(9.50 hodin)
(pokračuje Slamečka)
Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi na závěr ještě jednou zdůraznit potřebnost rychlého přijetí tohoto vládního návrhu. Máte před sebou normu, která je kvalitní a do jejíž přípravy vložilo velké úsilí nejen Ministerstvo dopravy, ale i zástupci samosprávy, dopravců, odborových organizací a odborné veřejnosti. Velice oceňuji i zájem Poslanecké sněmovny o tuto oblast projevený prostřednictvím hospodářského výboru v průběhu přípravy návrhu zákona o veřejných službách. Pevně věřím, že toto letité úsilí nevyjde nazmar a že na dnešním jednání návrh zákona o veřejných službách v přepravě cestujících a o změně dalších zákonů schválíte.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, pane ministře. To bylo první vystoupení v rozpravě ke třetímu čtení. (Hlasitý hovor od stolku zpravodajů.) Upozorňuji pana poslance Vojíře, že tam mají v chodu mikrofon.
Ptám se, kdo další se hlásí do rozpravy. Do rozpravy se hlásí zpravodaj - pan poslanec Vojíř.
Poslanec Oldřich Vojíř: Vážený pane předsedající, členové vlády, dámy a pánové, materie je, myslím si, všem srozumitelná. Jedná se o to, abychom nastavili pravidla pro financování veřejné hromadné dopravy, zjednodušeně řekněme na principu co si příslušný objednavatel objedná, to také za přiměřenou cenu zaplatí.
Nicméně hospodářský výbor se zaobíral jednou klíčovou věcí a ta spočívá v něčem, co bych nazval ochrana investic. Může totiž nastat situace, že vyberete dopravce, ten dopravce nakoupí příslušná vozidla, protože jiné směrnice zase říkají, že pokud přepravujete osoby, musí vozidla splňovat nějaké technické normy, tzn. zjednodušeně řečeno, většinou u autobusů nesmí stáří překročit hranici kolem osmi až deseti let. Může však dojít k tomu, že v průběhu smlouvy tento dopravce nebude schopen z nějakých objektivních, příp. subjektivních důvodů plnit tu zakázku. Pak by se mohl dostat do situace, že vozidla, která objednal na základě uzavřené zakázky, by šla ryze k tíži tohoto dopravce. Takže existuje formulace v usnesení hospodářského výboru, která říká, že za určitých předem jasných a definovaných podmínek je možné, aby nový dopravce převzal tato vozidla a případně i drážní vozidla a užíval je dál v tom principu veřejné dopravy.
Kolega Zapletal předložil návrh, který se nyní, a omlouvám se za to, že až nyní, zdá v některých ustanoveních kolizní s bodem 3 hospodářského výboru, a proto bych poprosil, jestli by bylo možné, až proběhne obecná rozprava, přerušit toto jednání zhruba na deset minut, abychom si vyjasnili tuto kolizi, protože by bylo velmi nepříjemné, kdybychom se dostali u takto nového zákona do situace, že tam nastanou dva výkladové paragrafy, což by nebylo opravdu šťastné. Děkuji.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Tedy chcete přerušit jednání na deset minut? Opravdu, dobře. Tak vám vyhovím. Já jenom teď jsem zapomněl říci, že paní poslankyně Dundáčková má náhradní kartu č. 47.
A teď bychom tedy přerušili jednání na - řekněme - 12 minut. Pokračovali bychom v 10 hodin a 5 minut. Stačí to? Stačí. Přerušuji jednání na zhruba deset minut. Pokračovat se bude v 10.05 hodin.
(Jednání přerušeno v 9.55 hodin.) ***