(12.00 hodin)
(pokračuje Jurásková)

Jaké jsou právní garance státu? Ministerstvo zdravotnictví je majitelem 24procentního podílu na základním kapitálu společnosti Národní tkáňové centrum, a. s. PrimeCell,a. s., je majitelem 76 % společnosti. Ministerstvo nabylo akcie společnosti dne 19. srpna 2009 na základě usnesení vlády ze dne 4. května 2009 dle režimu zákona o nakládání s majetkem státu. Společnost fakticky sídlí na adrese Campus Science Park, Palachovo náměstí 726/2, Brno, v bezprostřední blízkosti nemocnice, a to od 15. listopadu 2009. Oficiální sídlo, tedy Chopinova 13, Brno, je pouze dočasné.

Z důvodu zamezení možných rizik a učinění preventivních opatření k ochraně nabytých cenných papírů společnosti Národní tkáňové centrum, a. s., a dále k zajištění dozoru a podílu na obchodním vedení společnosti Ministerstvo zdravotnictví učinilo následující opatření: Uzavřelo akcionářskou smlouvu, která jasně vymezuje povinnosti partnera ve společném podniku. Sepsalo a prosadilo stanovy ve znění revidovaném Ministerstvem zdravotnictví. Stanovy jsou klíčovým dokumentem společnosti sepsaným za účasti notáře a jsou veřejnou listinou.

Mechanismy kontroly dle stanov společnosti jsou: rozhodování valné hromady společnosti v klíčových otázkách. K rozhodnutí valné hromady je pro přijetí mezi jinými u následujících skutečností nezbytný kvalifikovaný souhlas alespoň 90 % všech akcionářů. Mezi tyto následující skutečnosti patří změny stanov společnosti. Stanovy jsou ústředním dokumentem společnosti, neměnným bez notářského zápisu, jak je patrné. K jakékoliv změně by muselo dojít pouze a jedině se souhlasem státu, neboť stát disponuje 24 %, tedy zastupuje 24 % akcionářů na valné hromadě. Dále jsou to změny druhu nebo formy akcií, změny práv spojených s určitým druhem akcií, omezení převoditelnosti akcií. V případě rozhodnutí valné hromady mimo jiné rozhodnutí o navýšení nebo snížení základního kapitálu. Opět nemůže dojít ke zmenšení nebo zředění majetkových podílů státu bez jeho souhlasu.

Rozhodnutí o rozdělení zisku a ztráty a schválení smlouvy týkající se převodu zisku. Společnost vyplácí zisk pod dohledem státu. Ztrátu není možné dle obchodního zákoníku převést na akcionáře. Rozhodnutí o odměňování představenstva a dozorčí rady a o stanovení tantiém členů představenstva a dozorčí rady. Je třeba, aby rozhodnutí valné hromady bylo i v tomto případě schváleno alespoň 90 % hlasů přítomných akcionářů.

Obsazení statutárních a dozorčích orgánů. Ministerstvo zdravotnictví stanovilo a do akcionářských smluv společností promítlo následující: Ministerstvo obsazuje v šestičlenných orgánech funkci předsedy a členy představenstva společnosti a nad rámec akcionářské smlouvy bylo ministerstvu umožněno nominovat ještě dalšího člena představenstva. Jednání jménem společnosti zamezuje rozhodnutí bez souhlasu zástupce nominovaného ministerstvem. Dále obsadilo funkci místopředsedy a člena dozorčí rady společností.

Transparentnost majetkové struktury. Ministerstvo pro zachování transparentnosti podílového vlastnictví společností stanovilo formu akcií na jméno. Dle stanov akcie společnosti znějící na jméno nejsou převoditelné bez předchozího souhlasu valné hromady. K převodu a přechodu akcií je třeba souhlasu 90 % všech akcionářů na valné hromadě společností. Jen pro úplnost je nutné dodat, že vzhledem k požadavkům zákona o veřejných zakázkách nedošlo k porušení tohoto zákona.

Jaká je role společnosti PrimeCell, a. s. Jedná se o společnost, která je schopná v současné době v České republice zajistit výrobu produktů v oboru moderní terapie a je schopná uskutečnit a úspěšně uskutečnila transfer technologie do praxe. V České republice zatím existuje jen minimální počet biotechnologických firem, které by realizovaly vývoj v oblasti moderní terapie, ačkoliv projekty základního výzkumu v tomto odvětví jsou v řádech mnoha stovek milionů korun českých ročně. Stát tedy platí na jedné straně stovky milionů korun ročně na základní výzkum v oblasti moderní buněčné terapie, na druhou stranu stát dosud nezískal z těchto investic ani korunu zpět. Naopak PrimeCell na vlastní náklady od roku 2007 realizuje výzkum a vývoj v oblasti tkáňového inženýrství a nanotechnologie.

V biotechnologiích a v medicíně v České republice odhadujeme, že pouze jediné procento výsledků vědy a výzkumu vede ke skutečně tržní aplikaci, a to nepočítáme klinické zkoušky, které výsledné číslo ještě sníží. U medicínských oborů lze za uspokojivé považovat 25procentní úspěšnost. Pro srovnání, v oblasti teoretické fyziky je v USA běžně požadováno 15 % výstupů vědy a výzkumu využitelných pro zavedení do praxe. PrimeCell tedy představuje pro Českou republiku strategického partnera s unikátní domácí i zahraniční - USA, Velká Británie, Jihoafrická republika - zkušeností v oblasti hi-tech a tkáňového inženýrství, kam spadá oblast léčivých přípravků pro moderní terapii, a se zkušenostmi s transferem vědy do tržní aplikace.

Akcionáři společnosti jsou fyzické osoby v České republice.

V případě, že by stát nenabyl podíl Národního tkáňového centra, a. s., byl by bezesporu za několik měsíců kritizován za to, že způsobil svou nečinností finanční škody českému zdravotnictví a přímé škody českým pacientům týkající se kvality jejich života.

Stejně tak je nutno zdůraznit, že vzhledem k výše uvedenému a vzhledem k požadavkům zákona o veřejných zakázkách nebylo nutné ani možné vypsat veřejnou soutěž na nabytí cenných papírů státem. Pro úplnost, podíl státu v soukromé společnosti při realizaci transferu technologií v hi-tech oblastech prostřednictvím výzkumné organizace již nyní podporuje česká i evropská legislativa. Například zákon o veřejných výzkumných institucích, kterými jsou ústavy Akademie věd, umožňuje těmto založit vlastní obchodní společnosti. V České republice jsou patrné první transferové společnosti ve formě PPP, tzv. spin-off společností vybraných ústavů Akademie věd a soukromých investorů. Na některých z těchto projektů nese podíl rovněž PrimeCell.

Důvod pro nezařazení investice na Tkáňovou banku do seznamu vybraných strategických investic ve zdravotnictví. Ministerstvo zdravotnictví, tak jak mu ukládá kompetenční zákon, je povinno se zabývat rozvojem zdravotnictví jako celku. S ohledem na stabilizaci veřejných rozpočtů posuzuje ministerstvo jednotlivé strategické investice v souladu s potřebami jednotlivých zdravotnických oborů, a to i ve vazbě na možnosti financování z jiných zdrojů. Je nutno si rovněž uvědomit, že uvolnění finančních prostředků ze státního rozpočtu na podporu strategických investic ve zdravotnictví je vázáno na výnosy z privatizace majetku. Výše těchto prostředků je tudíž omezená a není garantována. Ministerstvo zařadilo do seznamu pouze takové investice, bez jejichž naplnění by nebylo možné zajistit dostupnost zdravotní péče, její rozvoj a kvalitu dle evropských standardů. Jedná se například o rekonstrukci a modernizaci dětské části Fakultní nemocnice v Motole, Onkologické centrum ve Fakultní nemocnici v Plzni a další. Vynucená investice do infrastruktury Tkáňové banky při Fakultní nemocnici v Brně v rozsahu zhruba třetiny celkové částky uvolněné na strategické investice ve zdravotnictví by sama o sobě nezajistila samotné zachování produkce, stabilizaci nabídky transplantátů a léčebných přípravků pro moderní terapii dle evropských standardů.

Důležitým aspektem při rozhodování bylo získání know-how a licence k produktům somatobuněčné terapie a nanotechnologie, které vlastní PrimeCell, a. s. Tím, že stát nabyl cenné papíry společnosti Národní tkáňové centrum, a. s., se stal garantem pro trh s tkáňovými transplantáty v České republice a přispěl k rozvoji biomedicíny v České republice, jmenovitě její oblasti buněčné terapie a tkáňového inženýrství, do které spadají i somatobuněčné produkty. Tato vykazuje silný potenciál dalšího rozvoje hlavně v oblasti léčby centrálního nervového systému a v onkologii. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP