(17.00 hodin)

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. A teď bych požádal, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení paní poslankyně Ivana Řápková. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Ivana Řápková: Děkuji. Vážený pane předsedající, vážená vládo, paní poslankyně, páni poslanci, vláda předložila Sněmovně návrh zákona, kterým se mění zákon č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 325/1999 Sb., o azylu a o změně zákona č. 283/1991 Sb., o Policii ČR, ve znění pozdějších předpisů /zákon o azylu/, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, a to dne 1. 9. 2010. Návrh zákona byl poslancům rozeslán dne 3. září 2010 jako sněmovní tisk č. 70. Organizační výbor po projednání tohoto návrhu zákon doporučil dne 9. září 2010. Dále určil mne jako zpravodaje a navrhl přikázat jej k projednání výboru pro obranu a bezpečnost.

Hlavním cílem zákona je implementovat právo Evropských společenství, Evropské unie do právních předpisů České republiky. Je nutné transponovat tři směrnice: sankční, návratovou - zde je transpoziční lhůta do 24. prosince 2010 - a směrnici o modrých kartách. Cílem navrhované úpravy je zároveň splnit úkoly vyplývající z usnesení vlády České republiky č. 171 ze dne 2. února 2009 k zajištění bezpečnostní situace ČR v souvislosti s propouštěním zahraničních pracovníků v důsledku hospodářské krize. Současně je cílem prováděné regulace provedení úprav souvisejících se zajištěním úkolů vyplývajících z usnesení vlády č. 450 ze dne 20. dubna 2009.

Vládní návrh zákona je plně v souladu s právním pořádkem ČR, právem Evropského společenství a koaliční smlouvou.

Důsledky neprovedení transpozice směrnic: Neimplementování směrnice znamená porušení práva EU členským státem. V případě, že by nedošlo k transponování směrnic, může Evropská komise vyzvat členský stát, tedy Českou republiku, aby se k věci vyjádřil, a poté vydá odůvodněné stanovisko. Pokud členský stát stanovisku nevyhoví ve stanovené lhůtě, může Evropská komise celou věc předložit soudnímu dvoru EU a k tomu může navrhnout paušální částku nebo penále.

Mé stanovisko je propustit tento vládní návrh zákona do druhého čtení, nicméně jsem přesvědčena, že je potřeba se shodnout, a to již tady bylo řečeno, na dalších změnách předložené novelizace, která jednak prohloubí hlavní cíle koaliční vlády a také zohlední některé následující body.

Je nutné provést změny v organizační struktuře a působnosti policie při plnění úkolů v oblasti vstupu a pobytu cizinců na území ČR, konkrétně pak ty, které souvisejí s reorganizací služby cizinecké policie. To bude jednoznačně opatřením, které bude v konečném důsledku znamenat významnou úsporu v řádu stovek milionů ze státního rozpočtu.

Dále přenesení působnosti z cizinecké policie na Ministerstvo vnitra již k 1. 1. 2011, pokud jde o vydávání povolení k dlouhodobému pobytu, k níž má podle zákona č. 274/2008 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o Policii ČR, dojít až k 1. 1. 2013. To také již bylo zmíněno.

Dále, v neposlední řadě je nutné pokračovat v důsledném zcivilňování agend souvisejících se vstupem cizinců na území ČR, a to přenesením působnosti z policie na Ministerstvo vnitra ve věci udělování dlouhodobých víz - také již k 1. 1. 2011. Tento krok je nejenom úsporný, ale i významný pro boj proti korupci.

Vládní návrh zákona zároveň předpokládá, že v souvislosti se zaváděním biometrických údajů do průkazů o povolení k pobytu s účinností od 1. 5. 2011 budou pořizováním těchto údajů pověřeny obecní úřady s rozšířenou působností. V návaznosti na mnou představené úvahy a možné návrhy na změny předloženého zákona je nutné navržený systém změnit tak, aby zejména tyto údaje pořizoval správní orgán, který o žádostech cizinců o vydání povolení k dlouhodobému pobytu či k trvalému pobytu bude rozhodovat. Tyto změny by měly být realizovány co nejdříve. Budu je navrhovat též ke dni 1. 1. 2011.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. To jsme slyšeli zpravodaje a teď bychom mohli otevřít obecnou rozpravu, do které se hlásí písemně paní poslankyně Bebarová-Rujbrová. Prosím.

 

Poslankyně Zuzka Bebarová-Rujbrová: Děkuji, pane místopředsedo. Tisk 70 představuje velmi rozsáhlou předlohu na to, že k posledním změnám došlo v průběhu posledních dvou let, a připomínám, že diskuse o nich nebyla ani trochu jednoduchá. Střetává se zde národní zájem preferující vlastní občany, jimž jsou postaveni na roveň občané ze zemí EU, s lidskoprávním požadavkem ochrany občanů třetích zemí, které bída a někdy i pronásledování v zemi původu vede k migraci do vyspělejších zemí. U nás jde hlavně o cizince ze zemí, s nimiž bylo bývalé Československo v užších vztazích, ať už jde o Slovensko, země bývalého Sovětského svazu, ale třeba i Vietnam, Mongolsko a další. Problém je v současné době umocněn probíhající ekonomickou krizí, kdy nedostatek pracovních míst je mnohdy stavěn do světla ujídání pracovního koláče ze strany cizinců, aniž by bylo řečeno, že již podle stávající legislativy může být cizinec zaměstnán, není-li o pracovní místo zájem ze strany našich občanů.

Návrh je odůvodňován potřebou implementovat některé evropské směrnice, ale je skutečností, že jde o nové předpisy, na které nemohly předcházející novely zákonů z časových důvodů reagovat. Jde zejména o chvályhodný požadavek sankcí vůči zaměstnavatelům, kteří zaměstnávají neoprávněně pobývající cizince, jde o sladění postupu při navracení neoprávněně pobývajících cizinců a sjednocení postupu při umožňování pobytu a zaměstnání cizincům s vysokou kvalifikací.

Dále je jako důvod uváděno bezpečnostní hledisko v době ekonomické krize, kde z doporučených opatření lze vítat preferování přímého pracovního poměru cizinců před umožněním živnostenského podnikání, zpřísnění dozoru nad zprostředkovatelskými agenturami a spoluodpovědnost zaměstnavatele za řešení situace propouštěného cizince. Návrh také zpřísňuje podmínky podávání žádostí o některé druhy pobytu s cílem zabránit jejich účelovosti.

Jak už jsem řekla, jde o velmi rozsáhlou novelu, a jak už to bývá, kromě pozitiv přináší i témata, která si zaslouží hlubší diskusi. Mohu zmínit například výrazně komplikující proces povolování a prodlužování pobytu, a teď pokud říkám komplikující, tak nejen pro cizince samotné, ale i pro cizineckou policii. Mohu zmínit například otázku tzv. státního zájmu, na který se odvolává nová úprava, která nejenom u cizinců, u nichž je zvažováno, zda jim bude povolení k pobytu naším státem poskytnuto, ale i u těch, kteří žádají o prodloužení pobytu, dává možnost zrušení tohoto povolení právě v onom tzv. státním zájmu. To jsou všechno témata k diskusi a tato diskuse s ohledem na objem tisku, když pominu skutečnost, že kromě zákona o pobytu cizinců se dotýká zákona o azylu, zákona o policii, mění živnostenský zákon, obchodní zákoník, zákoník práce, školský zákon, zákon o soudních poplatcích, zákon o rozpočtových pravidlech, zákon o veřejném ochránci práv a zejména sociální zákony: o státní sociální podpoře, o sociálních službách, o pomoci v hmotné nouzi, o sociálním zabezpečení - je tedy nutné poskytnout určitý prostor k tomu, aby tato diskuse na půdě výborů, a opět se nedomnívám, že by tímto výborem měl být pouze výbor pro obranu a bezpečnost, proběhla. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP