(14.20 hodin)

 

Ministr spravedlnosti ČR Jiří Pospíšil Děkuji, vážená paní předsedkyně, dámy a pánové, velmi stručně uvedu tuto novelu zákona rejstříku trestů, která sice má implementační charakter, tímto návrhem implementujeme do českého právního řádu dvě rámcová rozhodnutí, nicméně z hlediska fungování orgánů činných v trestním řízení bude mít jednoznačně pozitivní přínos.

Za prvé implementujeme rámcové rozhodnutí, které upravuje otázky organizace a obsahu výměny informací z rejstříku trestů mezi členskými státy. Jinými slovy, posilujeme spolupráci mezi rejstříky trestů jednotlivých členských států Evropské unie. Druhé rámcové rozhodnutí upravuje otázky zohledňování odsouzení v členských státech Evropské unie při novém trestním řízení.

Nejprve k tomu prvému. Česká republika podporovala toto rámcové rozhodnutí, protože podporuje projekt eJustice na evropské úrovni, podporuje propojování elektronických rejstříků, které se dotýkají určitým způsobem justice. Stejně tak jsme podporovali propojování rejstříků trestů mezi jednotlivými členskými státy Evropské unie. Počítáme s tím, že tato spolupráce, která dnes již je, po přijetí tohoto rámcového rozhodnutí a jeho implementace do národního právního režimu tuto již existující spolupráci mezi rejstříky trestů jednotlivých členských států Evropské unie dále posouvá a dále podrobně upravuje a například stanovuje rejstříkům trestů povinnost předávané informace uchovávat a na žádost jiných členských států je za splnění dalších podmínek předávat. To znamená, jsou zde stanovena jasná zákonná pravidla, jak naložit s informacemi, které například český rejstřík trestů získá od jiného rejstříku trestů z jiného národního státu Evropské unie. Podrobně jsou také upraveny informace o tom, jaký význam má takováto informace získaná ze zahraničí. V zásadě takovéto informace o zahraničním odsouzení českého občana jiným soudem v jiném státě Evropské unie nebudou uváděny na výpisu z rejstříku trestů, ale bude to evidováno u tzv. opisu a bude s tím nakládáno tak, jak bude nakládáno s informacemi v rámci opisu z evidence rejstříku trestů. Informace se přenesou na výpis pouze v případě, kdy dojde k uznání tohoto cizozemského rozhodnutí.

Tolik stručně popis té první materie.

Ta druhá se týká, jak jsem již řekl, zohledňování odsouzení v členských státech Evropské unie. Do budoucna si myslím, že to je dobrý trend bližší spolupráce mezi trestními justicemi jednotlivých členských států. V zásadě půjde o to, že pokud někdo bude odsouzen za trestný čin v jiném státě Evropské unie a tento trestný čin je trestný i u nás, tak se v České republice na něj bude pohlížet jako na recidivistu. To znamená, bude-li následně odsouzen v České republice, nepůjde o to, že je poprvé odsouzen zde, na území České republiky, ale bude se přihlížet k tomu, že už za jiný trestný čin byl jinde - typu Španělsko, Německo - odsouzen. Je to věc, která podle mého názoru není zase až tak úplně špatná. Přispěje k tomu, že budou více zohledňovány například recidivy trestných činů, kdy pachatelé páchají trestnou činnost na celém území Evropské unie, a dosud takováto recidiva nebyla při ukládání dalšího trestu zohledněna. Teď by zohledněna měla být.

Dámy a pánové, tolik velmi stručné představení tohoto návrhu novely zákona o rejstříku trestů a následujících zákonů. Já vás žádám o jeho schválení, resp. o postoupení do dalšího čtení, a vzhledem ke skutečnosti, že uvedený návrh si vyžádá úpravu informačního systému rejstříku trestů, je zapotřebí zajistit dostatečně dlouhou legisvakanční dobu, a abychom stihli termíny stanovené Evropskou unií pro implementaci tohoto návrhu, tak z tohoto důvodu vás žádám, aby Sněmovna podle § 91 odst. 2 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny zkrátila lhůtu k projednání návrhu zákona ve výborech na 30 dnů. To znamená, my v žádném případě nechceme obcházet podrobné projednání ve výboru, jenom pouze žádáme zkrácení lhůty z důvodu implementace. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu ministrovi za toto úvodní slovo. Prosím, aby návrh na zkrácení lhůty zazněl poté ještě v obecné rozpravě. Nyní dostane slovo zpravodajka pro prvé čtení paní poslankyně Ivana Weberová. Prosím.

 

Poslankyně Ivana Weberová: Vážená paní předsedkyně, vážené kolegyně, vážení kolegové, jak už zde uvedl pan ministr, jedná se v tomto případě v převážné části o implementaci dvou rámcových rozhodnutí Rady. První o organizaci a obsahu výměny informací z rejstříku trestů mezi členskými státy, druhé o zohledňování odsouzení v členských státech Evropské unie při novém trestním řízení.

Prvním z těchto rozhodnutí bylo zrušeno předchozí rozhodnutí Rady o výměně informací z rejstříku trestů, které bylo do našeho právního řádu již implementováno v roce 2007. To znamená, spolupráce mezi rejstříky trestů členských států již probíhá a touto novou implementací dojde k dalšímu prohloubení této spolupráce. První z těchto rozhodnutí rámcových, tedy o organizaci a obsahu výměny informací z rejstříku trestů mezi členskými státy, je do zákona o rejstříku trestů zapracováno tak, že nadále stanoví, že informace o odsouzení občanů České republiky přijaté od orgánů jiných členských států Evropské unie se do rejstříku trestů zapíší automaticky, tedy bez předchozího rozhodnutí Nejvyššího soudu, který by potvrdil oboustrannou trestnost, jak to bylo doposud, a vzhledem k tomu se potom informace o těchto odsouzeních nebudou nadále objevovat automaticky ve výpisech rejstříku trestů. Budou se objevovat pouze v opisech.

Pro informaci uvádím, že opisy z rejstříku trestů se v současné době vydávají pouze pro potřeby trestního řízení, a to jenom orgánům činným v trestním řízení a Ministerstvu spravedlnosti na jejich žádost. V opisech se objevují veškeré informace o předchozích odsouzeních, tedy i o těch, která byla již zahlazena. Naproti tomu výpisy z rejstříku trestů se vydávají rovněž pro potřeby různých správních řízení, a to na žádost různých správních orgánů a rovněž i na žádost fyzických osob, kterých se tyto zápisy týkají. Zůstává však nadále zachována možnost, aby Nejvyšší soud na žádost Ministerstva spravedlnosti rozhodl o oboustranné trestnosti, a potom se takovéto odsouzení objeví nejen v opise, ale též ve výpise z rejstříku trestů. To si myslím, že bude pravidlem v případech, kdy to bude odůvodněno zejména závažností trestného činu.

Implementace druhého rámcového rozhodnutí, tedy o zohledňování odsouzení v členských státech Evropské unie v novém trestním řízení, je zapracovávána do našeho právního řádu tak, že došlo k novelizaci trestního řádu a trestního zákoníku, kde se nově stanoví, že na pravomocné odsouzení soudem jiného členského státu Evropské unie se bude hledět jako na odsouzení soudem České republiky, pokud bylo vydáno pro čin trestný i podle práva České republiky, přičemž splnění podmínky oboustranné trestnosti budou nadále posuzovat samy orgány činné v trestním řízení. K tomuto odsouzení se však nebude přihlížet při ukládání úhrnného či souhrnného trestu.

Dále je předkládaným návrhem novelizován i zákon o České národní bance, která má mít nadále také oprávnění vyžádat si i opis z rejstříku trestů. Stejné oprávnění by měly mít napříště i zpravodajské služby a Probační a mediační služba.

Dále dochází ke zvýšení správního poplatku za výpis z rejstříku trestů z 50 na 100 Kč, tak aby odpovídal svou výší správnímu poplatku za vydání ověřeného výstupu z informačního systému veřejné správy, protože se zde jedná o podobnou materii a rozdíly tedy nejsou odůvodněné.

S ohledem na požadavky vyplývající z implementovaných rámcových rozhodnutí bude třeba přistoupit k úpravě aplikace užívané rejstříkem trestů a to bude vyžadovat jednorázovou sumu odhadovanou na 5 mil. Kč. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP