(18.40 hodin)
(pokračuje Zaorálek)

Vzhledem k tomu, že tady bylo vetováno zrychlené projednávání a proběhla obecná rozprava, měli bychom vlastně rozhodnout o tom, jak dále projednávat, s tím, že zazněl návrh na zamítnutí tohoto návrhu zákona a ten bychom měli nyní hlasovat jako první. Takže jsem vás svolal proto, že budeme hlasovat návrh na zamítnutí, který byl podaný panem poslancem Vilímcem v průběhu rozpravy. S tím se musíme nyní vypořádat. Takže budeme hlasovat návrh na zamítnutí. Tady se mi hlásí pan poslanec Lobkowicz, ale to je zřejmě omyl. Ten už hlasuje. Ne, ne, ne, tak to ne. (Smích v sále.)

 

Takže můžeme hlasovat návrh na zamítnutí pana poslance Vilímce.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro zamítnutí, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování má pořadové číslo 26, přihlášeno je 167, pro hlasovalo 95, proti 72. Takže návrh na zamítnutí byl přijat a my musíme ukončit projednávání bodu číslo 24.

 

Pokročíme k dalšímu bodu.

 

25.
Návrh poslanců Milady Emmerové, Dany Váhalové, Vladimíry Lesenské,
Romana Sklenáka a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon
č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů,
a zákon č. 366/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 111/2006 Sb., o pomoci
v hmotné nouzi, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 108/2006 Sb.,
o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 117/1995 Sb.,
o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 594/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

I tady bylo navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení. Stanovisko vlády bylo doručeno jako tisk 594/1. Poprosím paní poslankyni Miladu Emmerovou, aby za navrhovatele uvedla tento tisk.

 

Poslankyně Milada Emmerová: Vážený pane místopředsedo, vážení přítomní, dovolte mi, abych stručně uvedla jako zástupce poslaneckého klubu České strany sociálně demokratické tento návrh, který představuje korekci finančních nároků a podpory rodinám, kde je pečováno o zdravotně postižené dítě s poruchou soběstačnosti. Navrhuje prodloužení možnosti pobírání rodičovského příspěvku do sedmi let věku dítěte a vrací souběh tohoto příspěvku a příspěvku na péči za podobných podmínek, jako tomu bylo do konce roku 2011.

Tuto předlohu jsme si osvojili na základě žádosti Národní rady zdravotně postižených a na základě mnoha stížností a připomínek ze strany těch občanů a rodin, jichž se týká opatření přijaté v rámci sociální reformy I z roku 2011. Tyto rodiny zaznamenaly poté deficit ve finančních příjmech, na kterých jsou vysloveně závislé. Jejich nelehká situace je určována nejen zdravotním postižením dítěte, ale i nastalým finančním nedostatkem, což limituje i požadavky například na rehabilitační péči o dítě, lékařské kontroly a podobně. Jde někdy o drastické změny podmínek pro rodiče a pěstouny, kteří mají nejnižší finanční příjmy. Bohužel, požadované výpočty, respektive kategorizace inkriminovaných příkladů Ministerstvo práce a sociálních věcí neprovedlo, čímž by se bylo vystříhalo těchto - věřím - neúmyslných přehmatů.

Smyslem předloženého návrhu zákona je urychleně napravit katastrofální situace zmíněných rodin přijetím zákona č. 366/2011 Sb., což jim ihned při nabytí platnosti úprav v příslušných zákonech přineslo velmi těžké, až neřešitelné sociální problémy, jak už jsem zmínila.

Stanovisko vlády k návrhu změn příslušných zákonů ze strany skupiny poslanců ČSSD, kteří si osvojili návrh Národní rady zdravotně postižených, je nesouhlasné. Vládní vyjádření klade důraz na možnou dvojkolejnost poskytování finanční pomoci státu ze dvou zcela odlišných dávkových systémů. Měla by však spíše být dána přednost věcné stránce původního návrhu a měla by převážit vůle tento závažný nedostatek, uvedený výše, napravit. Jakákoli administrativní náročnost by neměla být správním důvodem, proč jsou tyto rodiny nakonec neprávem finančně krácené.

I když všichni dodatečně zjišťujeme některé nedostatky v uvedených finančních sumách v návrhu zákona, věřím, že snahou nás všech bude urychlená náprava dosavadní nepříznivé situace. Takto jsme jednali i s paní zpravodajkou, s kolegyní Lenkou Kohoutovou, která navrhne - ale to už nechám na jejím vyjádření.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, paní poslankyně, já vám také děkuji. A teď prosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení poslankyně Lenka Kohoutová. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Lenka Kohoutová: Vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové, prosím vás ještě na chvíli o pozornost, kdy skutečně nám nastal problém, který jsme dopředu nepředpokládali, a to je, že rodiny, které pečují o těžce postižené děti, tak přicházejí o jakousi částku, která generuje problémy v těchto rodinách.

My jsme si s kolegy předkladateli a i s kolegy průřezem kluby dohodli, že navrhnu přerušit projednávání do úterý 20. 3. po pevně zařazených bodech, abychom se ještě dohodli na další podobě této novely zákona. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, otevírám obecnou rozpravu. Do ní vidím přihlášeného pana poslance Novotného.

 

Poslanec Josef Novotný ml.: Hezký podvečer, vážený pane předsedající, vážená vládo, vážené kolegyně, kolegové. Dovolte, abych požádal o podporu tohoto návrhu zákona k projednání ve výborech, a tím pádem k propuštění do druhého čtení.

Návrh, jak už tady bylo řečeno, prodlužuje možnost pobírání rodičovského příspěvku do sedmi let věku dítěte v zásadě za stejných podmínek, jaké stanovila úprava do konce roku 2011. Hlavním rozdílem je však nové vymezení podmínek, za nichž bude příspěvek poskytován. Tyto podmínky berou na zřetel zrušení vyhlášky, kterou se stanoví stupně zdravotního postižení a způsob jejich posuzování pro účely dávek státní sociální podpory, která stanovila podmínky pro uznání dítěte za dlouhodobě zdravotně postižené nebo dlouhodobě těžce zdravotně postižené.

V návaznosti na přechodné ustanovení zákona číslo 366/2011 Sb., které zařazuje děti dlouhodobě zdravotně postižené do prvního stupně míry závislosti, tzv. lehká závislost, a děti dlouhodobě těžce zdravotně postižené do druhého stupně míry závislosti, středně těžká závislost, se stanoví, že nárok na rodičovský příspěvek náleží rodičům dětí ve věku do sedmi let bez ohledu na míru závislosti. V převodu bývalého druhého a třetího stupně zdravotního postižení na míru závislosti došlo totiž k přechodným ustanovením a bylo by nelogické, aby rodiče dětí s vyšším stupněm závislosti měli omezenou dobu pobírání příspěvku dosažením věku čtyř let dítěte. Vrací se v tomto návrhu zákona i souběh rodičovského příspěvku a příspěvku na péči za stejných podmínek jako tomu bylo do konce roku 2011.

Jde o problém skutečně vážný. Vím to, protože od doby účinnosti této novely se na moji poslaneckou kancelář obracejí rodiče dětí, kteří se díky necitlivému postupu dostali do značných finančních a existenčních problémů. Zrušení nároku na prodloužený rodičovský příspěvek z důvodu péče o dlouhodobě zdravotně postižené dítě do sedmi let věku a jeho nahrazení příspěvkem na péči je pro mnohé rodiče nebo samoživitelky likvidační.***




Přihlásit/registrovat se do ISP