(14.40 hodin)

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Také děkuji. Chce se k usnesení Senátu také vyjádřit zpravodaj výboru pro zdravotnictví Tomáš Úlehla? Prosím, pane poslanče, máte slovo. (V sále je velmi hlučno.)

Dámy pánové, já vás prosím o nějakou elementární míru koncentrace, nebo pak se zase stane, že někdo nebude vědět, o čem hlasuje. Prosím tedy o klid v jednacím sále.

 

Poslanec Tomáš Úlehla: Děkuji. Vážená paní předsedající, paní senátorko, kolegyně a kolegové, pan ministr tady teď poměrně vás seznámil s důvody, které vedou k tomu, abychom společně podpořili verzi již jednou schválenou v Poslanecké sněmovně, tedy vládní verzi, a naopak abychom neschválili - doporučuji jako zpravodaj - Senátem navrhované usnesení.

Chtěl bych k tomu jenom konstatovat, že jsem člověk, který má praxi v hygienické službě, působil jsem tedy dlouho v této praxi. Při projednávání dané problematiky, myslím si, jsme nakonec došli k pragmatickým závěrům, které nakonec vyústily pouze v lokalizaci a samotné umístění těch dvou zásadních hlavních zdravotních ústavů. Chtěl bych tedy říct, že se kloním k tomu, abychom podpořili svým hlasováním a odsouhlasili verzi, která již byla jednou schválena Poslaneckou sněmovnou.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Také děkuji. Otevírám rozpravu. V rozpravě jako první vystoupí paní senátorka Alena Dernerová. Dále zde mám čtyři přihlášky.

Pan poslanec Urban se hlásil k faktické poznámce, nebo se pouze opřel o hlasovací zařízení? Pane poslanče Urbane? Ne. Mažu si vás.

Prosím, paní senátorko.

 

Senátorka Alena Dernerová: Děkuji, paní předsedající. Vážení páni poslanci, paní poslankyně, dobré odpoledne.

Senát Parlamentu České republiky projednal návrh zákona, jehož cílem je dokončení transformace zdravotních ústavů a hygienických stanic. Předmětem návrhu novely předložené Senátu bylo sloučit čtrnáct zdravotních ústavů zřízených zákonem o ochraně veřejného zdraví do dvou, a to jednoho v Praze a druhého v Ostravě.

Senát po debatě přijal pozměňovací návrh, který zcela akceptuje linii Ministerstva zdravotnictví a vychází z potřeb ekologicky nejzatíženějších regionů. Prosím, nehledejte v tom žádné politikum, jedná se o ekologii a o lidi žijící v těchto zatížených oblastech. Proto znění pozměňovacího návrhu je Ostrava a Ústí nad Labem.

Kromě toho Senát přijal doprovodné usnesení, které konstatuje, že v České republice chybí koncepce primární prevence a hygienické služby, a za druhé žádá Ministerstvo zdravotnictví o vypracování této koncepce, to znamená primární prevence a hygienické služby v co nejkratším možném termínu.

Takže shrnuto: Žádám Poslaneckou sněmovnu o to, aby uvažovala ekologicky a podporovala senátní návrh o existenci dvou zdravotní ústavů, z toho jednoho v Ostravě a druhého v Ústí nad Labem. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji. Dále v rozpravě jsou přihlášeni pan poslanec Jan Kubata, dále paní poslankyně Soňa Marková, pan poslanec Jiří Paroubek a pan poslanec Jiří Štětina. Prosím, pan poslanec Kubata má první slovo. Prosím.

 

Poslanec Jan Kubata: Vážená paní předsedající, vážený pan ministře, paní senátorko, dámy a pánové kolegové, ústecký region je takovým symbolem zármutku a vrásek na čele nejenom tamních politiků, ale i zde politiků v Poslanecké sněmovně. Když se podívám na segmenty veřejného života v Ústí nad Labem a v jeho okolí, to znamená v našem Ústeckém kraji, a podívám se na segmenty života v Moravskoslezském kraji, tak mezi mnohými vidím velké rovná se. Měl jsem na podzim roku 2011 možnost čtyři týdny trávit na podzim v úžasném městě Karviná a viděl jsem, co občané prožívají, když přijde inverze. Studoval jsem Univerzitu Jana Evangelisty Purkyně v Ústí a pamatuji si doby, kdy na Vysokoškolských kolejích Na Klíši nebylo vidět z jedné strany na druhou.

Ústecký i Moravskoslezský kraj mají nejnižší procento vysokoškolsky vzdělaných občanů v celé republice. Historické dědictví, které vyplývá z těžby hnědého uhlí a v Moravskoslezském kraji z těžby černého uhlí, vede k tomu, že zdravotní stav populace je nedobrý a je rozhodně vysoko a hluboko - jak se každý z vás na to bude chtít podívat - pod průměrem České republiky.

Je také potřeba říct, že Ústí nad Labem jako takové je dneska fakticky předměstím Prahy, protože dopravní vzdálenost po dálnici D8 je přibližně 50 minut.

Je třeba ale vedle toho říci, že krok vlády, který navrhuje zrušení čtrnácti ústavů a zřízení pouze dvou, je krokem zcela správným a já ho jednoznačně podporuji a jsem rád, že touto cestou jdeme. Chci vás ale požádat, abyste se opravdu zamysleli, zdali sídlo je to, co by mělo tuto letitou práci znehodnotit.

Nevím, z čeho vycházel pan ministr zdravotnictví Heger. Já mám informace jiné. Musím říci, že Zdravotní ústav Ústí nad Labem skončil vždy s přebytkem hospodaření, ne ve ztrátě. Jako bývalý primátor města Ústí nad Labem musím říci, že spolupráce se Zdravotním ústavem v době nejenom povodní, ale především inverzí, především i v tuto chvíli v době, kdy se na Litvínovsku začínají pálit odpady poslané nám z lagun v Ostravě, byla vždycky skvělá a podklady, které jsme od nich měli, byly výborné. Tím chci říci, že management města se mohl vždycky o tyto informace opřít.

Pokud bych měl koukat na tento názor optikou srovnávající Ostravu a Prahu, musím vás požádat, abyste podpořili pozměňovací návrh Senátu, tudíž sídlo v Ústí nad Labem a v Ostravě. Jinak samotná existence tohoto zákona je dobrá a jsem přesvědčen, že i resortu zdravotnictví přinese velké úspory a především zkvalitnění práce jednotlivých ústavů.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji. Další přihlášenou je paní poslankyně Soňa Marková. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Soňa Marková: Děkuji za slovo. Dámy a pánové, dovolte mi, abych vás krátce oslovila při opětovném projednávání vládního návrhu na vydání zákona, kterým se mění zákon číslo 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, a abych zdůraznila, že tento zákon zřídil od 1. ledna 2003 čtrnáct zdravotních ústavů jako zdravotnických zařízení různé velikost a různého personálního a materiálního vybavení a také 59 územních pracovišť stávajících čtrnácti krajských hygienických stanic. Tím byl naplněn požadavek na rozdělení hygienické služby na správní úřady a laboratorní a ostatní kapacity soustředěné do zdravotních ústavů s hlavním úkolem - laboratorní zajištění výkonu státního zdravotního dozoru a poskytování služeb pro plnění úkolů krajských hygienických stanic. Připomínám také, že v rámci tohoto zákona zajišťují zdravotní ústavy monitorování zdravotního stavu a životních podmínek obyvatelstva, hodnocení a řízení zdravotních rizik, výchovy ke zdraví, pracovního lékařství, poradenství včetně poraden HIV a očkování. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP