(Jednání pokračovalo v 17.30 hodin.)

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Dámy a pánové, kolegové, já vás prosím, abyste zasedli do lavic, abychom mohli pokračovat. Takže já ještě zazvoním, protože máme před sebou stále ještě bohatý program.

Dalším bodem našeho jednání by měl být - ale ještě předtím přečtu, že tady mám omluvu, kterou jsem obdržel: z dalšího jednání dnešního se omluvil, nebo od 19. hodiny se omlouvá poslanec Koskuba.

 

Dalším bodem programu naší schůze je

 

30.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 235/2004 Sb., o dani
z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 377/ - prvé čtení

Zákon o dani z přidané hodnoty by měl uvést ministr financí Miroslav Kalousek, takže já bych ho požádal. Prosím, máte slovo.

 

Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Děkuji za slovo, pane předsedající. Dámy a pánové, mimo plán legislativních prací vláda předkládá do Poslanecké sněmovny novelu zákona o dani z přidané hodnoty, jejímž cílem je zvýšit inkaso veřejných rozpočtů výlučně pro důchodový účet, a to v souvislosti s prováděnou penzijní reformou.

Novela navrhuje upravit parametry daně z přidané hodnoty ve dvou krocích - k 1. 1. 2012 zvýšit spodní sazbu na 14 % při zachování sazby 20%, a to ve stávající struktuře, nedochází k žádnému přeřazování. K 1. 1. 2013 pak sjednotit sazby na výši 17,5 %.

Daň z přidané hodnoty je daní sdílenou, to znamená centrálně redistribuční daní, kterou si mezi sebou daným koeficientem rozdělují státní rozpočet, krajské rozpočty a rozpočty obcí. Vzhledem k tomu, že zde je jediný účel toho vyššího inkasa, a to je účel důchodového účtu, který je pouze na centrální úrovni, nijak se na něm nepodílejí ani krajské, ani obecní rozpočty, jeho součástí - této novely - je novela zákona o rozpočtovém určení daní, která k 1. 1. 2012 i k 1. 1. 2013 příslušný koeficient sdílené daně přepočítává, pak by ono zvýšené inkaso bylo výlučně ve prospěch důchodového účtu, nikoliv ve prospěch krajských a obecních rozpočtů.

Žádné jiné změny než tyto parametrické, byť samozřejmě chápu, že jsou politicky kontroverzní a výbušné, tato novela neobsahuje, a já tedy prosím o propuštění do druhého čtení.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, Miroslav Kalousek, ministr, poprosil o propuštění a já poprosím nyní zpravodaje Pavla Suchánka, aby přednesl zprávu pro prvé čtení. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Pavel Suchánek: Děkuji za slovo, pane místopředsedo, moje zpráva bude také stručná. Tento zákon těsně souvisí s důchodovou reformou a bez schválení tohoto zákona by bylo těžké dodržet parametry důchodové reformy, a proto jako zpravodaj budu doporučovat Sněmovně, aby tento zákon propustila do druhého čtení. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Já taky děkuji a pustíme se do rozpravy, kterou otevřu. Mám tady do ní přihlášky, tedy do obecné rozpravy. Takže prosím, nejdřív přihlášený pan poslanec Jaroslav Vandas a další je poslanec Jiří Dolejš. Tak prosím, poslanec Vandas jako první.

 

Poslanec Jaroslav Vandas: Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážené kolegyně, kolegové, máme před sebou novelu zákona o dani z přidané hodnoty, nevelkou rozsahem, avšak mimořádnou dopadem na životní úroveň občanů České republiky. Pan ministr financí tady před časem prohlásil, že jsme šťastný národ, kde každý má boty. Předkládaný zákon je jedním z kroků, aby tomu tak již v budoucnosti nebylo. Možná že časem ze strany vládní koalice přijde návrh, aby děti chodily v rámci utužení zdraví do školy bosy, tak jako tomu bylo za Rakouska-Uherska.

A tady malá odbočka. Když jsme u těch dětí, bylo pro mě velice tristní zjištění, že v době, kdy blahodárný účinek vládních reforem ještě nepůsobí, nemají často rodiče až poloviny dětí ve třídě na to, aby jejich dítě mohlo jet na školní výlet.

Jak se předpokládaná úprava projeví v kapsách občanů, není potřeba dál rozvíjet. Člověk jenom žasne nad rozbory dopadu zvýšení základní sazby na konečného spotřebitele. Copak jsou tvůrci těchto rozborů tak naivní, že to tak bude a že to nebude zneužito? Je třeba ale podotknout, že se pozitivně projeví i snížení horní sazby daně, asi ne u konečných spotřebitelů, ale například u výrobců a distributorů alkoholu a cigaret.

Vláda při tvorbě pseudoreforem často argumentuje vývojem za 30, 40 či dokonce 50 let, ale lidé žijí tady a teď. Kdybychom se nějakým strojem času mohli vrátit zpět, asi bychom s lehkým úsměškem sledovali jednání rakouské říšské rady v roce 1911, jak se zabývá například situací v roce 1960. Jsme svědky toho, jak vláda šťastných zítřků se snaží učinit nesnesitelnou přítomnost většině našich obyvatel.

Důvod toho, proč vláda tuto změnu DPH navrhuje, je prostý. Jde o zajištění transferu peněz od občanů do kapes správců penzijních fondů. Proto navrhuji v prvním čtení zamítnutí tohoto návrhu zákona. Děkuji. (Potlesk poslanců ČSSD.)

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. Pan poslanec Jiří Dolejš je další přihlášený do obecné rozpravy a pak poslankyně Ivana Levá.

 

Poslanec Jiří Dolejš: Krásný podvečer, milé kolegyně, vážení kolegové, snad ještě vládnoucí vládo. Dovolte, abych se s vámi podělil o dojem z toho, že se návrhem daně z přidané hodnoty někdo asi zbláznil. Protože tady samozřejmě asi ještě mnohokrát uslyšíme, že tento krok je sociálně necitlivý. A nejspíš z druhé strany uslyšíme, že to přeháníme, ale že nám bude pomoženo a že v těžkých dobách zkrátka se musíme všichni uskrovnit, utáhnout si opasky, překonat to údolí slz, krve a potu, a pak už bude dobře, budou jenom výhody, jistoty a perspektivy. Tuto argumentaci tady extendovat nebudu, protože přenechám pole působnosti svým kolegům. Myslím si také, že tato argumentace je správná. Ale já se chci zamyslet nad pomatením určitých národohospodářských parametrů, který tento materiál přináší a které mi prostě nejdou do hlavy.***




Přihlásit/registrovat se do ISP