(17.30 hodin)
(pokračuje Velebný)
Šetříme papírově miliony, nebo desítky milionů, možná stovky. Z druhé strany stejné miliony, desítky nebo stovky milionů zase vynakládáme. Přitom potřebné stovky milionů mizí v neprůhledných zakázkách, prosím vás, dámy a pánové. Miliardy se vynakládají na věci, které nepotřebujeme. Další miliardy se vytahují lidem z kapsy kvůli dotacím na výrobu elektřiny, například. A tak dále bych mohl pokračovat dále.
Prostřednictvím paní předsedající, pan ministr Vondra by si mohl zajet do našeho Bruntálu a udělat tam místním přednášku na téma třičtvrtě miliardy za ozvučovací techniku. Jistě si ho rádi poslechneme. (Potlesk poslanců ČSSD.) Ale měl by předtím natrénovat běh.
Děkuji vám za pozornost. (Potlesk poslanců ČSSD.)
Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Také děkuji. Nyní vystoupí pan poslanec Látka a připraví se Antonín Seďa. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Jan Látka: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Vážená vládo, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi vyjádřit svůj nesouhlas s předkládaným návrhem zákona o Úřadu práce České republiky a k tomu, aby byly prováděny navrhované změny v dosavadní struktuře úřadů práce, které se v podstatě osvědčily. Mám velké pochybnosti o finančních úsporách, které by zřízením nového centrálního úřadu měly vzniknout. Další velké výhrady pak mám i v souvislosti s tím, že v době projednávání návrhu zákona byly prezentovány záměry na další změny od roku 2012, které se mají týkat i činnosti úřadů práce, a lze předpokládat, že se budou týkat i úprav projednávaných v současné době.
Jak jsem již řekl, současný systém úřadů práce se v podstatě osvědčil. Lidé bez práce totiž potřebují především práci, a ne restrukturalizaci úřadů, které jim pomáhaly. Nebo snad chceme i tuto oblast privatizovat? A české nezaměstnané vrhnout do náručí pracovních agentur? Nemáme snad s nimi dost negativních zkušeností při zaměstnávání cizinců?
Děkuji za pozornost. (Potlesk poslanců ČSSD.)
Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Děkuji pěkně. Vystoupí pan poslanec Antonín Seďa a připraví se pan poslanec Opálka.
Poslanec Antonín Seďa: Děkuji, paní předsedající. Vážení členové vlády, vážený pane senátore, vážené poslankyně a poslanci, druhá komora českého parlamentu nám podle mého názoru oprávněně vrátila návrh zákona o Úřadu práce České republiky, a dokonce proto, jak tady bylo zmíněno, že tři výbory Senátu se shodly na tom, že návrh zákona je učebnicovým příkladem toho, jak by zákony vypadat neměly.
Za prvé proto, že Ministerstvo práce a sociálních věcí namísto řádného legislativního procesu obešlo připomínkové řízení tím, že návrh, který samo ministerstvo vypracovalo, předalo koaličním poslancům, kteří se ho ochotně ujali a předložili do našeho poslaneckého legislativního procesu. Ovšem zřejmě ani nevěděli, co činili, protože se sice podařilo, jak tady bylo zmíněno, při projednávání ve sněmovním výboru odhalit několik desítek chyb, ale další chyby, které odhalila legislativa horní komory, se odstranit nepodařilo. Ukazuje se, že obcházet klasický legislativní proces se prostě nevyplácí.
Druhým problémem je skutečnost, že v době vysoké nezaměstnanosti se má od roku 2012 změnit celý systém a struktura úřadů práce. Obávám se, že budoucí úřady práce budou mít nejen jiné kompetence, ale samotná a léty budovaná struktura se stane nevyhovující. Není pravdou, že se systém mění na krajský, jak deklarují předkladatelé. Zákon totiž zavádí nový Úřad práce v Praze. Pro nezaměstnané, a to je podstatné, to bude znamenat zejména zhoršení kvality a dostupnosti služeb.
