(16.20 hodin)
(pokračuje Braný)

V roce 1998 při projednávání územního plánu Českých Budějovic jsme stáli před otázkou, zda dálnici vést na Líšovském prahu a zvlášť řešit obchvat města, nebo jít úspornější variantou a ekologicky šetrnější, která nyní čeká na realizaci, tj. že dálnice plní funkci obchvatu města. Nebezpečím při nezapuštění její části do tunelu je, že východní část města bude omezena v dalším rozvoji.

Pane ministře, Jihočeši tedy úsporně uvažovali již při tvorbě územního plánu Českých Budějovic, aby se nebudovaly dvě komunikace, ale pouze jedna. Děkuji za vaši reakci.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji a předávám slovo panu ministrovi.

 

Ministr dopravy ČR Vít Bárta Ticho v sále, dobrá nálada, takže není důvod zvyšovat hlas, což je milé. Děkuji naopak vám za milá interpelační slova.

Co se týče Praha-Mezno, to znamená úsek D3 z Prahy ven. Je dokončena dokumentace hodnotící vliv na životní prostředí u obou variant, to znamená takzvané západní i východní, probíhá projednání na Ministerstvu životního prostředí. Následovat bude zpracování posudku a vydání stanoviska, které je plně v gesci Ministerstva životního prostředí, a předpoklad vydání je září roku 2011. Co se týče financování, tak je zde úvaha o možnosti využití prostředků z OPD II v období 2014 až 2020.

Co se týče PPP, je zapotřebí říci, že jsme v druhém kvartálu mé funkce, to znamená od října nyní do prosince, se začali PPP intenzivně věnovat. Provedli jsme řekněme určitý průzkum trhu, včetně setkání prvního náměstka Martina Sýkory s českými bankéři a s českými stavebními společnostmi na téma PPP. V tuto chvíli existuje několik variant cesty, které nejsou v té pozici, abychom dnes rozhodli, kterou z nich se vydáme. V rámci dopravní superkoncepce budu předkládat určité variantní řešení, které nepředpokládám, že vláda bude rovnou vetovat nějakou variantu PPP, ale ještě během prvního kvartálu příštího roku všechny varianty PPP budeme dále rozpracovávat.

Je jednoznačné, že toto téma se dotýká Ředitelství silnic a dálnic, Státního fondu dopravní infrastruktury i Ministerstva dopravy a závažnost situace i množství úkolů, které v tomto směru jsou jdou tak daleko, že nyní vám sděluji informaci, kterou jsem zatím nikde nepublikoval, a to je to, že od Nového roku jsem pověřil své spolupracovníky, aby změnili organizační strukturu Ministerstva dopravy tak, aby jeden z náměstků byl přímo vyčleněn, alespoň krátkodobě, jako nový náměstek čistě pro PPP projekty, protože, znovu opakuji, jedná se o problematiku velmi zásadní. A já mám tu vizi, že již během příštího roku chci nejenom předložit konkrétní variantu, kterou se vydáme, ale z té konkrétní varianty, kterou se vydáme, ji dát i k dispozici sem do Sněmovny, protože se jednoznačně bude jednat o určitou legislativu.

Co se týče obchvatu Českých Budějovic, omlouvám se, ale vážím si toho, že se spojuje téma výstavby dálnice s obchvatem. Z druhé strany přesto tunel, který je navržen v rámci obchvatu, není z mé hlavy, ale je to z hlavy manažerů Státního fondu dopravní infrastruktury, kteří se z tohoto hlediska zpovídají i do Bruselu, že jak Brusel, tak SFDI v současné podobě, tak jak je projekt navržen, považují tuto stavbu za ekonomicky nenávratnou, za stavbu, která z tohoto hlediska je jednoznačně nevýhodná z pohledu investic, které máme k dispozici.

Já velmi vítám činnost pana poslance Paggia s panem hejtmanem, kteří se velmi pustili do tématu zefektivnění obchvatu, snížení ceny, a pevně doufám, že se jim toto řešení podaří dotáhnout k úspěšnému cíli. Nicméně vnímám to, že došlo ke změně ve vedení radnice ve městě České Budějovice, a je jasné, že o tomto tématu je zapotřebí znovu mluvit i s vedením města České Budějovice.

Z pohledu politiky Věcí veřejných je správné říci, že je skvělé, že na českých radnicích je v mnoha směrech nový management. Z pohledu ministra dopravy přiznávám -

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Pane ministře, omlouvám se, ale opět vypršel váš čas a já vás nechci peskovat. Prosím, sledujte čas na tabuli, ale samozřejmě dopovězte svou řeč.

 

Ministr dopravy ČR Vít Bárta Jen sděluji, že v prvním kvartálu příštího roku pan Paggio pro mne připravuje cestu do Českých Budějovic za panem primátorem a za účasti pana hejtmana, abychom verifikovali, a pevně doufám, že verifikujeme levnější variantu bez tunelu.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji. Ještě dávám prostor panu poslanci Brannému, který ho může použít pro doplňující otázku, prosím.

 

Poslanec Petr Braný: Děkuji zatím za odpověď. Chtěl bych jenom, jestli by pan ministr zareagoval na projekt PPP, že tam je myslím jeden závažný problém a to je maximální délka 30 let pronájmů, když běžně ve světě je spíš 40 až 70 let, a je tam určité nebezpečí návratnosti té investice, aby se tam neplatily nějaké jiné poplatky nebo aby nenesly samosprávy, zejména kraj, popřípadě stát, zvýšené náklady. To je jedna podotázka.

Jinak jestli chce ještě doplnit to, co ho těší, a to, co ho zase trápí jako ministra z hlediska změna managementů na radnici, ale myslím si, že tak dramatická změna zase v Budějovicích není, že by to byl diametrálně jiný názor, toho se neobávám, spíš je tam ten problém, že se zdůvodňovalo, když jsme dělali sdruženou obchvatovou variantu, že tam bude možné zapuštění. Ale rozumím, že budeme muset reagovat i na různé podněty, které jsou mimo tuto republiku. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji. A nyní je ještě prostor pro pana ministra.

 

Ministr dopravy ČR Vít Bárta Co se týče PPP, rovnou odpovídám: Nemáme rozpracovány dneska PPP do té úrovně, abychom si říkali, jaká je kupříkladu participace nebo dopady ve vztahu ke krajům. Z tohoto hlediska jsme opravdu na začátku. A zcela otevřeně říkám to, že když jsme připravovali PPP projekty, tak je jednoznačné, že např. pražský obchvat nebo D1 je z pohledu PPP projektů mnohem lukrativnější než R35 nebo D3. Nebo řeknu-li to úplně jinak - D3 je nejméně lukrativní úsek z hlediska budování PPP.

Jinými slovy řečeno, rozumím tomu, co říkáte, potvrzuji tuto tezi. A dnes z kuchařky ve vztahu k PPP prozradím jenom to, že právě z toho důvodu nemáme ambici to řešit v nějakém komplexnějším balíčku, který jaksi výhodnost a nevýhodnost zmenší.

Jinak co se týče změny řekněme ve vedení Českých Budějovic, já pevně doufám, a byla by to pro mne skvělá zpráva, to co říkáte, z druhé strany je to natolik zásadní věc, že ji považuji za zásadní a i z a slušné řešit na místě osobně.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji a předávám slovo paní poslankyni Semelové, která se obrací se svou interpelací na pana ministra školství Dobeše, a prosím, aby se připravil pan poslanec Kádner. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP