(Jednání pokračovalo ve 14.33 hodin.)

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Vážené paní kolegyně, páni kolegové, paní ministryně, budeme pokračovat v našem odpoledním jednání. Pokud jde o program naší schůze, budeme pokračovat v rozjednaném bodu, kterým je Informace ministryně zdravotnictví k záměru Ministerstva zdravotnictví na rušení zdravotních ústavů. Pokračujeme v otevřené rozpravě, a jestli mám správné poznámky, slova se má ujmout pan kolega František Bublan, kterého nevidím, takže jeho přihláška propadá. Na dalším pořadí je paní poslankyně Soňa Marková a připraví se paní poslankyně Dagmar Molendová.

(Přichází poslanec Bublan.) A, kolega Bublan je, tak zařadím jeho přihlášku do pořadí, protože už jsem paní poslankyni Soňu Markovou ohlásil a upozornil, že následuje paní kolegyně Molendová. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Soňa Marková: Děkuji za slovo, pane předsedající. Dámy a pánové, dovolte, abych se velmi krátce vyjádřila k bodu, který je na programu dnešní schůze. Na rozdíl od mých mnoha předřečníků a předřečnic, kteří a které se nedrželi příliš tématu, tak já bych skutečně jenom v několika bodech shrnula, o co v tomto bodě jde.

Za prvé. Podpora zdraví a prevence je základním zdravotnickým oborem a má být proto dostupná všem občanům. Není tedy vhodná koncentrace jen do jednoho či dvou center.

Za druhé. Kladný vliv podpory zdraví a primární prevence na zdravotní stav obyvatel je nesporný a podpora zdraví garantovaná státem v žádném případě nesnižuje zodpovědnost lidí za vlastní zdraví.

Za třetí. Ministerstvo zdravotnictví nikdy neprovedlo kompletní analýzu obsahu, zajištění, realizace a efektivity podpory zdraví a primární prevence v České republice. Vždy se, a to i na žádost zdravotního výboru, kam chodím pravidelně, omezuje maximálně na nic neříkající analýzu ekonomickou a personální. Vůbec už nebyly definovány priority ani záměry dalšího rozvoje ani zpracovány koncepční, personální a materiální požadavky pro tento obor.

Za čtvrté. V tomto oboru opravdu sporná nezbytnost úspor je řešena bezprecedentním způsobem, pouze propouštěním zaměstnanců s plnou odbornou kvalifikací a mnohaletou praxí v oboru.

Za páté. Zrušením regionálních pracovišť Státního zdravotního ústavu dojde nejen k omezení podpory zdraví a primární prevence, ale také k uvolnění prostoru pro subjekty, které disponují dostatkem financí pro cíleně zaměřený marketing, a je zřejmě předstupněm ODS tolik oblíbené privatizace. Není divu, vždyť jde o více než čtyři miliardy korun.

A za šesté. Je naprosto nesporné, že bez opory v zákoně číslo 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, jsou neoprávněně rušena regionální pracoviště Státního zdravotního ústavu a jejich činnost, která nebyla ztrátová, právě naopak, je postupně vykonávána soukromými laboratořemi a jsou prováděny další změny zásadního rozsahu včetně personálních.

Z těchto důvodů podporuji jménem poslaneckého klubu Komunistické strany Čech a Moravy usnesení přednesená panem poslancem Hovorkou a předsedou zdravotního výboru panem poslancem Krákorou.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji paní Soně Markové. Paní kolegyně Molendová je na tom stejně jako kolega Bublan před chvílí. Není tady, takže její přihláška propadá. Do rozpravy je nyní přihlášen pan Marek Šnajdr, jehož účast na schůzi a vystoupení byly schváleny hlasováním. Prosím, pane náměstku, máte slovo.

 

Náměstek ministryně zdravotnictví Marek Šnajdr Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, dámy a pánové, já děkuji panu poslanci Rathovi za umožnění této vystupovací premiéry na půdě Poslanecké sněmovny v tomto milém, krásném a ryze konstruktivním dopoledni i odpoledni. Já se budu snažit držet skutečně tématu a vysvětlit, o co zde běží, protože z mnoha vystoupení - nebo z těch mála vystoupení, která se tématu týkala, se jedná buď o zásadní nepochopení, neznalost, nebo čisté zkreslování skutečnosti.

Zdravotní ústavy jako takové patří zhruba mezi osmdesát přímo řízených organizací, které spravuje stát prostřednictvím Ministerstva zdravotnictví. Patří do takzvané struktury orgánů ochrany a podpory veřejného zdraví, která je trojí - ne dvojí, jak zde občas padá. Na jedné straně je to čtrnáct krajských hygienických stanic, jejichž jedinou nebo základní činností je vykonávání státní správy a státního zdravotního dozoru na území celé České republiky. Pak zde máme Státní zdravotní ústav jako celorepublikově působící instituci, jejíž činnost je zaměřena na vědu, výzkum, referenční činnost a prevenci a podporu zdraví opět na území celé České republiky. Mezi tím, bez jakékoliv vazby, souvztažnosti a kooperace, zde máme takzvané zdravotní ústavy, jejichž jedinou činností, nebo základní činností je poskytování standardních laboratorních činností, to znamená chemických laboratoří, hygienických laboratoří, mikrobiologických laboratoří, hlukových laboratoří a podobně. To jsou, dámy a pánové, činnosti, které na základě akreditace zde provádějí zdravotní ústavy stejně jako desítky či stovky privátních firem se stejným zaměřením, se stejným rozsahem, se stejnou prioritou. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP