(9.50 hodin)
(pokračuje Bendl)

V souvislosti s tím se předpokládá ukončení činnosti Pozemkového fondu České republiky a převedení jeho majetku a zbytkových agend na nově vzniklý úřad - Státní pozemkový úřad, který bude správním úřadem v celostátní působnosti ve věcech pozemkových úprav a restitucí. Při zřízení Státního pozemkového úřadu dojde ke spojení dosavadních působností Pozemkového fondu České republiky, pozemkových úřadů a Ústředního pozemkového úřadu, který je dosud součástí Ministerstva zemědělství.

Státní pozemkový úřad bude vystupovat jako orgán vykonávající působnost veřejné správy v oblasti pozemkových úprav podle zákona č. 139/2002 Sb., o pozemkových úpravách a pozemkových úřadech, jehož novela je součástí návrhu, a v oblasti restitucí v souladu se zákonem č. 229/1991 Sb., o půdě, jehož novela je rovněž součástí návrhu. Současně se bude zabývat správou státního zemědělského majetku včetně jeho prodeje. Státní pozemkový úřad bude dále bezúplatně převádět zemědělské pozemky obcím nebo krajům v rozsahu srovnatelném se současným stavem. Svou činností se bude podílet na rozvoji venkova a tvorbě a ochraně krajiny.

Zákon byl podrobně projednán Úřadem vlády. Tím se však výrazně zkrátila doba legislativního procesu. Usnesení vlády ukládají zřídit tento úřad k 1. lednu 2013. Ministerstvo zemědělství proto nastavilo veškeré transformační procesy k tomuto datu.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji panu ministrovi a prosím nyní zpravodaje pro prvé čtení poslance Josefa Šenfelda, aby se vyjádřil k tomuto textu.

 

Poslanec Josef Šenfeld: Vážený pane místopředsedo, vážení kolegové, vláda předložila Sněmovně návrh zákona dne 23. května tohoto roku. Ten byl označen jako tisk 691. Organizační výbor svým usnesením číslo 261 doporučil projednání tohoto návrhu.

V souvislosti s plánovaným ukončením činnosti Pozemkového fondu České republiky k 31. prosinci tohoto roku se předpokládá, jak již bylo řečeno, převedení zbytkových agend na nový úřad, který se bude jmenovat Pozemkový úřad České republiky. Tímto návrhem zákona se navrhuje založení nového správního úřadu Státní pozemkový úřad, který bude organizační složkou státu podřízenou Ministerstvu zemědělství. Do nového úřadu bude včleněna soustava pozemkových úřadů, která není v současnosti zřízena ani jako ústřední orgán státní správy ani jiný orgán, který by byl jako organizační složka státu samostatnou účetní jednotkou.

Tato navrhovaná varianta byla vládou vybrána s ohledem na skutečnost, že předmětem restituce, tj. obnovy vlastnictví k původním nemovitostem podle zákona o církevních restitucích, bude z převážné většiny zemědělská a lesní půda - a předběžný odhad činí asi 78 tis. hektarů nárokované půdy. Jeví se jako žádoucí, aby vydávání proběhlo v režimu obdobném, jako je tomu u zákona č. 229/1991 Sb. Jedná se o řízení po stránce procesní srovnatelné, ve kterém by nemovitosti byly vydávány ve správním řízení a byly náležitě zkoumány všechny podmínky restituce, tzn. oprávněnost nároku z hlediska prokázání původního vlastnictví a posouzení, zda k pozbytí majetku došlo v rozhodném období. Dále aby byla provedena řádně identifikace pozemkového majetku, dohledána povinná osoba, provedeny nezbytné geodetické práce aj.

Transformací Pozemkového fondu a soustavy pozemkových úřadů se v roce 2013 oproti roku 2012 předpokládá úspora mzdových prostředků ve výši zhruba 150 mil. korun a snížení počtu pracovních míst z 1 695 na 1 346. V souvislosti s transformací by mělo dojít k úspoře investičních výdajů ve výši 9,7 mil. korun a úspoře ostatních provozních výdajů ve výši 67,9 mil. korun. Diskusí je řešení zůstatků účtů Pozemkového fondu, které se mají ke dni transformace stát příjmem státního rozpočtu. A dále výnosy z prodeje a pronájmu zemědělského majetku mají být příjmem státního rozpočtu. Existuje slib vlády, že svým usnesením posílí výdaje státního rozpočtu kapitoly Ministerstva zemědělství o částku odpovídající příjmům z prodeje a pronájmu majetku, s nímž bude hospodařit Státní pozemkový úřad.

Od roku 1992 do roku 2011 byly Pozemkovým fondem poskytnuty prostředky na posílení výdajů kapitoly Ministerstva zemědělství ve výši 10,2 mld. korun. Zůstatek finančních prostředků v roce 2011 je předpokládán ve výši 2,6 mld. korun, v roce 2012 je předpokládán ve výši 2,2 mld. a k 31. 12. 2011 pohledávky Pozemkového fondu činí 17,9 mld. korun. Počet hektarů zemědělské půdy určené k privatizaci, resp. disponibilní půda Pozemkového fondu 121 tis. hektarů půdy k 31. 12. 2011. Celková výměra pozemků, které jsou zařazeny do rezervy státních pozemků, představuje 15,4 tis. hektarů. Podle § 29 zákona o půdě majetek, jehož původním vlastníkem byly církve, náboženské řády a kongregace, nelze převádět do vlastnictví jiným osobám do přijetí zákona o tomto majetku. Na základě tohoto ustanovení nelze za současného právního stavu převádět celkem 48,5 tis. hektarů zemědělské půdy, kterou spravuje Pozemkový fond.

Součástí tohoto návrhu je zrušení celé řady zákonů, z těch nejvýznamnějších zákona č. 95/1999 Sb., o podmínkách převodu zemědělských a lesních pozemků z vlastnictví státu na jiné osoby, a samozřejmě zákona č. 569/1991 Sb., o Pozemkovém fondu České republiky. Ty jsou právě včleněny do tohoto návrhu.

Na závěr poznamenávám, že schválením návrhu zákona nebude dozorčí rada Pozemkového fondu, to znamená, že tak Poslanecká sněmovna ztratí možnost dohledu nad činností hospodaření Státního pozemkového úřadu.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, také rozumím. To byl pan poslanec Šenfeld. Nyní otevírám obecnou rozpravu k tomuto prvému čtení, tedy návrhu zákona o Státním pozemkovém úřadu. Hlásí se pan poslanec Skopal, aspoň tedy. Prosím.

 

Poslanec Ladislav Skopal: Děkuji, pane předsedající. Vážená vládo, vážené kolegyně, vážení kolegové, zrušení Pozemkového fondu, o tom se hovoří již léta. Samozřejmě vnímám to jako potřebné do budoucna. Trošku mě zaráží, že se to snažíme značně urychlit v rámci tohoto roku, protože zatím ještě nemáme zákon. Pokud dobře počítám, tak nejdřív, pokud bude v platnosti, tak to bude někdy v říjnu, v listopadu a k 31. 12. máme zrušit Pozemkový fond. Myslím si, že o tomto termínu by měla být diskuse. Určitě bude vedena v zemědělském výboru.

Dále bych trošku možná polemizoval s tím, že zrušením dojde ihned k úsporám přes 100 mil., protože já si pamatuji, když se sloučil Výzkumný ústav zemědělské ekonomiky s Ústavem zemědělských a potravinářských informací, kdy v podstatě k žádným úsporám dodnes nedošlo, a pokud možná, tak v řádu tisíců.

Pak trošku mám obavy, protože tady diskutujeme dosti silně a intenzivně o církevních restitucích. To samozřejmě bude mít značné dopady na činnost Pozemkového fondu, protože bude potřeba vydávat, pokud bude tento zákon schválen. Takže to je další určitá komplikace, kterou očekáváme v příštím období.

Myslím si, že tento zákon je potřebný, a nikdo to nezpochybňuje. Ale je potřeba, abychom se jím důsledně a důkladně zabývali. Proto si osobně myslím, že zemědělský výbor toto neprojedná v průběhu prázdnin, ale že se to bude projednávat v září. A i to možná trošku posune účinnost tohoto zákona. Proto bych žádal Sněmovnu o prodloužení doby projednávání o 30 dnů, což požádám potom samozřejmě v podrobné rozpravě nebo v rámci tohoto bodu. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP