(14.40 hodin)
(pokračuje Pecina)
Čili argumentace, že není možné, že to je neuvážené zvyšování pravomoci policie a podobné argumenty, jsou ze samého principu liché. Já si myslím, že to, co musíme dosáhnout, je, aby se nezhoršovala pozice policie v situaci, kdy se nám zhoršuje situace v závažné hospodářské trestné činnosti. Jsem přesvědčený, že musíme dosáhnout toho, aby si policie minimálně své pravomoci uchovala, a toho se ve valné většině svého textu zákon o protikorupčních opatřeních týká.
Čili já bych v tomto okamžiku požádal Sněmovnu, aby tuto vládní předlohu zákona schválila ve třetím čtení. Děkuji za pozornost. (Velký šum v sále.)
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Já bych vás požádal, kolegové, abyste se utišili, protože jsem obdržel další přihlášky do rozpravy, dokonce i pan poslanec Pleva se mi tady přihlásil. Ale viděl jsem, že pan Tluchoř ho zahnal, takže nedejte se, řekl bych na adresu některých poslanců.
Takže první, kdo tady je písemně přihlášený, je Zdeněk Jičínský, pak se mi přihlásil pan poslanec Tejc.
(Poslanec Tluchoř mimo mikrofon k předsedajícímu: nesouhlasí s jeho zneužíváním mikrofonu.)
Já jsem jen popisoval to, co vidím. (Hlásí se paní zpravodajka.) Vy chcete přednostně jako zpravodajka? (Ano.) Já se omlouvám panu poslanci Jičínskému (je již u mikrofonu), ale zaregistroval jsem, že paní poslankyně se hlásí.
Poslankyně Zuzka Bebarová-Rujbrová: Děkuji, pane místopředsedo, nezdržím Sněmovnu dlouho, protože tisk 1015 diskutujeme už celou řadu měsíců. Já záměrně používám slova tisk, nikoliv vládní protikorupční balíček. Označit tento tisk jako protikorupční mám docela problém, jde o novelu trestního zákona, trestního řádu a daňového řádu, a mám i trochu problém označit tento tisk jako vládní návrh, byť byl předmětem jednání vlády, a to za situace, kdy při jednání bezpečnostního výboru jak paní ministryně Kovářová, tak pan ministr Janota jako lidé, kteří mají garantovat naplňování tohoto vládního návrhu zákona, se ohradili proti některým jeho ustanovením.
Mně je velmi líto, že klub sociální demokracie s výjimkou pana poslance Tejce nenaplnil v podrobné rozpravě druhého čtení to, co sliboval, tzn. že formě, která je označovaná jako zákon bojující proti korupci, nedal také obsah. Takže nazývejme věcmi jejich jmény.
Tento návrh zákona rozšiřuje odposlechy a šmírování do rozsahu, který byl předmětem diskuse Poslanecké sněmovny v uplynulém roce a byl Poslaneckou sněmovnou odmítnut. Zavádí nově institut tzv. korunního svědka, v překladu beztrestnost pro pachatele závažných trestných činů, kteří udají své komplice, a rozšiřuje oprávnění finančních úřadů informovat orgány činné v trestním řízení o probíhajících šetření nad rámec diskuse, která rovněž ve Sněmovně už proběhla.
Jediné, co naplňuje obsah tohoto balíčku, je v tuto chvíli návrh pana kolegy Dolejše, který včlenil do tohoto tisku návrh zákona o majetkových přiznáních. Pokud tento pozměňovací návrh bude přijat, nebudu mít problém přes všechny výhrady, které jinak k tomuto tisku mám, vládní návrh tisku 1015 podpořit. V opačném případě ano. Děkuji.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: (Hlásí se ministr Pecina.) A teď chce reagovat pan ministr okamžitě? (Ano.) Prosím, pane ministře, máte slovo okamžitě.
Ministr vnitra vlády ČR Martin Pecina Já bych si dovolil zareagovat okamžitě a vážené paní poslankyni odpovědět na to, co jsem tady slyšel. Za prvé návrh prošel vládou Jana Fischera naprostou většinou, tuším, že jeden člen se zdržel hlasování, jeden byl proti, takže prošel naprostou většinou. Co se dělo na tom jednom konkrétním výboru, nevím. Byl uspořádán v době, kdy já jsem byl v zahraničí, nicméně návrh byl řádně projednán, a jak jsem řekl, schválen naprostou většinou hlasů. Takže je to vládní návrh zákona, paní poslankyně, rozhodně.
Potom bych se chtěl vyjádřit ke dvěma věcem. Hovořit o tom, že tento návrh zákona rozšiřuje možnost fízlování, je pro mě docela neuvěřitelné. Pro ty, co nevědí, bych chtěl opakovat, že pouze vrací tento institut do stavu, který byl k 1. 1. t. r. To znamená jestli jsme se do té doby považovali za fízlovský nebo policejní stát, tak potom ano. A pokud se jedná o finanční úřady, o to, že neúměrně zvyšuje pravomoci policie vůči finančním úřadům, tak chci také podotknout, že to je dokonce ještě dnešní stav. Čili my ten dnešní stav, který už tady trvá mnoho let, chceme zafixovat a nechceme dopustit to, aby policie ani specializované orgány policie neměly přístup k daňovému řízení, protože jejich možnost získávat informace o zvlášť nebezpečné kriminalitě bude velmi ztížena. Čili není pravda, že bychom se snažili neúměrným způsobem zvyšovat pravomoci, pouze se snažíme stav fixovat na úrovni roku 2009, resp. 2010. Opakuji ještě jednou, že přece všichni musí uznat, že v okamžiku, kdy se vám zhoršuje situace v oblasti zvlášť nebezpečné hospodářské trestné činnosti, nemůžeme pravomoci policii ubírat, ale minimálně je zafixovat na dnešní úrovni. Děkuji.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. A teď řádně přihlášení. Ještě jednou prosím pana poslance Zdeňka Jičínského, aby se dostavil k řečnickému stolku. Prosím, pane poslanče, máte slovo. A prosím o klid. (Zvoní zvoncem.)
Poslanec Zdeněk Jičínský: Vážený pane předsedající, rád bych členy této Sněmovny upozornil na jednu zajímavou esej polského politologa, současně také pravicového europoslance Legutka, který napsal o ošklivosti demokracie. A tu ošklivost demokracie ,resp. projevy této ošklivosti demokracie, nachází zejména ve dvou procesech. Jedním z nich je vybírání kandidátů pro volby. A já myslím, že všichni známe, jak tato výběrová řízení uvnitř politických stran probíhají. Je také zajímavé, že tato řekl bych řízení o výběru kandidátů, která by měla probíhat pod kontrolou veřejnosti, protože jde o výběr kandidátů pro poslance, resp. senátory, které mají volit občané, tak většinou jsou vnitřně řekl bych přísně utajenou stranickou záležitostí. Nebývá zvykem, že by média na jednání o takovýchto vnitrostranických záležitostech byla pozvána. Upozorňuji na to jen proto, že to jsou určité jevy, které vytvářejí to neuspokojivé politické prostředí, které mj. iniciovaly některé známé osobnosti k tomu, aby volaly po tom, že by voliči měli zakroužkovávat poslední čtyři kandidáty. ***