Vážené kolegyně, vážení kolegové, základní otázkou je, kdo bude vlastně zprostředkovávat aktivní politiku zaměstnanosti, kdo bude čerpat peníze z evropských fondů na podporu programů v oblasti zaměstnanosti. A také se obávám, že nedojde k úspoře finančních prostředků, jak je deklarováno, ale právě naopak. Protože již dnes ministerstvo vynakládá, a to ještě před účinností zákona, značné finanční prostředky na vývoj počítačových programů. Přitom ani samotné Ministerstvo práce a sociálních věcí neví, zda nově navrhovaný systém podle tohoto zákona bude vůbec funkční. Zákon není dobře připraven a obsahuje koncepční chyby, které způsobí kolaps současného systému. Samo ministerstvo, a to přesto, že zákon připravilo, se podle mého názoru bude od tohoto návrhu nakonec distancovat. To by si měli uvědomit zejména poslanci a poslankyně vládní koalice, kteří pro tento zákon zvednou ruku.
Děkuji za pozornost. (Potlesk poslanců ČSSD.)
Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Děkuji. Než dám slovo dalšímu přihlášenému, tak se musím zeptat pana poslance Váni, zda se hlásí s faktickou poznámkou, jak se mi objevilo na displeji. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Roman Váňa: Vážená paní předsedající, vážená vládo, paní a pánové, můj předřečník vyjádřil obavu, zda celá ta nepřipravená reforma nepovede k úsporám, ale naopak ke zvýšenému vynakládání prostředků. Já jsem v těch materiálech pátral po tom, zda tam je vyčísleno, kolik tato reforma bude stát. Nikde jsem to číslo nenašel, a pokud vím, ani senátoři se při projednávání tohoto zákona toto číslo nedozvěděli. Takže jenom faktickou připomínku: jediné číslo, které lze dohledat, je v podstatě informace tehdejšího ministra práce a sociálních věcí pana Petra Nečase, který v roce 2007 vyčíslil předběžně náklady na zřízení národního úřadu práce na 2,5 miliardy korun.
Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Děkuji. Nyní dávám slovo panu poslanci Opálkovi.
Poslanec Miroslav Opálka: Děkuji, paní místopředsedkyně. Vážení členové vlády, kolegyně, kolegové, myslím si, že jsem ve všech čteních i na výboru vznesl proti přijetí tohoto zákona nemálo argumentů. Myslím si, že podtržení toho, co bylo v minulosti i dnes řečeno, bude určitě novela, která brzy k tomuto schválenému zákonu, protože předpokládám, že koalice si minimálně těch 101 hlasů za tu přestávku zajistila, tak že ta novela nám dá za pravdu. Ale to je formální stránka věci. Mně spíš jde o některé záležitosti, které by jakoby unikají.
Víte, za první republiky měla vláda pro jednotlivé poslanecké kluby předurčené pašalíky na konkrétních ministerstvech. A to samozřejmě mělo své výhody. Dneska vidíme, jak se dozvídáme, že fond životního prostředí, ale zřejmě i fond dopravní infrastruktury, nebo bytový, či boj kolem státních Lesů České republiky vytvářejí určité prostředí pro to, aby se veřejnost domnívala, že jsou to určité kanály toku pro konkrétní politické strany.
Dnes stojíme před tím, jak přeměnit, transformovat, 77 samostatných úřadů práce na jeden Úřad práce České republiky. To není jenom centralizace řízení. To je i centralizace finančních prostředků. To je i výběrové řízení z centra, které se bude dotýkat jednotlivých krajů.
Jestliže dnes každý ředitel úřadu práce v podstatě zajišťuje zaměstnanost některých firem i tím, že v tom místě jim dá vlastně činnost přes rekvalifikace, veřejné práce a podobně, tak to půjde výběrovým řízením z Prahy. A zřejmě na to naskočí nějaké řetězce. To je pravda. ***