(17.20 hodin)
(pokračuje Bublan)

A poslední důvod, který nevládní organizace uvádějí, je ten zájem státu. Já si dovedu představit, že v zájmu státu nebude někomu uděleno vízum, že o tom rozhodne příslušná ambasáda, ale pokud ten cizinec tady pobývá třeba už dva roky a teď se někdo rozhodne, nějaký úředník, že to není v zájmu státu, tak to vytváří velkou právní nejistotu pro všechny cizince. Protože ten pojem je velmi vágní a dá se pod to skrýt cokoli.

Takže to jsou moje připomínky k tomu, a pokud budete mít ještě zájem, tak si to najděte ve svých mailových schránkách a přečtěte si to. Také bych se přimlouval za to, aby ta lhůta pro projednání nebyla zkrácena na 30 dnů, protože si umím představit, že v našem výboru s tím budeme mít velmi mnoho práce. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Takže to bylo také ještě v obecné rozpravě. Ptám se, kdo dál se hlásí do obecné rozpravy. Nehlásí se nikdo, takže můžeme obecnou rozpravu ukončit.

Zeptám se, jestli ještě je zájem přednést závěrečné slovo zpravodaje nebo navrhovatele. Pokud ne, můžeme se rovnou zabývat návrhy na přikázání a zkrácení. Prosím, můžete to možná zopakovat, jestli tam byly ještě nějaké další návrhy na přikázání a zkrácení.

 

Poslankyně Ivana Řápková: Ne, jenom připomínám zkrácení lhůty.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Zkrácení lhůty na 30 dnů. To budeme hlasovat na konec. Ještě paní poslankyně Rujbrová. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Zuzka Bebarová-Rujbrová: Pane místopředsedo, ve svém vystoupení jsem navrhla, aby kromě výboru pro obranu a bezpečnost byl tisk přikázán výboru hospodářskému a výboru pro sociální politiku.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji. To je moje chyba, že jsem to nezaregistroval. Takže to budeme hlasovat také. Čili také výbor pro veřejnou správu. (Poznámka poslankyně Bebarové-Rujbrové z místa: Hospodářského a sociálního.) Hospodářský a sociální. Takže hospodářský a sociální budeme hlasovat zvlášť. Doufám, že všichni, kdo mají zájem hlasovat, jsou v sále. Je zájem vás odhlásit, všechny vás odhlašuji. Prosím, znovu se přihlaste, pokud chcete hlasovat. Budeme hlasovat - snad už jsme všichni.

 

Budeme hlasovat nejdřív návrh organizačního výboru přikázat předložený návrh k projednání výboru pro obranu a bezpečnost.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro obranu a bezpečnost, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování číslo 21, přihlášených 149, pro hlasovalo 149, proti žádný.

 

Teď tady byly návrhy paní poslankyně Rujbrové. První výbor byl hospodářský, pak se ještě zeptám, jestli bylo míněno, že i sociální. Bylo. Takže oba dva.

 

Budeme hlasovat nejdřív hospodářský.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro, dát to k projednání ještě hospodářskému výboru, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování má pořadové číslo 22, přihlášeno 152, pro 61, proti 56. To bylo zamítnuto.

 

Teď budeme hlasovat poslední návrh - přikázat k projednání výboru sociálnímu.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro, přikázat výboru sociálnímu, stiskne tlačítko, zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování má pořadové číslo 23, přihlášeno 152, pro hlasovalo 55, proti 70, takže tento návrh byl také zamítnut a přikázáno sociálnímu to nebude.

 

To je přikázání. A nyní je tady návrh, zkrátit lhůtu k projednávání ve výborech na 30 dnů. To je to, co hlasujeme.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro zkrácení lhůty k projednávání na 30 dnů, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování pořadové číslo 24, přihlášeno 154, pro hlasovalo 95, proti 23. To bylo přijato.

 

Takže zkrácení lhůty bylo přijato a já mohu konstatovat, že návrh byl přikázán výboru pro obranu a bezpečnost. To je tak všechno, co můžeme v prvním čtení udělat, takže končím projednávání tohoto tisku v prvém čtení, končím projednávání bodu č. 2.

 

Další je bod číslo

 

3.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/2009 Sb., o základních
registrech, ve znění zákona č. 100/2010 Sb., a další související zákony
/sněmovní tisk 81/ - prvé čtení

Já bych požádal opět místopředsedu vlády a ministra vnitra Radka Johna, aby uvedl tento nový tisk. Prosím.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Radek John: Děkuji. Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych uvedl návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/2009 Sb., o základních registrech, ve znění zákona č. 100/2010 Sb., a další související zákony.

Zákonem č. 111/2009 Sb. a k němu přijatým změnovým zákonem byl vytvořen právní základ pro systém takzvaných základních registrů. Tento systém zahrnuje čtyři základní registry veřejné správy, ve kterých se budou evidovat základní údaje o fyzických a právnických osobách i orgánech veřejné moci. Tyto registry budou propojeny se všemi ostatními informačními systémy veřejné správy a budou umožňovat sdílení údajů bez nutnosti tyto údaje dále evidovat nebo vyžadovat jejich další ověřování. Se souhlasem subjektů údajů bude systém umožňovat uvedené sdílení údajů i s informačními systémy v soukromé sféře.

Předmětem navrhovaného zákona je v návaznosti na aktuální stav přípravy spuštění ostrého provozu základních registrů upravit některé technické podrobnosti zápisu údajů a jejich poskytování oprávněným subjektům. Navrhované změny by měly přispět k vyšší míře efektivity celého systému v souladu s obecným cílem zajistit sdílení údajů v informačních systémech veřejné správy a snížit tak významně administrativní zátěž jak pro fyzické a právnické osoby, tak pro orgány veřejné moci.

Předložený návrh obsahuje rovněž novelu zákona o občanských průkazech, podle které by se do občanského průkazu neměly nadále zapisovat údaje o rodném čísle, rodinném stavu a adrese místa trvalého pobytu. Tato změna souvisí se zavedením nového typu elektronicky čitelného občanského průkazu, který bude umožňovat přístup ke všem potřebným údajům o občanovi přímo z informačního systému, ve kterém se tyto údaje vedou. Samotný občanský průkaz bude obsahovat jen základní identifikační údaje.

Úprava by měla přispět k vyšší míře bezpečnosti z hlediska ochrany osobních údajů, neohrožuje přitom dostupnost údajů o občanovi jak pro veřejnou, tak soukromou sféru a neomezuje používání těchto údajů, zejména rodného čísla, pro identifikaci fyzické osoby ve stávajících informačních systémech.

Kromě toho návrh počítá s relativně dlouhým přechodným obdobím, po které se budou údaje do občanského průkazu ještě zapisovat. V případě údaje o rodinném stavu to je až do 1. ledna 2012, v případě údaje o trvalém pobytu až do 1. ledna 2017 a v případě údaje o rodném čísle až do 1. ledna 2020.

S ohledem na technickou náročnost celého systému základních registrů žádám o zkrácení lhůty pro projednání návrhu zákona ve výborech Sněmovny na 30 dnů. Bude tak získán větší časový prostor pro realizaci navrhovaných změn v jednotlivých technických projektech.

Děkuji vám za pozornost. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP