(16.20 hodin)
(pokračuje Jankovský)

Co se týče toho, co tady říká pan místopředseda Zaorálek, že kdo přijde k veřejným prostředkům, že by měl rozkrýt vlastnickou strukturu - vůbec nejsme v rozporu! Problém je jenom v tom, že já se domnívám, že je systémově velmi špatně, že za to, že všichni dodavatelé v řadě rozkryjí vlastnickou strukturu, zodpovídá jeden dodavatel, ke kterému se shromažďují data. Další věc, o které se domnívám, že je velmi špatně, je to, že bude někdo shromažďovat účty fyzických osob, kam se posílají dividendy. To nemá v zákoně o veřejných zakázkách vůbec co dělat. My říkáme ano, s tím s vámi souhlasím, že kdo je příjemcem veřejných prostředků, tak by měl oznámit, kdo je jeho vlastník. Ale to chceme řešit jiným zákonem a na Ministerstvu spravedlnosti - pan ministr Pospíšil se možná k tomu vyjádří - to chceme řešit, v paragrafovaném znění už je to připraveno a běží k tomu připomínkové řízení.

Takže to je jenom moje poznámka a odpověď.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji. Pan ministr spravedlnosti Jiří Pospíšil. Prosím.

 

Ministr spravedlnosti ČR Jiří Pospíšil Vážená paní předsedkyně, dámy a pánové, já víceméně doplním pana předkladatele, pana ministra Jankovského, který také mě takto nepřímo vyzval. Ano, opravdu už je v připomínkovém řízení napsaný zákon o transparentnosti právnických osob, respektive obchodních společností, který komplexně po odborné debatě předních specialistů na obchodní právo řeší za prvé otázku anonymních akcií, kdy jasně řeší i možnosti transformace, jak naložit s anonymními akciemi, aniž bychom měli model, který bude v rozporu s ústavou a Ústavní soud ho zruší z důvodu ochrany vlastnického práva. A za druhé je tam velmi komplexně řešena otázka právě rozkrytí vlastnické struktury obchodních společností, které vstupují do určitého obchodního vztahu vůči státu. Jsou tam vychytány problémy, kterými trpí senátní novela. Já je zde nebudu opakovat, už to bylo zmiňováno. Ale ten senátní návrh opravdu má celou řadu vad a nedostatků, které v konečném důsledku povedou k tomu, že novela nebude fungovat a nastanou problémy v praxi, jak už tu někteří mí předřečníci říkali.

Tedy podívejte se na ten vládní návrh zákona, je již napsán, je nyní připomínkován, a ten přesně řeší, za jakých okolností se vlastnická struktura obchodní společnosti rozkrývá až na konkrétní fyzické osoby, při jakém majetkovém podílu, jaké nastupují sankce, pokud k tomu rozkrytí nedojde, atd. Je to komplexní úprava, kterou připravili experti na obchodní právo, vycházejí ze zahraničních modelů. Já osobně se domnívám, že bychom měli chtít zákon, který nejenže mediálně halasně odprezentujeme, ale hlavně ten zákon bude v praxi účinný, a proto by ho měli napsat experti, ne pouze politici narychlo, během legislativního procesu. A tedy já garantuji, že to, co je připraveno, psali experti a brzo to budete mít na svých lavicích.

Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji. Pan místopředseda Lubomír Zaorálek má slovo.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, děkuji. Já jenom bych chtěl namítnout panu poslanci Paggiovi, já samozřejmě znám ten text hnutí Oživení, který já jsem také dostal do své pošty. Upozorňuji ale na to, že i přes to, co on tady citoval, je v závěru toho textu také připuštěno, že poslanecká verze novely má své mezery a mohla být razantnější. A vlastně i v tomto textu se přiznává, že v tom požadavku transparentnosti to rozhodně ideální norma není. To znamená, na jedné straně se říká: je to menší zlo, ale zároveň se přiznává, že v tom cíli, tom "svléknout se donaha", se to vlastně nepovedlo. Nakonec to vyplývá i z toho, co tady řekl pan ministr Pospíšil, který říká, že se chystá celková úprava, která se tomu bude věnovat. A to je to, co říkám - prostě se to v této chvíli nepovedlo. A já mám určitou pochybu kolem toho, co říkal pan ministr Pospíšil v tom, že tato novela byla novela zákona o veřejných zakázkách. To je přece ideální terén, na kterém si můžeme dovolit nějaké omezení po firmách chtít, protože právě to, že se ucházejí o veřejné zakázky, to je moment, ve kterém my můžeme říci nároky a můžeme je formulovat. Proto si myslím, že tohle byl ten Rhodus, toto bylo to místo, kde jsme měli na tom pracovat. Že to byla pouze poslanecká iniciativa, to se nezlobte, to není tedy pouze naše vina. My bychom si přáli, aby tady přišla kvalitní předloha zpracovaná vládní koalicí a my bychom ji rádi podpořili.

Takže já se nechci přít o všechno. Pokud tady znovu přijde něco, co bude pro nás diskutovatelné, tak jsme připraveni se toho účastnit. Nicméně platí, co jsem řekl. Budeme se sami snažit hledat podobu úpravy, která by tu úpravu dala do novely zákona o veřejných zakázkách, protože já si pořád nedovedu představit, že bychom obecně firmy mohli nutit k takovýmto omezením a svlékáním se. V běžném životě, kde nejde o veřejné peníze, to podle mě možné není. To lze pouze právě tehdy. Proto si myslím, že je nutné v tomto úsilí pokračovat. Já opakuji, tady se to nepovedlo. Pokud dnes nebude přijata ta novela, ta podoba senátního návrhu, tak jsme v jistém ohledu na začátku cesty. A my budeme pokračovat.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Pan poslanec Jeroným Tejc.

