(15.00 hodin)
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Dobře. Je to tedy tak, že poslanec Šidlo taky navrhoval vrácení a pak zamítnutí, takže to budeme postupně hlasovat. Ale před hlasováním ještě v každém případě dostane slovo zástupce navrhovatele, předkladatele i zpravodaj.
Takže prosím ještě pana ministra Kocourka před hlasováním.
Ministr průmyslu a obchodu ČR Martin Kocourek Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, já jsem si samozřejmě se zájmem vyslechl komentáře k tomuto návrhu novely zákona, který se týká energetiky.
Chtěl bych jen zrekapitulovat, že hlavním cílem této novely je implementace směrnic Evropského parlamentu, kterou máme provést do 3. března tohoto roku. A zrekapituluji, o čem novela je. Novela je o tom, že máme provést a zabezpečit účinné oddělení provozovatelů přenosových a přepravních soustav od činností výroby a obchodu s elektřinou a zemním plynem. Dále je o tom, že řešíme a zabezpečujeme právní a funkční oddělení provozovatelů zásobníků plynu. Dále, že máme zabezpečit posílení a sjednocení pravomocí regulačních orgánů členských států a zabezpečit jejich větší nezávislosti. A za poslední má tento návrh řešit větší ochranu spotřebitelů v elektroenergetice a plynárenství.
Já nepopírám, že mohou existovat některé sporné otázky. Já nepopírám, že mohou existovat některé sporné výklady jednotlivých ustanovení plynoucích z těchto směrnic. Nicméně ani naše ministerstvo, ani vláda nešla za hranice, které nám určuje příslušná směrnice Evropské unie.
Já si z tohoto pohledu myslím, že by bylo vhodné propustit tento návrh do dalšího čtení. Pan předseda Urban zde navrhl jakousi proceduru tak, abychom řádně projednali tento návrh včetně podvýborů, a myslím, že tam si budeme schopni sporné otázky - sporné dílčí otázky, ne ty zásadní, protože ty jsou myslím popsány zcela jasně - vyjasnit, vydiskutovat a v rámci druhého čtení nalézt text, který bude vyhovovat většině z nás a zároveň splňovat zadání, kdy musíme implementovat směrnice Evropské unie. V tomto ohledu jsem připraven k další diskusi. Nicméně odkládání tohoto problému vůbec nic nevyřeší, protože otázky jsme schopni a připraveni řešit v rámci řádného legislativního pokračujícího procesu. Děkuji.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Teď bych požádal pana poslance Urbana jako zpravodaje, aby se vyjádřil k obecné rozpravě.
Poslanec Milan Urban: Pane místopředsedo, kolegyně, kolegové, já všechny námitky, které zazněly teď a zazní možná příště při projednávání tohoto zákona, beru stejně vážně jako všechna ustanovení, které jsou v tomto zákoně napsána. Já bych pouze zopakoval proceduru, kterou jsem tady navrhl v pátek.
Právě proto, aby se odborně diskutovalo, navrhl jsem, že bude vhodné, aby tento tisk projednal nejen výbor hospodářský, ale také pro životní prostředí. Oba výbory mají k tomu určené příslušné podvýbory. Navrhuji, aby proběhlo také společné jednání těchto podvýborů, kde by se o těch otázkách, které považujeme za problematické a sporné, diskutovalo, kde mohou vzniknout nějaké prodiskutované, odborně posouzené pozměňovací návrhy k tomuto tisku. Vzhledem k tomu, že odklad řešení těchto problémů nic neřeší, domnívám se, že by bylo dobré propustit tento zákon do druhého čtení a projednat ho způsobem, který jsem zde nastínil. Děkuji.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: A teď, poté co odezněly závěrečné řeči, můžeme hlasovat o návrzích, které byly podány v průběhu obecné rozpravy. Já to jen zrekapituluji. Tady jak z úst poslance Šidla, tak poslance Krátkého zazněly návrhy na vrácení předloženého návrhu navrhovateli k dopracování a pak také hlasování, pokud tohle by neprošlo, o návrhu na zamítnutí. Takhle to bylo předloženo v rozpravě a tak to budeme nyní ve dvou krocích hlasovat.
Nejdřív vrácení předloženého návrhu navrhovateli k dopracování.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro vrácení návrhu k dopracování, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Hlasování má pořadové číslo 110, přihlášeno 166. Pro hlasovalo 52, proti 74. Návrh neprošel, byl zamítnut.
Druhý návrh je návrh na zamítnutí předloženého návrhu.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro zamítnutí návrhu energetického zákona, jak byl předložen, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Hlasování má pořadové číslo 111, přihlášeno 167. Pro hlasovalo 47, proti 77. Návrh na zamítnutí nebyl přijat.
Teď se budeme zabývat návrhy na přikázání. Organizační výbor navrhl přikázat k projednání hospodářskému výboru, já připomínám, že poslanec Šťovíček potom navrhl, aby se to přikázalo také výboru pro životní prostředí. To budeme hlasovat až v dalším kroku. Teď se zeptám, jestli ještě někdo nenavrhuje další výbor. Není tomu tak, budeme hlasovat ty dva.
Nejdřív tedy organizační výbor - předložený návrh k projednání hospodářskému výboru.
Zahajuji hlasování, kdo je pro hospodářský výbor, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Hlasování má pořadové číslo 112, přihlášeno je 167. Pro hlasovalo 157, proti žádný. Takže to bylo přijato.
Teď budeme hlasovat návrh přikázat k projednání výboru pro životní prostředí.
Zahajuji hlasování, kdo je pro životní prostředí, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Hlasování má pořadové číslo 113, přihlášeno 167. Pro hlasovalo 147, proti 4. Takže návrh byl také přijat. Přikázání bylo provedeno i výboru pro životní prostředí.
Konstatuji, že jsme to přikázali oběma výborům, a končím projednávání prvého čtení energetického zákona.
A máme tu další bod programu:
27.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti,
výbušninách a o státní báňské správě, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 107/ - prvé čtení
Opět požádám ministra průmyslu a obchodu Martina Kocourka, aby i tento zákon ve sněmovně uvedl. Prosím.
Ministr průmyslu a obchodu ČR Martin Kocourek Děkuji. Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, cílem navrhované právní úpravy je zapracovat praktické zkušenosti získané od doby účinnosti novely zákona č. 61/1988 Sb. v roce 2008, která zavedla výkon vrchního dozoru orgánu státní báňské správy i na podzemní objekty.
Předkládaný návrh umožní zkvalitnit výkon vrchního dozoru orgánu báňské správy zejména tím, že přesněji definuje okruh podzemních objektů, kterých se týká výkon vrchního dozoru státní báňské správy, a zakotvuje právo vstupu báňských inspektorů do podzemních objektů. Návrh zákona dále upravuje povinnost organizace zajistit báňskou záchrannou službu ve vyjmenovaných případech a vedení evidence podzemních objektů. Novela přispěje k možnosti objektivně hodnotit bezpečnost stávajících podzemních objektů a zároveň nastaví potřebné parametry pro budování nových podzemních objektů.
Návrh zároveň přináší i snížení počtu orgánů státní báňské správy, což by mělo přispět k racionalizaci jejího výkonu.
V oblasti nakládání s výbušninami je nově upravena informační povinnost subjektů přepravujících výbušninu a monitorování dopravních prostředků převážejících výbušniny Policií České republiky. ***