(17.30 hodin)
(pokračuje Filip)
Budeme tedy opakovat hlasování o přerušení tohoto jednání o tisku 994 do 3. 6., a to v hlasování pořadové číslo 85, které jsem zahájil, a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.
V hlasování pořadové číslo 85 z přítomných 118 pro 46, proti 44. Návrh nebyl přijat.
To ale nemění nic na tom, jakým způsobem skončilo projednávání druhého čtení bodu číslo 42, tedy že druhé čtení je ukončeno a o jeho dalším osudu bude rozhodnuto jiným způsobem.
Budeme pokračovat, a to podle schváleného pořadu schůze bodem číslo 39. Jde o Návrh poslanců Jaroslava Fialy, Marka Bendy, Bohuslava Sobotky, Zdeňka Jičínského a dalších na vydání ústavního zákona, kterým se mění ústavní zákon České národní rady č. 1 z roku... Aha. Já o tom vím, že je tady rozhodnutí, já jen nemám příslušný tisk správně zařazen. Omlouvám se kolegům a nezahajuji tedy jednání o bodu číslo 39, protože je 17.30 a musíme tedy zahájit jednání o bodech, které jsme zařadili po 17.30, a to jsou body 194, 64 a 65.
Bodem číslo 194 dnešního odpoledního jednání je
194.
Zpráva o způsobech řešení nevhodné situace
z hlediska životního prostředí v Moravskoslezském kraji
/sněmovní tisk 1064/
Táži se pověřeného člena vlády a zpravodajky pro životní prostředí Kateřiny Konečné, zda chtějí nyní vystoupit. Pan ministr je připraven, a proto dávám slovo panu ministrovi zemědělství a životního prostředí vlády České republiky Jakubu Šebestovi. Prosím, ujměte se slova.
Ministr zemědělství vlády ČR Jakub Šebesta Děkuji, pane předsedající. Vážené dámy, vážení pánové, materiál Zpráva o způsobech řešení nevhodné situace z hlediska životního prostředí v Moravskoslezském kraji včetně konkretizace opatření byl zpracován na základě usnesení Poslanecké sněmovny č. 1623 ze dne 12. března, kterým žádá Poslanecká sněmovna vládu, aby do 10. dubna předložila dopracovanou zprávu o způsobech řešení nevhodné situace z hlediska životního prostředí v Moravskoslezském kraji, s uvedením konkrétních opatření vedoucích ke zlepšení stavu ovzduší v Moravskoslezském kraji, a to včetně termínu realizace opatření. Zpráva reaguje na situaci dlouhodobě znečištěného ovzduší v Moravskoslezském kraji a navrhuje opatření k nápravě tohoto stavu.
Vzhledem k závažnosti problému je třeba intenzivní spolupráce ostatních resortů. Z tohoto důvodu je jedním z úkolů vytvoření meziresortní pracovní skupiny, jejímž úkolem bude analyzovat národní a krajské koncepce v oblasti životního prostředí, energetiky, průmyslu, dopravy a územního plánování a vyhodnotit jejich možnosti k využití ke zlepšení situace v Moravskoslezském kraji a dále předložit vládě výsledky této analýzy a navrhnout opatření vedoucí ke zlepšení kvality ovzduší. Ke zlepšení situace kvality by měla přispět také spolupráce s Polskou republikou. Ta zahrnuje společné zpracování programů ke zlepšení kvality ovzduší a jejich aktualizaci, koordinaci postupů při povolování zdrojů znečišťování ovzduší a jejich změn, důslednou aplikaci mezistátního posuzování vlivu koncepcí a záměrů na životní prostředí, rovněž posílení vzájemné výměny informací o kvalitě ovzduší a zdrojích znečišťování ovzduší na obou stranách hranic.
Klíčová pro veškeré aktivity je pak optimalizace stávajících a hledání nových finančních nástrojů na úrovni státu. Mezi ně patří např. změna pravidel pro čerpání finančních prostředků ze Státního fondu životního prostředí tak, aby část příjmů mohla být použita na financování konkrétních opatření na zlepšení kvality ovzduší v tomto kraji. Z pohledu činnosti kraje je pak nezbytné především pokračování ve vyhledávání zdrojů znečišťování ovzduší, které mohou uplatnit další opatření ke snižování emisí znečišťujících látek, a zintenzivnění kontrol plnění povinností stanovených zákonem o ochraně ovzduší u vybraných zdrojů. Smyslem těchto aktivit, které umožňuje stávající legislativa, je především jejich zacílení na ty zdroje, které mají významný vliv na kvalitu ovzduší.
Ke zlepšení kvality ovzduší by mělo přispět rovněž důsledné metodické vedení a odborná podpora Ministerstva životního prostředí, jeho podřízených organizací a Krajského úřadu Moravskoslezského kraje. K aktivitám podporujícím cíle zprávy patří rovněž případné zefektivnění kontroly paliv zajišťované Českou obchodní inspekcí. Analýza možností financování ozdravných pobytů spojených s ekologickou výchovou pro děti Moravskoslezského kraje a informační kampaň veřejnosti.
Text zprávy byl oproti předchozí verzi aktualizován a doplněn o informace o možnostech financování ozdravných pobytů pro děti a o výsledky jednání s polskou stranou v březnu 2010. Zpráva byla dále doplněna o kapitolu Konkretizace opatření, kde jsou definovány konkrétní úkoly, jejich nositelé a termíny jejich plnění.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu ministrovi Jakubu Šebestovi. Slova se ujme paní zpravodajka výboru pro životní prostředí poslankyně Kateřina Konečná. Prosím, paní zpravodajko, máte slovo.
Poslankyně Kateřina Konečná: Děkuji, pane předsedající. Já nechci zneužívat svého slova zpravodaje, proto budu jenom velmi krátce konstatovat, že výbor se nad danou zprávou nesešel, protože, jak bylo řečeno, byla nám doručena do Poslanecké sněmovny v pondělí v podvečerních hodinách a dnes je tedy středa odpoledne, a tudíž nemohl k této zprávě zaujmout žádné stanovisko. Nicméně já se sama za sebe poté hlásím do obecné rozpravy. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Dobře. Takže, paní zpravodajko, rovnou zůstaňte, využijte svého přednostního práva. Já zatím ale ohlásím zatím přihlášené poslance: s přednostním právem se hlásí pan místopředseda Zaorálek ještě po vás, poté paní poslankyně Věra Jakubková, pan poslanec Břetislav Petr a pan poslanec Jaroslav Krupka. Takto máme přihlášené. Paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Kateřina Konečná: Děkuji. Vážené kolegyně, kolegové, členové vlády, vážený pane ministře zemědělství a životního prostředí pro tento den. Když se v pátek 12. března Poslanecká sněmovna výraznou většinou hlasů usnesla nesouhlasit s vládním návrhem zprávy o způsobech řešení nevhodné situace z hlediska životního prostředí v Moravskoslezském kraji, uložila současně vládě České republiky úkol dopracovat předložený materiál o konkrétní opatření včetně termínů jejich plnění a specifikace nositelů jednotlivých úkolů. Dnes máme před sebou dopracovaný materiál, který obsahuje novou kapitolu nazvanou Konkretizace opatření a představuje stručnou charakteristiku 22 opatření, u nichž jsou uvedeny jak konkrétní termíny, tak nositelé těchto úkolů. ***