(15.30 hodin)
(pokračuje Rath)
V situaci, kdy on je majitelem strany, která drží vládu při životě, není možné očekávat objektivní vyšetřování. Já se dokonce bojím, že pan Bárta, byť by byl nevinný, v což pevně věřím a doufám a přeji mu to, tak byť by byl nevinný, tak se stane předmětem vydírání ze strany jeho koaličních partnerů, kteří ovládají na jedné straně státní zastupitelství a na druhé straně Policii České republiky. Ať se mu to líbí, nebo nelíbí, ať si to přizná pan Bárta nebo nepřizná, tak tomuto podezření, že bude vystaven takovému svěráku a bude mu možná naznačováno, že udělá-li to či ono, pak to vyšetřování může dopadnout v jeho prospěch, hází velmi nepříznivé světlo i na celou stranu Věci veřejné, protože vaše rozhodování pak nemůže být bráno jako rozhodování svobodných lidí, ale jako rozhodování lidí, kteří jsou vydíráni prostřednictvím orgánů činných v trestním řízení. Proto by poslance měla chránit jeho imunita. A pokud ho nechrání, tak by měl opustit tento zákonodárný sbor. Protože jinak není svobodný, jinak zde nemůže rozhodovat a hlasovat podle svého svědomí a vědomí, ale podle toho, jak ho za krk chytne který poručík, podporučík, kapitán či vrchní či nižší či střední státní zástupce.
Dámy a pánové, je v zájmu vlády Petra Nečase a v zájmu premiéra, aby čelil tomuto podezření, že on není ten loutkář, který hraje velmi podivnou hru s panem Bártou, hru na kočku a myš, kde ho vždycky trochu přidusí, když začnou Věci veřejné zlobit, anebo naopak pustí, když budou hodné. Tak to přece není ani v zájmu premiéra, aby měl tuto nálepku. Ono to může ale fungovat v určitém čase totiž i opačně, tzn. může se situace pozměnit a naopak pan Bárta z osoby vydírané se může stát vyděračem a naopak zase začít vydírat premiéra a vládu charakteru - když mě předhodíte nezávislému soudu, tak položíme vládu. Takže obě tyto varianty jsou v určitém čase možné a reálné. A dokonce se mohou v určitém čase a v určité časové posloupnosti i střídat.
Čili, dámy a pánové, není to tedy banální rozhodnutí o tom, že vydáme jednoho poslance nějakému trestnímu stíhání, a buď ho očistí a zjistí, že byl dobrodinec rozdávající peníze z lásky k bližním, nebo naopak zjistí, že to byl korupčník, který si jenom dělal z lidí legraci, a maska boje proti korupci bylo jenom šikovné klišé na ohloupnutí voličů, na omámení voličů, aby mu skočili na ten lep. To se nějakým způsobem bude řešit. Ale obávám se, že ať to dopadne, jak to dopadne, nikdo z nás nebude vědět, čí vydírání víc zabralo. Jestli víc zabralo vydírání pana Bárty vůči vládě a skrytá hrozba, že ji potopí, pokud bude obviněn a následně souzen, anebo ten druhý opak, jestli bude vydírán vládou Petra Nečase a určitými silami kolem ní, aby skákal tak, jak pan premiér píská.
Čili, dámy a pánové, věřím tomu, že poslance vydáme, ale nevěřím tomu, že pokud pan Bárta zůstane v této Poslanecké sněmovně, že proces s ním bude spravedlivý a objektivní. Děkuji za pozornost. (Potlesk z řad sociální demokracie.)
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Nyní je dále přihlášen do rozpravy pan poslanec Grebeníček. Prosím.
Poslanec Miroslav Grebeníček: Vážená paní předsedkyně, dámy a pánové, není to již v České republice ani ojedinělé a není to ani neobvyklé, že některý člen vlády nebo Poslanecké sněmovny, ať už současný nebo bývalý, je podezříván a leckdy přímo veřejně usvědčen z obcházení nebo přímého porušování platných předpisů a zákonů. Není to ani zdaleka tak neobvyklé, ba spíše se už bohužel stalo pravidlem, že s každou nově příchozí vládou, s každým novým volebním obdobím se v souvislosti s jednáním některých členů exekutivy, ale i zákonodárného sboru objevují podezření z přestupků, ale dokonce ze spáchání trestných činů s korupčním podtextem. Jsou vyslovována podezření a podávána trestní oznámení na osoby veřejně činné, které usilovaly nebo usilují získat sobě, své klientelistické skupině, svým kmotrům nebo vlivným lobby hmotný nebo jiný prospěch na úkor ostatních občanů, na úkor veřejného zájmu.
Mandátový a imunitní výbor Poslanecké sněmovny tentokráte doporučuje Poslanecké sněmovně vydat v jednom z případů, které takovéto podezření vzbudily, bývalého člena vlády a předsedu poslaneckého klubu Věcí veřejných Víta Bártu a jeho kolegu Jaroslava Škárku k trestnímu stíhání pro podezření z uplácení či braní úplatků. Má jít po nedořešených nebo pod koberec zametaných kauzách typu Čunek, Wolf, Vondra a Drobil o průlom? Pak by to mohla být pro občany, aniž bych jakkoliv chtěl předjímat, co se skutečně stalo, ebo predikovat výsledek šetření, dobrá zpráva.
Případů, kdy dochází k podivnému klientelistickému a korupčnímu dojení veřejných rozpočtů, kdy veřejné prostředky a zakázky jsou přidělovány sporným nebo neprůhledným a mnohdy zcela nepochopitelným způsobem, je, jak je veřejně známo, bezpočet. Také situace, kdy do veřejných funkcí a do správních a dozorčích rad podniků se státní účastí se dostávají něčí klienti, a to i lidé zkompromitovaní, všeho schopní, často i osoby bez odborných předpokladů, bez manažerských kvalit, je dnes víc než dost. Pokud přišli někteří poslanci zvolení za Věci veřejné s tím, že jim nynější předseda poslaneckého klubu Vít Bárta jako jednotlivcům dával v hotovosti velké prostředky, a pokud víme, že i jeden z poslanců Věcí veřejných sponzoroval svou stranu i za cenu půjček a nakládal v této souvislosti s miliony korun v hotovosti, pak požadavek policie na vyšetření některých souvislostí a podezření z korupce je docela logický. Máme-li však dnes rozhodovat o vydání dvou poslanců Věcí veřejných v souvislosti s podezřením z korupčního jednání, pak je nutné, aby naše jednání bylo pro veřejnost srozumitelné a aby bylo věrohodné.
Úvah o práci, či naopak o nečinnosti policie, státního zastupitelství a soudů na politickou objednávku už bylo za poslední léta víc než dost. Očekávám proto jak od zástupců Věcí veřejných, tak i od dalších členů koalice včetně premiéra, že se nás i veřejnost pokusí dnes přesvědčit, že nejde o zástupné divadlo a pouhou frašku. ***