(10.00 hodin)
(pokračuje Zaorálek)

A teď máme před sebou další body a tady došlo k tomu, že jsme provedli změnu v našem programu a zařadili jsme jako další body právě ony návrhy zákona o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů. Takže teď nastupuje ona ráno odhlasovaná změna. Dalším bodem jednání je tedy bod

 

18.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 180/2005 Sb.,
o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie
(zákon o podpoře využívání obnovitelných zdrojů),
ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 97/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Poprosím pana poslance Martina Kocourka, aby promluvil jako první.

 

Ministr průmyslu a obchodu ČR Martin Kocourek Děkuji. Vážená paní předsedkyně Sněmovny, vážený pane místopředsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte, abych uvedl vládní návrh zákona, kterým se mění zákon číslo 180/2005 Sb., o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů.

Úvodem bych chtěl jen zrekapitulovat, že podpora výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie je zakotvena ve zmíněném zákoně č. 180/2005 Sb. a zákon byl bez významných změn v platnosti v podstatě pět let. Za tuto dobu došlo k výraznému nárůstu množství podporovaných zdrojů a současně došlo k výraznému poklesu investičních nákladů na jejich výstavbu. Oba faktory se nejvýrazněji uplatňují u fotovoltaických elektráren.

Vlivem výrazného snížení investičních nákladů na výstavbu fotovoltaických elektráren a omezení pravomocí Energetického regulačního úřadu dostatečně regulovat podporu vznikla v oblasti podpory a provozování fotovoltaických elektráren problematická situace. Prvním krokem k narovnání situace byla novela zákona č. 180/2005 Sb. z dubna letošního roku, která stanovila podmínku o minimální době návratnosti investice, za které je možné regulovat výši podpory o více než 5 % ročně. Tuto podmínku využije Energetický regulační úřad při stanovení podpory na výrobu elektřiny z fotovoltaických elektráren pro rok 2011. Energetický regulační úřad též stanoví podporu za elektřinu z obnovitelných zdrojů energií tak, aby bylo dosaženo 15leté doby návratnosti investic, a výše výnosů je zachována minimálně po dobu 15 let. Předpokladem pro zajištění 15leté doby návratnosti investic je přiměřený výnos z vloženého kapitálu za dobu životnosti výroben elektřiny. Předpoklad byl stanoven vyhláškou Energetického regulačního úřadu, která u fotovoltaických elektráren stanovila životnost na dobu 20 let.

Vysoká podpora i garantovaná délka a právo přednostního připojení způsobily velký zájem investorů o výstavbu fotovoltaických elektráren, který vyvrcholil tím, že počátkem roku 2010 objem vydaných kladných stanovisek několikanásobně překročil kapacitu, kterou je schopna česká elektrizační soustava pojmout. V reakci na tuto situaci požádal počátkem února správce přenosové soustavy provozovatele distribučních soustav o pozastavení vydávání kladných stanovisek připojení pro neregulovatelné obnovitelné zdroje, avšak do zastavení připojování již distribuční společnosti vydaly kladná stanoviska na připojení 2352 megawattů pro větrné a solární elektrárny. A protože už bylo vydáno kladné stanovisko, lze tyto projekty ještě teoreticky stále realizovat. Zároveň nelze toto řešení považovat za dlouhodobé, protože pro obnovení vydávání kladných stanovisek by bylo možné znovu požadovat přednostně připojit vysoké výkony z nestabilních zdrojů. Zároveň by tak vzniklá situace negativně postihovala připojování malých zdrojů, které mají na popsané problémy jen malý význam.

Dalším problémem je, že zákon garantuje podporu i na vlastní spotřebu elektřiny z obnovitelných zdrojů. Tento princip za současné situace může být výrazně zneužíván u výroben nepřipojených do elektrizační soustavy, tzv. ostrovních systémů. Je vysoce pravděpodobné, že z důvodu nepřipojování výrobci zvolí tuto možnost a požádají o podporu na vlastní spotřebu elektřiny. Za situace, kdy je vysoký rozdíl mezi výkupní cenou a příspěvkem na výrobu, systém nemotivuje k efektivnímu využití vlastní spotřeby. To může být zneužito k čerpání příspěvku a neefektivnímu využívání či maření vyrobené energie.

Vzhledem k výše popsanému je stávající znění zákona stále výhodné pro investice do výstavby velkých fotovoltaických farem. Díky možnosti snadného dočasného odejmutí zemědělských nebo lesních pozemků z jejich půdního fondu mají investoři též výhodné podmínky pro zástavbu velkých ploch a realizaci vysokých instalovaných výkonů, které musejí být podle zákona přednostně připojeny k přenosové soustavě nebo distribučním soustavám.

Jak jsem již zmínil, pokud bychom neučinili nic, bylo by možné, aby byly podle dat ze srpna 2010 realizovány fotovoltaické elektrárny v celkovém instalovaném výkonu až zhruba 2300 megawattů. To by však podle následných propočtů potřeby příspěvků k výkupním cenám elektřiny z fotovoltaických elektráren, a to opět ze srpna 2010, mělo fatální dopady do konečných cen elektřiny, to znamená pro domácnosti a maloodběratele zvýšení o zhruba 20 % a pro průmysl o zhruba 23,5 %, což by mělo zejména pro konkurenceschopnost českého průmyslu naprosto devastující účinky.

Pro jistotu tedy opět jen připomenu, že řešíme problém, který tato vláda zdědila. Nicméně Ministerstvo průmyslu a obchodu a vláda, vědomy si závažných důsledků situace, začaly již v srpnu letošního roku konat, což dokazuje zejména fakt, že problémem dopadu podpor obnovitelných zdrojů energií se již v srpnu a září dvakrát zabývala porada ekonomických ministrů a následně se problematikou obnovitelných zdrojů vláda zabývala již na šesti svých zasedáních.

Ze závěrů jednání porady ekonomických ministrů a vlády České republiky vyplynul následující postup. Vláda pracuje se dvěma základními scénáři, absorpčním a extenzivním, mezi nimiž je hranice 10procentního nárůstu cen elektřiny v roce 2011, a to vlivem navýšení podpor obnovitelných zdrojů. Byl zřízen vládní koordinační monitorovací výbor pro vývoj cen elektřiny, který má za úkol monitorovat a odhadovat vývoj cen elektřiny v roce 2011 a navrhovat vládě opatření ke zmírnění dopadů vlivu zvýšených podpor obnovitelných zdrojů na ceny elektřiny.

Co se doposud podařilo vládě vykonat? Vláda schválila národní akční plán na podporu obnovitelných zdrojů, který zejména reflektuje náš závazek vůči Evropské unii mít na spotřebě energií v České republice v roce 2020 13procentní podíl obnovitelných zdrojů, ale zároveň tento národní akční plán stanovuje stropy pro podpory jednotlivých druhů obnovitelných zdrojů.

Zároveň vláda dnes předkládá do Poslanecké sněmovny tuto rychlou novelu zákona o podpoře obnovitelných zdrojů, která stanovuje, že od 1. 3. 2011 budou podporovány pouze ty fotovoltaické elektrárny, které budou umístěny na budovách, a do maximálního výkonu 30 kilowattů. Dále tato novela říká, že podpora fotovoltaických elektráren na volných plochách již nebude od 1. března roku 2011 poskytována. Zároveň tato novela stanovuje, že nebude též poskytována podpora tzv. ostrovním provozům fotovoltaických elektráren neboli výrobě pro vlastní spotřebu.

V novele zákona o daních z příjmů vláda též navrhuje zrušení daňových prázdnin pro obnovitelné zdroje a zavedení lineárních odpisů nákladů na pořízení obnovitelných zdrojů. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP