(15.30 hodin)
(pokračuje Vlček)
Budeme hlasovat o následujícím usnesení: "Poslanecká sněmovna setrvává na zákonu o krajském referendu a o změně některých zákonů, podle sněmovního tisku 737/7." Připomínám, že k přijetí usnesení je zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny všech poslanců, tedy souhlasu 101 poslance. Jinak platí, že zákon nebyl přijat.
Zahajuji hlasování. Kdo s tímto návrhem souhlasí, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Hlasování pořadové číslo 22. Z přihlášených 191 poslankyně a poslanců pro návrh 104, proti 70. (Potlesk v lavicích ČSSD.) Konstatuji, že usnesení bylo přijato a zákon bude vyhlášen.
Tím končím bod číslo 1. Budeme pokračovat dalším bodem a tím je bod číslo
2.
Zákon, kterým se mění zákon č. 235/2004 Sb.,
o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 1059/4/ - vrácený prezidentem republiky
Otvírám rozpravu, do které nemám žádnou písemnou přihlášku. Z místa se hlásí paní poslankyně Dundáčková. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Eva Dundáčková: Vážený pane předsedo, páni a paní ministryně, dámy a pánové, při vědomí toho, s jakou rychlostí jsme schválili předchozí návrh zákona, který vetoval prezident republiky, zejména s poukazem na skutečnost, že tak dojde k naprostému rozmělňování celostní politiky v České republice a bude možné, aby jednotlivé kraje přistupovaly k rozhodování o zcela podstatných otázkách velmi odlišně, a nezazněla tady ani zpravodajská zpráva, ale ani vyjádření prezidenta republiky, který poukazoval na závažné okolnosti, pro které tento zákon vetoval, dovolte mi, abych v tomto případě veto prezidenta, jakkoliv bylo nám rozdáno jako tisk číslo 1059/5, zde přečetla. A to i při vědomí toho, že i zprávy jednotlivých výborů, přestože je také dostáváme rozdané, zpravodajové zpravidla před Poslaneckou sněmovnou předčítají a ostatní poslance s nimi seznamují.
Dovolte mi, prosím tedy, abych konstatovala, že prezident České republiky vrátil tento zákon Poslanecké sněmovně s následujícím odůvodněním:
Ač se ve veřejnosti vytváří dojem opačný, změnou zákona o dani z přidané hodnoty z prosince loňského roku nedošlo k rušení zaměstnaneckých benefitů. Benefity nikdo formou zákona neruší, pouze se z nich od 1. ledna 2010 vypočítává daň nikoliv z ceny, za kterou si benefity kupují zaměstnanci, ale z ceny obvyklé. Změnou zákona se sledovalo zabránit krácení daně prostřednictvím účelu vyplácení části mzdy ve formě méně zdaněných benefitů.
Prosím vás, pane předsedající, abyste zajistil klid v Poslanecké sněmovně, protože já v tuto chvíli mám problém slyšet i sama sebe za tím mikrofonem.
Předseda PSP Miloslav Vlček: Paní poslankyně, to jsem měl celou dobu, když jsme projednávali návrh programu pořadu. Já tak učiním. Poprosím kolegyně a kolegy, aby se ztišili, aby mohla pokračovat.
Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Eva Dundáčková: Velmi vám děkuji, pane předsedo.
Za pozornost stojí i to, konstatuje dále prezident republiky, že tato nyní platná změna zákona prošla v prosinci 2010 naším Parlamentem jednohlasně - ve Sněmovně poměrem 142 : 0, v Senátu 48 : 0. Tato změna přijatá v prosinci loňského roku byla projednána i s odbory, které tehdy ke změnám zdanění benefitů žádnou námitku nevznesly.
Za druhé. Prosincovou změnou zavedený způsob zdanění benefitů, což bylo navíc provedeno v souladu se směrnicí Evropské unie, článek 80, směrnice Rady 2006/112/ES, není v naší zemi něčím novým. Naopak. Zdanění benefitů dle ceny obvyklé platilo po celé období let 1992 až 2004 a nic nenasvědčovalo tomu, že by šlo o stav nenormální či snad nechtěný. Ke změně došlo až v roce 2004, kdy se benefity začaly zdaňovat ze zvýhodněné ceny, za kterou byly poskytovány zaměstnancům. Zaměstnavatel tak přiznáním benefitů poskytoval zaměstnancům určité přilepšení a zároveň část své produkce mohl zdaňovat ve výši, jakou si sám určil.
Za třetí. I když se ve veřejnosti nejvíce diskutují režijní jízdenky, zákon má dopad na zdanění všech benefitů. Benefitů je velké množství různé povahy a záleží na praxi, jak plátci před finančním úřadem obhájí svou takzvaně obvyklou cenu. Jde o úpravu, jejíž dopad na příjmy státního rozpočtu není možné předem přesně vypočítat. Z toho plyne dnešní spor o velikost výpadku příjmů státního rozpočtu. Negativní dopad pro příjmy rozpočtu může mít v řádech několika desítek milionů až jedné miliardy.
A za čtvrté. Rychlost, s jakou byla změna zákona navrhnuta, musí vzbuzovat podezření. Po pouhých dvou měsících platnosti zmíněného zákona přišla jeho další novela, aniž by byly známy dopady a důsledky provedených změn. Novelu předložila stejná vláda, která předkládala i zákon, který má tato novela měnit. Zákon byl projednáván urychleně a pod tlakem odborářské zájmové skupiny. Mezi předložením zákona a přehlasováním Senátu Poslaneckou sněmovnou uplynulo jen osm pracovních dní. Evidentně šlo o zneužití institutu takzvané legislativní nouze.
Za páté. Novela má podporu určité skupiny zaměstnanců i zaměstnavatelů, neboť jim má přidat z veřejných rozpočtů. Je však nespravedlivá, protože vede k tomu, že třetí osoby, daňoví poplatníci, připlácejí jedné skupině zaměstnanců na zaměstnanecké benefity domluvené výhradně mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem.
Z těchto důvodů se prezident republiky rozhodl novelu vrátit Poslanecké sněmovně s nadějí, že se tentokráte tomuto problému bude věnovat důkladněji. A já vás znovu prosím, abyste zvážili skutečnosti, které jsem přečetla.
Děkuji vám za pozornost. (Potlesk zprava.)
Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, paní poslankyně. Nyní se o slovo přihlásil pan poslanec Pavel Němec. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Pavel Němec: Vážený pane předsedo, členové vlády, kolegyně, kolegové, já si myslím, že pokud by pan prezident uznal za vhodné, že by nás chtěl seznámit podrobně s odůvodněním své zprávy, tak tady mohl dneska být a mohl nám to říct a nemusel za sebe posílat spojku. Já si myslím, všichni jsme to četli, všichni víme, o co jde, máme to na webových stránkách a pan prezident má právo účasti na jednání této Sněmovny. Děkuji.
Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. Nyní vystoupí pan poslanec Zdeněk Jičínský. Další přihlášky nemám. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Kolegyně a kolegy poprosím, aby se ztišili. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Zdeněk Jičínský: Vážený pane předsedo, už jsem minule upozorňoval v souvislosti s reakcí na stanovisko prezidenta republiky, že jsem osobně přesvědčen, že jedná v rozporu se svým prezidentským slibem, který říká, že bude jednat v zájmu všech občanů. Myslím, že prezident v řadě svých stanovisek z poslední doby se vyloženě staví na určitou politickou stranu. Nemohu říci, že to je přímo porušení jeho ústavního práva, a v tomto směru samozřejmě nebudu dávat žádný návrh, aby Senát se tím zabýval z hlediska podnětu Ústavního soudu. To by bylo směšné. Ale je třeba, abychom si uvědomili, jaká je reálná role prezidenta republiky.
Nevím, zda to souvisí - to už je poznámka na okraj - že uvažuje znovu o tom, že by se stal čestným předsedou ODS.
Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. Další přihlášky nemám. Mám - pan poslanec Tejc. Prosím, pane poslanče, máte slovo. ***