(14.40 hodin)
(pokračuje Parkanová)
Za účelem ověření přiměřenosti ceny při úplatném nabývání majetku v souladu s ustanoveními paragrafu 12 zákona 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, rezort Ministerstva obrany oslovil s žádostí o příslušné stanovisko Ministerstvo financí. Konec citace. Neboť návrh smlouvy vzešel z řízení, kde byl uplatněn § 18 odst. 1. písm. c) zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, tedy byla využita výjimka dle tohoto zákona a nebyla vypsána veřejná soutěž, ale byl osloven předem známý zájemce, a to na základě memoranda o porozumění, které uzavřelo Ministerstvo obrany a koncern EADS, přičemž v případě takového nabytí majetku do vlastnictví státu je ve smyslu § 12 odst. 4 zákona 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, povinnost ocenit takovýto majetek dle zvláštního předpisu, konkrétně zákona č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku a o změně některých zákonů, který v § 2 odst. 1 stanoví, že je třeba stanovit cenu obvyklou, a pokud není majetek pořizován za cenu obvyklou, že je možné, aby Ministerstvo financí dalo souhlas s cenou vyšší.
Ačkoliv JUDr. Parkanová skutečně jako ministryně obrany oslovila Ministerstvo financí dopisem ze dne 9. dubna 2009 s žádostí o přiměřenosti ceny, kdy v odpovědi ministr financí uvedl 30. dubna 2009, že Ministerstvu financí nepřísluší udělit tento souhlas, přičemž to, že Ministerstvo financí neprovádí takovéto ověření přiměřenosti ceny, bylo Ministerstvu obrany známo již od dubna 2006, přičemž rovněž Ministerstvo obrany JUDr. Parkanové a magistru Staňkovi, který posléze smlouvu za zadavatele uzavřel, bylo známo, že prvotně má přiměřenost ceny, resp. stanovení ceny obvyklé, provést Ministerstvo obrany tak jako v případě ověření přiměřenosti ceny dle § 12 odst. 4 a odst. 5 zákona č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve věci pořízení servisní podpory letounů CASA C-295, která byla provedena znaleckým posudkem ze dne 8. prosince 2009 pod číslem 9153 znaleckého deníku znalcem Ing. Miloslavem Hájkem, a teprve v případě nesouladu ceny pořizovaného majetku s cenou zjištěnou podle zvláštního předpisu má Ministerstvo obrany oslovit Ministerstvo financí s žádostí o souhlas s výší ceny vyšší, než je cena zjištěná zákonným postupem, při jejich srozumění s povinnostmi jim uloženými zvláštním právním předpisem, zákonem číslo 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, kdy JUDr. Parkanová předložila vládě České republiky návrh na uzavření smlouvy bez toho, aby zajistila jako ministryně obrany ověření přiměřenosti ceny, kdy musela být srozuměna s možnými následky svého jednání tak, jak to upravuje ustanovení § 47 odst. 2 zákona číslo 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, když podle tohoto zákonného ustanovení odpovídá za porušení stanovených povinností a za škodu, která by státu vznikla mimo jiné v rozsahu trestněprávních předpisů, a to ve vztahu k dosažení ceny obvyklé na majetku pořizovaného do vlastnictví státu, a poté vydala prostřednictvím úkolového listu pod bodem 4 ze dne 30. března 2009 pokyn k uzavření smlouvy, který splnil magistr Staněk 7. května 2009 tím, že jako zástupce zadavatele za Ministerstvo obrany rozhodl o výběru nejvhodnější nabídky a smlouvu podepsal, byť musel být srozuměn s tím, že přiměřenost ceny nebyla dostatečným způsobem ověřena, neboť mu bylo známo jednání dr. Vlasty Parkanové, které předcházelo podpisu smlouvy, a musel být srozuměn s možným následkem svého jednání tak, jak to upravuje ustanovení § 47 odst. 2 zákona číslo 219/2000 Sb., o majetku České republiky, když podle tohoto zákonného ustanovení odpovídá za porušení stanovených povinností a za škodu, která tím státu vznikla, mimo jiné v rozsahu trestněprávních předpisů, a to ve vztahu k dosažení přiměřenosti ceny majetku pořizovaného do vlastnictví státu, přičemž znaleckým posudkem bylo zjištěno, že celá obvyklá u tří koupených letounů CASA splňujících parametry a specifikace uvedené v příloze ke smlouvě je 2 miliardy 348 milionů 150 tisíc 683 korun bez DPH, takže JUDr. Parkanová svým jednáním způsobila České republice škodu ve výši 658 milionů 482 tisíc 64 korun."
Toto je obvinění nebo žádost o vydání z pera policie. K policejní žádosti následuje odůvodnění. To odůvodnění, text, který jsem vám právě přečetla, dále rozvíjí, nic nového v něm však už neuvádí.
Z textu policejní žádosti, kterou jsem právě přečetla, je dostatečně zřejmé, že se jedná o jednoduchý spor, totiž jestli existuje zákonná povinnost v případě nákupu vojenského materiálu určit cenu postupem podle zákona o majetku státu a zákona o oceňování majetku a zda toto ocenění musí být provedeno znaleckým posudkem. Podle policie musí být splněny obě podmínky, zatímco veškeré právní posudky, které mám k dispozici, tvrdí opak a docházejí k závěru, že jsem takovou povinnost neměla, protože to u vojenského materiálu není možné. Vždy se jedná o unikát, jehož vojenská konfigurace je tajná, a proto cenu obvyklou určit nelze.
Nejprve mi ale dovolte vyjádřit se k jednotlivým tvrzením policie, přičemž v některých případech budu citovat z odůvodnění policejní žádosti, tedy z té části, kterou jsem zde necitovala celou doslovně.
Policie tvrdí, že jsem jako ministryně obrany - cituji - předložila vládě materiál, ve kterém jsem tvrdila, že přiměřenost ceny bude ověřena Ministerstvem financí, i když jsem si byla vědoma ze svého postavení a ze svých znalostí, že Ministerstvo financí toto ověření neprovede a že toto ověření bylo povinno provést Ministerstvo obrany. To, že Ministerstvo financí takové ověření ceny skutečně neprovádí, přitom muselo být Ministerstvu obrany známo minimálně již od 11. dubna 2006, kdy na Ministerstvo obrany zaslal své stanovisko tehdejší ministr financí magistr Bohuslav Sobotka, kdy v žádosti na ocenění majetku pořizovaného do vlastnictví státu ve věci přezbrojení Armády České republiky obrněnými transportéry uvedl, že Ministerstvu financí nepřísluší takovýto souhlas vydat. K tomu je nutno uvést, že ve stanoviscích Ministerstva financí je uvedeno, že v případech letounů CASA a obrněných transportérů se jedná o vojenskou techniku, o vojenský materiál, který nelze ocenit. ***