 

Poslanec Jeroným Tejc: Děkuji za slovo. Vážené kolegyně a kolegové, tady slyšíme na jedné straně od pana ministra spravedlnosti, že je potřeba rozkrývat vlastnickou strukturu všech firem - a já připomenu, že to byli sociální demokraté, kteří tady už na jaře roku 2009 předložili zákon o zákazu a o likvidaci anonymních akcií, tedy akcií na doručitele, ale právě ze strany kolegů z ODS tady zaznívalo, že to je příliš velký požadavek, že bychom neměli přece všechny společnosti, které jsou akciové, svlékat donaha, že bychom měli vědět, kdo za nimi stojí, že právě od toho je zákon o zadávání veřejných zakázek, který by tyto požadavky měl vznést jenom pro ty, kteří se ucházejí o veřejné zakázky. A ze stejných úst, ze stejné strany dnes slyšíme, že právě ten zákon o zadávání veřejných zakázek by to řešit neměl, že by to měl řešit zákon o transparentnosti právnických osob. Tak já se přiznám, že mi to jasné není. Já jsem tedy vystudoval brněnskou právnickou fakultu, možná je tam někde nějaká chyba. Ale prostě ta argumentace, kterou tady slyšíme od pana ministra spravedlnosti a dalších kolegů z ODS, prostě mi není jasná. Já jsem přesvědčen, že právě zákon o zadávání veřejných zakázek jako veřejnoprávní norma je ta, která zcela jistě má právo požadovat po všech, kteří mají zájem fungovat v oblasti veřejných zakázek, mají zájem získávat prostředky z veřejných peněz, odhalení té vlastnické struktury až do úplného konce, tedy do fyzických osob. Zatímco u těch ostatních to samozřejmě už je sporné, můžeme o tom vést debatu. Já jsem pro to, abychom to učinili, já jsem pro to, abychom absolutně zakázali na území České republiky možnost anonymního vlastnictví akciových společností - na rozdíl od ministerstva, které spíše směřuje k tomu, že budou ještě anonymní společnosti s ručením omezeným, ale to už je jiná debata. Tady jsme u debaty, která říká: tady máme veřejnoprávní normu, nikoli soukromoprávní jako zákon o transparentnosti právnických osob, máme tady veřejnoprávní normu a tady bychom měli trvat na tom, že budeme dávat požadavky na větší odhalení. Můžeme samozřejmě vést debatu o tom, jestli ten senátní návrh je kvalitně více, či méně zpracovaný, ale bohužel od toho je tady vláda a pan ministr pro místní rozvoj, kteří měli legislativně připravit takový návrh, který tady by byl hlasovatelný. Takže rozhodně na to se vymlouvat nelze.

Já bych chtěl pouze říci, že pokud tady projde zákon ve verzi sněmovní, to znamená bez oné povinnosti odhalovat subdodavatele až do úplného zjištění majitele, tedy fyzické osoby, pak sociální demokracie během měsíce či dvou připraví novelu zákona, která v této věci se bude snažit tu situaci napravit a bude se snažit o to, aby právě tato povinnost u zákona o zadávání veřejných zakázek byla. Já věřím, že poté v případě, že tedy nepodpoříte dnes senátní návrh, podpoříte alespoň tuto novelu tak, abychom skutečně všem pijavicím, které vysávají veřejné rozpočty, dokázali říci stop.

Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Nyní prosím o slovo pana poslance Radka Johna, poté pan ministr Jiří Pospíšil.

 

Poslanec Radek John: Tady bylo řečeno, že kolegové z ODS byli proti, když vy jste navrhovali zákon o anonymních akciích. Vy jste to prostě nedokázali tehdy dojednat, že jo. Musíme si říci, jaká je historie. Věci veřejné s tímto požadavkem také napoprvé neuspěly po volbách a nepodařilo se nám to dát do koaliční smlouvy. Nicméně tak jak se vyvíjí situace, tak se to podařilo v dubnovém dodatku koaliční smlouvy. Takže je to vyjednáno, budou zrušeny anonymní akcie. Nebude to vaše zásluha, bude to zásluha Věcí veřejných a dnešní koalice. (Smích a potlesk z levé části jednací síně.)

Pan Zaorálek tady řekl, že přece není možné po soukromých firmách požadovat, aby se svlékaly donaha jindy než při veřejných zakázkách. A tady se nakradly miliardy za vaší špatné vlády na veřejných zakázkách. Šedesát procent těch firem byly firmy s anonymními akciemi. To jsou ti loupežníci, kteří ukradli desítky a stovky miliard, a právě proto bude zajímavé odkrýt majetkové poměry, aby se vidělo, kdo za vašich vlád tady historicky nakradl ty peníze. A můžeme si jmenovat pandury, iveca, gripeny atd., atd. Byl by to dlouhý seznam, co jste dopustili. A právě proto je třeba odkrýt vlastnictví anonymních společností.

Děkuji. (Potlesk z řad koalice.) ***




Přihlásit/registrovat se do ISP