(16.00 hodin)
(pokračuje Jankovský)
Senátní vrh, který byl vrácen Senátem do Poslanecké sněmovny, vychází z návrhu a myšlenky, která ve své podstatě nebyla špatná a měla řešit rozkrytí vlastnických struktur jednotlivých subdodavatelů a dodavatelů podílejících se na veřejných zakázkách. Bohužel musím říci, že ten způsob, tak jak byl předložen, je velmi těžko v praxi realizovatelný, velmi těžko v praxi kontrolovatelný, a domnívám se, že některé prvky senátního zákona odporují vlastnímu principu, principu podnikání. Domnívám se, že i ta ustanovení, kde se shromažďují čísla bankovních účtů, na které odcházejí dividendy, je něco, co neodpovídá v tuto chvíli právnímu stavu v naší republice. V tuto chvíli se připravuje na Ministerstvu spravedlnosti alternativní návrh, který by měl systémovým způsobem řešit rozkrývání vlastnických struktur společností, které se podílejí na veřejných zakázkách, a já věřím, že v průběhu tohoto roku bude tato právní úprava přijata.
Já bych chtěl všem, kteří se podíleli na přípravě tohoto zákona, poděkovat a velice si cením toho, že většina nevládních organizací, včetně Transparency International, Oživení, Platformy pro veřejné zakázky, tu sněmovní verzi zákona, tak jak byla schválena Poslaneckou sněmovnou, podporuje. Takže bych vás chtěl požádat, aby v tuto chvíli Poslanecká sněmovna podpořila původní sněmovní verzi. Děkuji.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu ministrovi. Zeptám se zpravodajů, nejprve zpravodaje výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj pana poslance Jiřího Petrů, zda chce vystoupit. Prosím, máte slovo, pane kolego.
Poslanec Jiří Petrů: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, Senát nám vrátil novelu zákona o veřejných zakázkách s tím, že žádá, aby vítězové tendrů rozkryli vlastnickou strukturu včetně anonymních akcionářů, tichých společníků nebo osob, které se podílejí na zisku společnosti, aniž v ní figurují. Uchazeči by také měli předkládat seznam subdodavatelů i s náplní jejich činnosti ve vztahu k zakázce, pokud by inkasovali přes půl milionu korun. Dále potom senátní návrh obsahuje menší změnu zákona o svobodném přístupu k informacím týkající se zveřejňování na internetu.
Lze tedy konstatovat, že senátní návrh obsahuje věci, které doporučuje Národní ekonomická rada vlády, která říká, že je nezbytné, aby se do veřejných soutěží mohly přihlašovat jen ty firmy, které mají jasnou vlastnickou strukturu vystopovatelnou až k fyzickým osobám. Žádám vás tedy o podporu senátního návrhu.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu zpravodaji výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj. Zeptám se pana zpravodaje výboru hospodářského pana poslance Františka Sivery, zda chce vystoupit. Není přítomen, čili nebude nyní vystupovat.
Otevírám rozpravu. Paní senátorka Marta Bayerová - prosím, aby vystoupila v rozpravě jako první.
Senátorka Marta Bayerová: Dobrý den. Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně a poslanci, dovolte mi, abych vám přečetla odůvodnění usnesení Senátu č. 459 ze 14. schůze konané dne 14. prosince 2011 k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů.
Návrh zákona byl Senátu doručen dne 22. prosince 2011 a bylo mu přiděleno číslo tisku 241. Organizační výbor přikázal tisk dne 5. října 2010 k projednání výboru pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí, výboru pro hospodářství, zemědělství a dopravu a ústavněprávnímu výboru. Výbor pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí projednal návrh zákona dne 7. prosince 2011 a přijal k němu usnesení č. 69. Výbor pro hospodářství, zemědělství a dopravu projednal návrh zákona dne 6. prosince 2011 a přijal k němu usnesení č. 182. Ústavněprávní výbor projednal návrh zákona dne 14. prosince 2011 a přijal k němu usnesení č. 151. Všechny tři výbory doporučily Senátu návrh zákona schválit s pozměňovacími návrhy, které jsou v jádru totožné s pozměňovacími návrhy, které následně přijal Senát. V usnesení ústavněprávního výboru jsou zahrnuty navíc pozměňovací návrhy, které souvisejí se svobodným přístupem k informacím. Senát projednal návrh zákona na své 14. schůzi 14. prosince 2011 a přijal k němu usnesení č. 459, ve kterém jsou obsaženy pozměňovací návrhy doporučené k přijetí při projednávání v jeho výborech.
Pozměňovací návrhy Senátu, které máte rozdány na lavicích, lze rozdělit do dvou skupin. Jádro první skupiny pozměňovacích návrhů k zákonu o veřejných zakázkách spočívá v tom, že účastník soutěže o veřejnou zakázku nesmí být totožný s osobou, která o této zakázce rozhoduje. Není-li tato podmínka zajištěna, nemůže existovat efektivní soutěž o veřejnou zakázku a ani nelze dosáhnout úspor peněz z veřejných rozpočtů vynaložených na veřejné zakázky. K dosažení tohoto cíle návrh vyžaduje rozkrytí vlastníků firem účastnících se veřejných zakázek, a to nejen u dodavatelů, ale i u jejich subdodavatelů a nepřímých subdodavatelů až po konečného vlastníka - fyzickou osobu. Návrh provádí jedno ze zásadních protikorupčních opatření navržených Národní ekonomickou radou vlády. Návrh vyjímá z pravidla transparentnosti subjekty, které podléhají pravidlům transparentnosti, co se týče vlastnické struktury, jakož i zdrojů financování v rámci dohledu veřejnoprávních orgánů, banky, pojišťovny apod., či regulatorních povinností vyplývajících pro kotované společnosti z pravidel účasti na regulovaném trhu. Do návrhu byly zpracovány záruky proti možnému zneužití pravidla transparentnosti vlastnických struktur účastníků veřejných zakázek. Proto je uchazečům, kteří v dobré víře nemohou dohledat některé své minoritní akcionáře, poskytnuta možnost, aby dokumenty dokládající vlastnickou strukturu mohli nahradit účetními a jinými dokumenty.
Druhou skupinu pozměňovacích návrhů tvoří problematika rozsahu ochrany obchodního tajemství, zejména v těch případech, kdy nabídka obsahuje detailní popisy technologie či organizačních postupů, které nejsou v příslušných obchodních kruzích známé, a představují proto potenciální obchodní hodnotu dodavatele. Pozměňovací návrh by měl vyváženě umožnit přiměřenou ochranu a zároveň zajistit dostatečnou transparentnost a minimální zneužívání této ochrany. S tím souvisí i požadavek na aktivní zveřejňování dostatečného množství informací o veřejných zakázkách pro zajištění zásady transparentnosti, § 6 zákona o veřejných zakázkách, ovšem tak, aby případné nedostatky v takovém zveřejnění nezpůsobily možnost procesně zdržovat průběh řízení.
Zveřejňování je v obecné rovině zakotveno v zákoně o svobodném přístupu k informacím. Všechny zahraniční úpravy obsahují jako povinnou informaci všech povinných subjektů též informace o veřejných zakázkách. Tento způsob zveřejňování základních informací o veřejných zakázkách na základě zákona o svobodném přístupu k informacím je proto z hlediska formy propojen se speciálním zveřejňováním na základě zákona o veřejných zakázkách, a to tak, aby i pro zakázky malého rozsahu byly použitelné stejné formy.
Obecně zveřejňování nebude mít žádný dopad do vlastního procesu výběru dodavatele dle zákona o veřejných zakázkách. ***