(16.20 hodin)
(pokračuje Opálka)

Vážené kolegyně, vážení kolegové, předložený zákon má nabýt účinnosti 1. lednem 2011 a je navrhován k projednání v režimu dle § 90 odst. 2 zákona č. 90/1995 Sb., to znamená tzv. zrychlené čtení pro projednání v prvním čtení, na které však bylo uplatněno veto, a pan ministr jako poslanec již avizoval, že předloží návrh na zkrácení lhůty.

Rozpočtové dopady předpokládá vláda ve výši 23,503 mld. korun, a to úspory na škrtech minus 11,283 mld. korun a vyšší příjmy zejména z pojistného plus 12,220 mld. korun.

Návrh zákona vychází z programového prohlášení koaliční vlády, která, jak prohlásila, nepředpokládá řešení státních rozpočtů cestou znovunavrácení progresivních daní. Pro rok 2011 zvolila vláda tedy cestu dočasného zrušení některých výhod, které byly schváleny v minulosti - v minulém volebním období zaměstnavatelům, ale zejména přistoupila k redukci dávek pro pracující, které již není dočasné, ale je navrženo trvale navždy. Nejvíce se to dotkne rodin s malými dětmi a nemocných zaměstnanců.

Návrh řešení tedy nerespektuje protesty občanů, protesty odborů, zaměstnanců a řady občanských sdružení. Proto v rozpravě doporučím zamítnutí tohoto návrhu zákona. Děkuji za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu. Mám do ní zatím jednu písemnou přihlášku. Dávám tedy slovo panu poslanci Antonínu Seďovi.

 

Poslanec Antonín Seďa: Děkuji, paní předsedající. Vážený pane premiére, vážený pane ministře, vážené poslankyně, vážení poslanci, předložený návrh zákona reaguje podle důvodové zprávy na zvyšování schodku státního rozpočtu a nutnost finančních úspor v mandatorních výdajích. Nechci zpochybňovat potřebu stabilizovat státní a veřejné rozpočty, ale navrhované úpravy z pera ministra práce a sociálních věcí považuji pouze za účetní operaci má dáti-dal. Jako sociální demokrat nemohu souhlasit s vámi předloženými úspornými opatřeními, protože pouze finanční úspora nemůže být cílem těchto změn, protože drtivá většina navrhovaných škrtů bude znamenat zhoršení situace nejpotřebnějších a zhorší finanční situaci rodin s dětmi. Proto mi dovolte pouze pár poznámek, abych upozornil ctěné koaliční kolegy a kolegyně, co vlastně navrhují.

Co se týká návrhu zavést 60 % denního vyměřovacího základu po celou dobu trvání dočasné pracovní neschopnosti, toto opatření bude mít výrazně negativní dopad na dlouhodobě nemocné, a to zejména v souvislosti s chystaným navýšením zdravotnických poplatků.

Ke snížení platových tarifů zaměstnanců ve veřejných službách a správě chci pouze dodat tolik, že toto snížení platů bude mít za následek snížení domácí poptávky a snížení hrubého domácího produktu v zemi. Zároveň se sníží životní úroveň rodin těchto osob. Je pro mne nepochopitelné, že se takzvaná reformní vláda nevydala cestou dokončení reformy veřejné správy, jejíž realizace by byla nejen systémová, ale i dlouhodobě stabilizační.

Vážené kolegyně, vážení kolegové, změna zákona o státní sociální podpoře ruší sociální příplatek a zavádí porodné pouze pro ženy z rodin s příjmem pod 2,4násobek životního minima rodiny. Zrušením státního příspěvku se mnohé rodiny s dětmi propadnou pod hranici hmotné nouze a stanou se klienty mnohem administrativně, a tím i finančně náročnějšího systému dávek pomoci v hmotné nouzi. Zvýší se chudoba v naší zemi a vzroste sociální napětí v české společnosti. Omezením porodného vláda rezignuje na propopulační politiku. Toto omezení bude mít negativní dopad na již dnes špatný demografický vývoj v zemi, zároveň sníží kupní sílu obyvatelstva, což bude mít opět za následek snížení životní úrovně předem vybraných rodin.

Změna zákona o sociálních službách snižuje příspěvek na péči v prvním stupni u osob starších 18 let ze stávajících 2000 korun na 800 korun měsíčně. Pokud analýza ministerstva hovoří o průměrných měsíčních nákladech na zajištění pečovatelské služby u jednoho klienta ve výši 1500 korun a o průměrné úhradě za pečovatelskou službu ve výši 400 korun, pak opravdu nerozumím tomuto vládnímu návrhu, který postihuje postižené a záměrně snižuje jejich životní standard. Záměrné snížení příspěvku na péči negativně zasáhne do kvality a dostupnosti pečovatelských služeb, přinese problémy s financováním provozů jednotlivých domovů pro osoby se zdravotním postižením, domovů pro seniory, odlehčené služby a podobně.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, výše uvedené návrhy jsou pouhými účetními škrty, které zhorší životní podmínky občanů. Jsem přesvědčen, že existují jiné cesty řešení ke snižování deficitu státního a veřejných rozpočtů, než navrhuje současná vláda a tento návrh. Osobně nesouhlasím s navrhovanými škrty, které podle mého názoru povedou k rozdělení společnosti a které povedou ke snížení hrubého domácího produktu země.

Děkuji za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu poslanci Seďovi. Nemám žádnou další přihlášku do rozpravy. Pan kolega Petr Tluchoř se hlásí, poté pan ministr Drábek. Prosím.

 

Poslanec Petr Tluchoř: Pardon, to zřejmě bude stejná přihláška. Já jsem zde jenom chtěl panem ministrem avizovanou žádost nebo návrh na zkrácení lhůty na 15 dní jménem koalice přednést.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Ano, děkuji. Pan ministr Drábek už nehodlá vystoupit. Pan kolega Sobotka ano. Prosím.

 

Poslanec Bohuslav Sobotka: Děkuji, vážená paní předsedkyně. Kolegové, kolegyně, vážená vládo, dovolte mi, abych přednesl veto na zkrácení lhůty pod 30 dnů pro projednávání tohoto návrhu zákona jménem dvou poslaneckých klubů, klubu ČSSD a KSČM. To je tedy první věc.

Druhá věc. Mne velmi mrzí, že ačkoliv jsme opakovaně vyzývali buď pana premiéra, nebo pana ministra financí, aby přednesli ucelenou představu vlády o tom, co se vlastně příští rok bude odehrávat, tak k ničemu takovému nedošlo. My tady dnes projednáváme návrhy zákonů, které ovlivní příjmy a výdaje státního rozpočtu v příštím roce, a přitom ani nevíme, jaký je celkový záměr vlády, co to tady vlastně dneska řešíme.

První věc, na kterou bych se rád pana ministra Drábka zeptal, jestli to, co tady předkládá, jsou hloupé škrty, anebo jestli už je to ona reforma, abychom věděli, protože výroky ze strany představitelů vlády si velmi často protiřečí. Já si vzpomínám, že pan premiér Nečas poskytl interview médiím a v tomto interview hovořil o tom, že to, co vláda předkládá, jsou zatím jenom škrty, že na nic jiného nebyl čas, že samozřejmě škrty nejsou ideální, že jsou nutné, ale že to nejsou reformy a že reformy přijdou teprve potom. Tomu, že to jsou škrty, by nasvědčovalo mechanické snižování některých příspěvků, na druhou stranu způsob, jakým je to provedeno, znamená také zásah do systému, znamená to zásah do systému, ať už jde o otázku podpory v nezaměstnanosti, ať už jde o otázku podpory rodin s dětmi, nemocenské nebo třeba otázky financování podle zákona o sociální péči. Za prvé bychom tedy potřebovali znát odpověď na to, jestli toto jsou škrty, anebo jestli jsou to reformy. A pokud jsou to reformy, tak by mě zajímalo, co těmito reformami vláda sleduje.

Já si myslím, že by bylo dobře, abychom si ujasnili, co to je reforma. Reforma by podle mého osobního názoru měla být nějaké zlepšení, nějaká změna, která povede k větší funkčnosti systému, k větší efektivitě, k tomu, že systém pomůže lepšímu chodu státu. Reforma by mělo být něco, co povede k větší životní úrovni, k větší spravedlnosti, k tomu, aby se zlepšil život občanů naší země. Nevím, jestli se na tom shodujeme, jestli reformy by skutečně měly vést k tomu, že se zlepší život obyvatel našeho státu. Pokud ano, pak to v žádném případě být reformy nemohou, protože to, co je zde předkládáno, povede pouze k tomu, že se zhorší každodenní život poměrně velké skupiny obyvatel. To tak prostě je. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP