucích ke zvýšení konkurenceschopnosti ČR.

V prvé řadě v tomto duchu je zapotřebí považovat opatření, které je kódově označeno jako prosté, ovšem velmi závažné a naprosto nezodpovědné zrušení vyšší úrovně státní maturity, u které jsem přesvědčen, u které jsem přesvědčen, že se jedná o ústupek, který pan ministr učinil čistě z populistických důvodů, možná dokonce v prokorupční atmosféře související se společností Scio. Jenom pro vysvětlení - společnost Scio je drahým dodavatelem českých vysokých škol a připravuje pro ně zkoušky na vysoké školy. Zavedení těžší verze státních maturit bylo naprosto zásadní v kontextu toho, aby vysoké školy přijaly tuto těžší verzi státních maturit jako selektivní opatření, nebo chcete-li, přijímací zkoušky na vysokou školu. To, že pan ministr školství z této věci ustoupil, v prvé řadě znamená velký byznys právě pro společnost Scio, která tímto způsobem dále bude dodávat všem vysokým školám tyto testy. Za druhé, a to je bohužel mnohem závažnější, tímto opatřením reálně jsme přestali motivovat žáky středních škol k tomu, aby se snažili o absolvování nějaké vyšší laťky z hlediska znalosti především matematiky, tak jak o ní hovoří strategie konkurenceschopnosti, kterou vláda přijala někdy na jaře roku 2011.

Jestliže v ČR se můžeme kochat tím, že když nám kupříkladu Japonsko navrhne pro naše studenty možnost stipendijního studia v Japonsku, tak ČR není schopna do Japonska poslat ani dostatek studentů, kteří by zvládli náročné přijímací testy z matematiky, je zcela evidentní, že úroveň vzdělanosti našich studentů především na gymnáziích je v porovnání s ostatními státy zcela a zcela nedostačující. Lapidárně řečeno, v Čechách není dostatek studentů, kteří umějí matematiku tak, aby naplnili kvóty, které máme z Japonska pro studium na místních univerzitách k dispozici. Zrušením těžší verze státních maturit se dostáváme do toho stavu, kdy necháváme pouze jednodušší verzi státních maturit, která je selektivním opatřením jen proto, abychom měli jistotu, že ta nejhorší škola nebude horší než krajně přípustný stav, který v českém školství chceme. Jinými slovy řečeno, naše gymnázia se dál propadají na úroveň učňáků, naše učňáky se dál propadají na úroveň základní školy.

V tomto stavu, kde jsme, kdy jsem vám tady minule vyprávěl žebříčky konkurenceschopnosti a Pavel Bém mě opravoval, že ten žebříček konkurenceschopnosti je ještě horší, než jak jsem vám tady četl, je toto opatření pana ministra Fialy zcela nezodpovědným krokem, který se nebojím nazvat hrobařením české konkurenceschopnosti. A protože se obávám, že pro pana ministra je gramotnost v ČR již téma nezajímavé, nezbývá mi, než použít symboly a panu ministrovi věnovat urnu jednotné úrovně maturity z matematiky - konec české konkurenceschopnosti. (V ruce drží pohřební urnu s právě přečteným nápisem a ukazuje ji poslancům.) Já pevně doufám, že alespoň na tomto extrémním příkladu pan ministr pochopí, jak situace je vážná. A pevně doufám, že tento symbol místo mnoha písmenek bude zcela srozumitelný Ministerstvu školství, kde je zcela evidentní, že pan ministr ustupuje své vlastní byrokracii a populistickým tlakům, ustupuje od koncepčních strategických kroků, které by měly zastavit úpadek školství. Já vím, že pan předseda vlády už na podzim roku 2010 velmi bojoval proti zavedení státních maturit, a velmi krvavým způsobem Věci veřejné si tehdy na panu premiérovi vydupaly to, aby se státní maturity prosadily. Ale když už jsme je prosadili, tak zase přichází klasický přístup koalice, a to je salámová metoda postupného vyprazdňování kroků, které se Věcem veřejným v koalici povedly. Je to úplně stejné jako s Lessym, je to úplně stejné jako u zvyšování platů učitelů, je to stejné jako s celou strategií konkurenceschopnosti.

V tomto kontextu proto žádám pana ministra Fialu, aby jasně zdůvodnil a řekl, jak Ministerstvo školství zastaví propad v úrovni regionálního školství v porovnání mezinárodních žebříčků. Za druhé, jak nahradí těší verzi státních maturit jiným mechanismem, který zabrání tomu, co denně můžeme vidět u učitelů základních škol, kdy dneska učitelé základních škol s ubývajícími žáky se bojí dneska vyhodit studenta ze školy jenom proto, že přijdou o peníze na tohoto studenta, a jenom proto, že se zvýší riziko kupříkladu zavření této školy. Pokud Ministerstvo školství nebude mít těžší verzi státních maturit alespoň z matematiky, ptám se pana ministra školství, jaký jiný ekvivalentní nástroj pro zabránění dalšího propadu, pro měření výkonnosti a kvality českého školství zavede, jaká udělá opatření pro jednotlivé školy k tomu, aby tyto školy byly motivovány k tomu, aby zvyšovaly úroveň a bránilo se dalšímu propadu úrovně českého regionálního školství.

Myslím, že v návaznosti na tento bod je velmi logické rovnou požádat o zařazení dalšího bodu -

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Promiňte, pane kolego. Tento bod žádáte tedy jako první bod dnešní schůze, případně po těch již pevně zařazených...

 

Poslanec Vít Bárta: Paní předsedkyně, já bych navrhl, že až přečtu ty jednotlivé body, je v logické souvislosti...

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Dobře. Já že to tady máte napsané. Takže prosím.

 

Poslanec Vít Bárta: Dalším bodem je bod na premiéra Petra Nečase o připravenosti vlády ČR na krizový vývoj světové ekonomiky.

Dámy a pánové, suchá fakta jsou neúprosná. Ačkoliv se média a vrcholní představitelé klíčových světových hráčů snaží veřejnost všemi možnými způsoby uklidnit, nad hlavami nás všech se svírají přesně stejná mračna jako před kolapsem v roce 2008. Fed neboli zjednodušeně americká centrální banka právě zahájil novou vlnu kvantitativního uvolňování, neboli lapidárně řečeno, tištění obrovského balíku peněz, tištění obrovského množství v zásadě bezcenných papírků, v tomto případě dolarů. Spolu s historicky bezprecedentním snížením úrokových sazeb a zcela identickou politikou Evropské centrální banky to znamená jediné: světová finanční soustava je v kritickém stavu a úřady se pokoušejí udusit plamen nové krize přikládáním onoho stohu papírových peněz. V případě, kdy minulý čtvrtek Fed spustil plán tisknutí 40 miliard dolarů, což pro vaši představu je 750 miliard korun, což znamená více než tři čtvrtiny státního rozpočtu České republiky na jeden rok, je zapotřebí brát toto opatření velmi vážně. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP