(11.40 hodin)
(pokračuje Koskuba)

Vážení, kdybyste se o to zajímali hlouběji a výjimečně média už uveřejnila pár účtů, ukázala účet za ošetření zvířete, a kdybyste viděli účet, který účtuje zdravotnické zařízení zdravotní pojišťovně, pak většina z vás nebo všichni máte automobily, koukněte se na účet z autoservisu, s hrůzou zjistíte, jak po 21 let, a nyní to začíná nabývat na síle, je odměňována práce zdravotnického personálu. Dokud se nezmění i tato situace, že ta hodinová mzda těch specialistů, které vy sami vyžadujete, bude ohodnocena alespoň jako hodina práce autoklempíře, tak zjistíte, že dokud se toto nestane, tak hovořit o jakékoliv reformě je holý nesmysl. Já vám k tomu přeju hodně štěstí, já pro ni hlasovat nikdy nebudu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Já bych požádal dalšího přihlášeného do obecné rozpravy poslance Davida Ratha, aby se ujal nyní slova. Další pak bude paní poslankyně Marková. Prosím, pane poslanče, můžete začít.

 

Poslanec David Rath: Děkuji. Dámy a pánové, máme ve druhém čtení vládní návrh zákona, kterému se zjednodušeně říká reforma zdravotnictví. Co ji charakterizuje nejvíc, jaká slova - tak bych řekl chaos a naprostý amatérismus.

Proč tato slova používám. Víte, hlavně strany vládní trojkoalice by teď měly zbystřit, protože to, co dnes projednáváme, vůbec neprošlo vaší vládou. To znamená, byť se ten bod jmenuje vládní návrh, tak s vládou má pramálo společného, protože už na zdravotním výboru přišlo Ministerstvo zdravotnictví, že k tomuto vládnímu návrhu připne spoustu dalších a dalších věcí, které nazvalo komplexním pozměňovacím návrhem. Ten zdravotní výbor dostal na stůl při posledním jednání přímo na tom jednání, při tom předchozím jednání dostal jakýsi papírek, o kterém jsme vůbec nevěděli, kdo je autorem, a to byly takové spíš pohádky, než aby to byl návrh, protože tam chyběly paragrafy, odstavce, ale byly tam jakési úmysly. Za to se pak pan ministr omluvil, že to jsou asi úmysly Ministerstva zdravotnictví, které chtějí vtělit do paragrafů, což pak skutečně udělali a přinesli to někdy asi v 11 hodin v noci na zdravotní výbor, který zasedal druhý den ráno. Já jsem na protest proti tomuto skandálnímu, zcela nezodpovědnému a amatérskému chování na ten výbor odmítl jít. Protože, dámy a pánové, to jsou příliš složité a vážné věci, abychom byli schopni o nich rozhodnout během pár minut. Jenom ty věci přečíst, promyslet, prodiskutovat s odbornou veřejností je záležitost poměrně velmi složitá a ministerstvo to vyrábí v podstatě tak jako dodělej doma. Mně to přijde, že se tam tak jako seběhnou, řeknou si, co bychom tam ještě mohli zreformovat, tak dají dohromady různé nápady, které buď pochytali, nebo pocházejí z jejich hlav, a pak začnou přemýšlet, jak rychle to tedy dají dohromady, a pošlou to do Parlamentu. A po nás se chce, abychom to tady během pár desítek minut celé projednali a pokud možno schválili. To prostě nejde. Takhle se zdravotnictvím prostě zacházet nejde. Takhle s ním dokonce nezacházel ani Julínek, a ten s ním zacházel hodně nestandardně a hodně drsně.

Ale pozor, ten příběh nekončí. Tento komplexní pozměňovací návrh, kterým se zabýval zdravotní výbor, kde jsem na protest nebyl, a je vidět, že jsem udělal dobře, protože dnes ve druhém čtení bude změněn dalším pozměňovacím návrhem, který tady už pan ministr avizoval a který jsme před pár minutami dostali na stůl. Já myslím, že Ministerstvo zdravotnictví a pan ministr nás zkouší, co všechno vydržíme. Že možná ještě teď tady si rychle u stolku zpravodajů tam něco ještě předělá, dopíše a dá třetí nebo čtvrtý komplexní pozměňovací návrh svého komplexního pozměňovacího návrhu, který mění vládní komplexní pozměňovací návrh.

Vy se v tom ztrácíte? V tom se ztrácejí všichni a nejvíc se v tom budou ztrácet samozřejmě občané. To je výsměch parlamentní demokracii, to je přímo učebnicový příklad do učebnic politologie, jak veřejná správa postupovat nemá a nesmí.

Pane ministře, my nejsme po Velké francouzské revoluci, kdy se sejde Konvent a na místě rozhoduje během pár minut. My bychom se měli chovat standardně, seriózně. A vy se chováte neseriózně. Neseriózně vůči této Poslanecké sněmovně a neseriózně vůči občanům České republiky.

A že nejde o nějaké maličkosti nebo nějaké technické změny, kde se změní A nebo B nebo C a udělá se nějaká drobná změna, tak to vám řeknu vzápětí alespoň v kostce. O čem to pojednává, ten nový komplexní návrh. Já to tady v rychlosti během pár minut aspoň projel. Takže se omlouvám, kdybych nepustil všechno, tak aspoň ty nejdůležitější.

Ano, zase tam nějakým způsobem doobrábíme to, že péče se bude dělit na tu méně ekonomicky náročnou a na tu náročnější. To samozřejmě pan ministr dobře ví, že podle ústavy může udělat jenom zákon. Prostě ministerstvo nemůže vyhláškou říkat: tohle se hradí, tohle se nehradí a tohle se hradí třeba z poloviny. Prostě to nejde. Na to tady existuje už rozhodnutí Ústavního soudu.

Čili já vám tady, pane ministře, znovu říkám a upozorňuji vás, že jestli toto silou té stoosmnáctky protlačíte, půjde to k Ústavnímu soudu. A s drtivou pravděpodobností, vysokou mírou pravděpodobnosti to ten Ústavní soud v duchu svých předchozích závěrů bude muset zrušit, protože jediné, co můžeme stanovit, co je hrazeno, co není hrazeno zákonem, v této Poslanecké sněmovně. Nevšiml jsem si, že by tady ministerstvo to nějakým způsobem opravilo, ale možná ještě vytáhnete teď nějaký další komplexní pozměňovací návrh, kterým to napravíte.

Další zajímavá věc, dámy a pánové. Zasahuje se tady najednou do očkování. Taky není úplně jasné, co to všechno udělá. Pane ministře, to už si vás pan Šnajdr tak obtočil kolem prstu, že mu jdete v tomhle na ruku? My jsme tady v této Poslanecké sněmovně před časem probírali roli podivné, pochybné společnosti Avenir, které ministerstvo pod vládou Marka Šnajdra převedlo v podstatě očkovací program ze státu na tuto soukromou společnost. Sídlí někde na Kypru, jestli si to dobře pamatuji, omlouvám se, možná na Maltě, ale spíš na Kypru, má ji, vlastní, kamarád pana Šnajdra, s kterým v minulosti spolupracovali, a pan Šnajdr nějakým podivným způsobem této firmě vždycky šel na ruku a likviduje státní očkovací program a potichu ho přenáší na soukromou firmu. To už vás, pane ministře, do toho svého bratrstva zavzali? Nebo jste to nepochopil, že se tady hraje něco ne úplně čistého?

Další věc, co se zavádí a co je velmi zajímavé, je jakási cenová aukce na úhrady léků. Budiž. Je to možný způsob, i když si nedovedu představit, že ho někdo vymyslí během týdne a on bude fungovat. Čili pravděpodobně to bude mina, která zase zhorší fungování českého lékového trhu. Ale co je možná horší, tohle se pak, když se zjistí, že to nefunguje, tak se to třeba opraví, ale co je horší, pane ministře: Vy zavádíte v tomto mechanismus, kdy zase lidé, pacienti budou muset platit za lék víc a často nenajdou hrazenou alternativu. Proč? Ta cenová aukce říká, že se přihlásí, úhradová aukce, že se přihlásí výrobce, navrhne cenu, resp. úhradu, a když je nejnižší, tak takovou dostane a veškerá konkurence, která byť by se chtěla přizpůsobit na tuto úhradu, se přizpůsobit nemůže, a bude hrazena jen ze 75 %, tedy 25 % všech konkurenčních přípravků musí zaplatit pacient jako spoluúčast. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP