(9.40 hodin)
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Zahajuji hlasování. Kdo je pro, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Hlasování má pořadové číslo 46, přihlášeno 171, pro hlasovalo 162, proti nikdo, takže to bylo přijato.
Poslankyně Soňa Marková: Nyní bychom dokončili hlasování o pozměňovacích návrzích pod bodem B. Předkladatel si přeje hlasování po bodech, takže nejprve B1. (Stanovisko zpravodajky je neutrální, stanovisko ministryně nesouhlasné.)
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Zahajuji hlasování. Kdo je pro, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Hlasování má pořadové číslo 47, přihlášeno 171, pro hlasovalo 12, proti 65. To bylo zamítnuto.
Poslankyně Soňa Marková: Bod B2. (Stanovisko zpravodajky je neutrální, stanovisko ministryně nesouhlasné.)
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Zahajuji hlasování. Kdo je pro, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Hlasování má pořadové číslo 48, přihlášeno 172, pro hlasovalo 13, proti 63. To bylo zamítnuto. Prosím dále.
Poslankyně Soňa Marková: Bod B4. (Stanovisko zpravodajky je neutrální, stanovisko ministryně nesouhlasné.)
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Zahajuji hlasování. Kdo je pro, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Hlasování má pořadové číslo 49, přihlášeno 172, pro hlasovalo 13, proti 64. To bylo zamítnuto. Prosím.
Poslankyně Soňa Marková: Bod B5. (Stanovisko zpravodajky je neutrální, stanovisko ministryně nesouhlasné.)
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Zahajuji hlasování. Kdo je pro, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Hlasování má pořadové číslo 50, přihlášeno 172, pro hlasovalo 16, proti 66, takže to bylo také zamítnuto.
To jsou všechny návrhy?
Poslankyně Soňa Marková: Vypořádali jsme se všemi pozměňovacími návrhy, takže můžeme hlasovat o zákonu jako o celku.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Dobře. Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 123/2000 Sb., o zdravotnických prostředcích a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, podle sněmovního tisku 885, ve znění schválených pozměňovacích návrhů."
Zahajuji hlasování. Kdo je pro tento text, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Hlasování má pořadové číslo 51, přihlášeno 172, pro hlasovalo 156, proti 1. Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.
Děkuji paní ministryni i paní zpravodajce. To je všechno k bodu 84, který jsme právě ukončili dnes jako první.
Máme za sebou první bod programu a před sebou druhý. Druhým bodem je
89.
Vládní návrh zákona o veřejných službách v přepravě cestujících
a o změně dalších zákonů
/sněmovní tisk 1054/ - třetí čtení
Mohu otevřít rozpravu. (Ministr už stojí u mikrofonu.) Chápu to tak, že pan ministr se do ní hlásí jako první. Prosím, pane ministře, můžete vystoupit jako první v rozpravě.
Ministr dopravy vlády ČR Gustáv Slamečka Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, předmětem našeho dnešního jednání je vládní návrh zákona o veřejných službách v přepravě cestujících a o změně dalších zákonů. Tento návrh zákona projednala Poslanecká sněmovna v prvním a druhém čtení na své 75. schůzi ve dnech 12. a 17. března. Jistě nemusím podrobně popisovat obsah vládního návrhu, jeho účel či nezbytnost jeho přijetí, ostatně obšírné představení zákona jsem provedl v rámci svého úvodního slova v Poslanecké sněmovně při prvním čtení.
Dovolte mi však znovu zdůraznit, že návrh zákona, který vám vláda předložila k projednání, je pro oblast zabezpečování veřejné dopravy nesmírně důležitý a vznikal dlouhou dobu za obtížných jednání se všemi klíčovými hráči, tedy se samosprávou, dopravci, odbory i odbornou veřejností. Kvalitní a aktuální právní úprava provázaná s právem Evropské unie, zohledňující v možné míře zájmy a potřeby těch, na něž bude především dopadat, je nezbytným předpokladem pro další rozvoj a zatraktivnění veřejné dopravy v České republice. Musíme si uvědomit, co je naším cílem. Roztříštěná právní úprava bez provázání s platným a účinným nařízením Evropské unie? Postup při uzavírání smluv a výběru dopravců bez jasných pravidel pro objednatele, dopravce a dozorový orgán? Navyšování počtu sporů z toho plynoucích, které znamenají nejistotu a administrativní a finanční zátěž pro veřejné rozpočty i dopravce? Sankční řízení proti České republice za to, že nesplnila svou povinnost zajistit řádnou aplikaci nařízení 1370? To jistě nechce nikdo z nás.
Velmi proto vítám, že hospodářský výbor na svém jednání jednoznačně podpořil přijetí vládního návrhu zákona a zdůraznil jeho kvalitu a nezbytnost. Velmi vítám i to, že výstupem jednání hospodářského výboru i druhého čtení je jen malé množství pozměňovacích návrhů. Jde jednak o drobné změny textu návrhu zákona technické povahy, které jsou obsaženy v tisku 1054/2 v části A pod bodem 2 a v části B pod bodem 2 a 4. Ministerstvo dopravy přijetí těchto pozměňovacích návrhů podporuje. Hlavní pozměňovací návrhy směřují k doplnění vládního návrhu zákona o úpravu ochrany investic dopravce do nově pořízených vozidel pro zajišťování veřejných služeb. Hospodářský výbor na svém jednání jednoznačně podpořil zahrnutí této oblasti do návrhu zákona o veřejných službách v přepravě cestujících a přijal pozměňovací návrh uvedený v tisku 1054/2 v části A pod bodem 1. Ve druhém čtení načetl pan poslanec Zapletal alternativní úpravu ochrany investic dopravce uvedenou v tisku 1054/2 v části B pod bodem 1 a 3. Ministerstvo dopravy zde podporuje přijetí pozměňovacích návrhů pana poslance Zapletala, na jejichž formulaci jsme se aktivně podíleli a které byly projednány také s Asociací krajů i odbornou veřejností a které jsou v souladu s nařízením Evropské unie 1370.
Dovolte mi krátce zrekapitulovat postoj Ministerstva dopravy k podaným pozměňovacím návrhům. Ministerstvo dopravy podporuje přijetí všech pozměňovacích návrhů přednesených panem poslancem Zapletalem ve druhém čtení a dále přijetí technického pozměňovacího návrhu hospodářského výboru uvedeného v tisku 1054/2 v části A pod bodem 2. Z důvodu podpory návrhu pana poslance Zapletala naopak Ministerstvo dopravy nepodporuje přijetí pozměňovacího návrhu hospodářského výboru k ochraně investic dopravce, který je uveden v tisku 1054/2 v části A pod bodem 1. ***