(11.10 hodin)
(pokračuje Hovorka)

Ze všech těchto důvodů, i přesto, že paní ministryně tady přednesla to své rozhodnutí, které já osobně vítám, jsem připravil tento návrh na usnesení k tomuto bodu:

Poslanecká sněmovna žádá ministryni zdravotnictví

1. aby zastavila restrukturalizaci sítě zdravotních ústavů v České republice, Státního zdravotního ústavu v Praze a krajských hygienických stanic a nečinila tak kroky, které jsou v rozporu s platným zákonem č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, ve znění pozdějších předpisů;

2. aby Ministerstvo zdravotnictví obnovilo systém skladování a distribuce očkovacích látek na krajských hygienických stanicích a zajistilo plnou funkceschopnost očkovacích center při zdravotních ústavech v souladu se zákonem 258/2000 Sb.;

3. aby ministerstvo přehodnotilo dosud provedené změny a obnovilo dlouhodobě budovaný systém ochrany a podpory veřejného zdraví a primární prevence;

4. aby paní ministryně přehodnotila dosavadní špatnou personální politiku a obsazovala vedoucí funkce ve zdravotních ústavech, Státním zdravotním ústavu a na krajských hygienických stanicích především na základě odborných kritérií;

5. aby vyvodila osobní odpovědnost svých podřízených za nátlak na zaměstnance zdravotních ústavů, Státního zdravotního ústavu v souvislosti jak s dosud provedenými, tak připravovanými změnami.

Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. O slovo se s faktickou poznámkou přihlásil pan poslanec David Rath, paní ministryně a poté paní poslankyně Rybínová. Takže s faktickou poznámkou pan poslanec David Rath. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec David Rath: Dámy a pánové, já bych vstoupil do této debaty, která je nesmírně zajímavá, s jednou otázkou na paní ministryni. Když tak to pak rozvinu u dalších bodů, pokud by mi neodpověděla.

Byl jmenován jistý dr. Hapala Petr šéfem Státního zdravotního ústavu v Ostravě, ale i ve Zlíně a v Olomouci. Jestli by mi paní ministryně mohla říct, zda toho člověka zná, zda ví o jeho propojení s jejím prvním náměstkem panem Šnajdrem. Tito dva pánové pracovali totiž spolu, a můžete se na to podívat na justici.cz, ve stejné firmě HP Construct, která je dodnes v likvidaci, oni ji dovedli k bankrotu. A tato firma byla i vyšetřována, v té souvislosti i váš náměstek, a dokonce trestně stíhán a souzen, pro vytunelování státní dotace. Tak tento pan podnikatel současně byl členem výkonné rady ODS v době, kdy tam probíhaly takové ty podivné sponzorské dary těch Lájosů Bácsů a Singhů. A tento člověk je navíc napojen na privatizace tkáňových bank, na firmu Centrum buněčné terapie, a. s., a přes další lidi na firmu PrimeCell, čili to je ten další bod, který nás čeká, na celý systém privatizace tkáňových bank. Mě by zajímalo, jestli paní ministryně o tom ví, ví o této podivné téměř u jejího náměstka kriminální minulosti a propojení s tímto člověkem a mohla nám říci, z jakého titulu získal tuto pozici a jak je možné, že je současně ve firmách, které připravují privatizaci a podílejí se na privatizaci tkáňových bank. A jak tento propletenec, tuto podivnou síť, která vypadá téměř jako zločinné spolčení, hodnotí.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. Nyní vystoupí paní ministryně Jurásková, připraví se paní poslankyně Rybínová. Prosím, paní ministryně, máte slovo.

 

Ministryně zdravotnictví vlády ČR Dana Jurásková Děkuji za slovo, pane předsedající. Nejprve bych reagovala na slova pana poslance Hovorky. Já jsem ve svém úvodním vystoupení jednoznačně deklarovala, a na tom trvám a žádám z jeho strany o důkazy o tom, že restrukturalizační opatření provedená Ministerstvem zdravotnictví vedou k tomu, že Česká republika neplní své úkoly v oblasti státního zdravotního dozoru a primární prevence. Asi diskuse na toto téma by byla daleko širší a preventivních opatření, resp. opatření k omezení výskytu určitých onemocnění v české populaci, rozhodně nejsou, nejsou úkolem pouze aktivit v oblasti primární prevence.

Takže já znova opakuji: trvám na tom, že Ministerstvo zdravotnictví svými opatřeními v žádném případě neohrozilo úkol státu, a to je státní zdravotní dozor a jsou to aktivity v oblasti primární prevence.

Co se týče projednávání restrukturalizace zdravotních ústavů, já bych, pane poslanče prostřednictvím pana předsedajícího, od vás také ráda získala důkazy o tom, co jste tady řekl v rámci zastrašování a projednávání se zaměstnanci jednotlivých ústavů, protože podle mých informací se všemi ústavy, se všemi zaměstnanci bylo hovořeno, a vy máte dnes odpoledne příležitost se všemi ústavy také hovořit, protože toho semináře, který jsem avizovala ráno, se mj. účastní také všichni ředitelé zdravotních ústavů.

Co se týče finančních prostředků, já jsem tady obviňována toho, že vše Ministerstvo zdravotnictví zaštiťuje pouze tím, že se jedná o úsporu finančních prostředků. Já bych ráda připomněla Poslanecké sněmovně, že Ministerstvo zdravotnictví hospodaří v rozpočtové kapitole 335 s finančními prostředky státu, a jak všichni víte, už pro rok 2010 byla tato kapitola snížena o 20 % a Ministerstvo zdravotnictví musí v rámci svých priorit nalézt také způsob, jak zefektivnit hospodaření svých přímo řízených organizací, a to také činí. Samozřejmě i s přihlédnutím k tomu, že - znova opakuji - neohrožuje odborné činnosti, ke kterým je určeno.

Co se týče vakcín, možná bych k tomu uvedla několik informací. Primární distribuce očkovacích látek nikdy nebyla zajišťována krajskými hygienickými stanicemi. Do několika desítek meziskladů očkovací látky od výrobců dovážel vždy soukromý distributor. Do těchto meziskladů si jezdili očkovací látky vyzvedávat lékaři. Většina případů samozřejmě měla problémy se zachováním chladového řetězce, na který jsou někteří oponenti tohoto systému alergičtí, nebo jim v některých případech byly dovezeny. Důvodů bylo několik: nová legislativa v souvislosti s požadavky EU, která značně zpřísňuje skladování léčiv, stát by musel velmi významně investovat do desítek meziskladů, speciální chladicí techniky, nových speciálně vybavených vozidel, což rozpočtová omezení neumožňují. Došlo také k dramatickému poklesu počtu pracovníků hygienických stanic. A zejména, prioritou činnosti hygienických stanic je dozor, nikoli suplování distribuce. Navíc došlo k odstranění jednoho skladovacího mezičlánku a tím bylo také odstraněno jedno riziko z porušení chladového řetězce. Výběrové řízení bylo zveřejněno na informačním systému veřejných zakázek dne 20. dubna 2009 pod evidenčním číslem 630261. Tendr byl vyhlášen na dodávky všech povinných očkovacích látek, aby bylo možno získat co nejpříznivější cenu, např. i prostřednictvím množstebních slev. Celková výše na období dva a půl roku je 1 017 000 korun bez DPH a jediným hodnoticím kritériem po splnění zadávacích podmínek byla výše nabídkové ceny. Do výběrového řízení se přihlásila dvě sdružení, a to JK Trading - Pharmos a Phoenix-Avenier. Hodnotící komise, která byla jmenována vládou a byli v ní zástupci řady resortů, vybrala sdružení Phoenix-Avenier. Klíčovým subjektem tohoto sdružení je firma, která distribuci zajišťovala v předchozích sedmi letech. Rozdělení kapacit a činností je věcí dodavatele. Pro Ministerstvo zdravotnictví je podstatná konečná cena. Tolik k vystoupení pana poslance Hovorky.

A co se týče vystoupení pana poslance Ratha, uvedla bych k tomu jediné. Já sleduji činnost a výsledky Zdravotního ústavu Ostrava. Podle mého názoru pan ředitel Hapala je kompetentní, protože Zdravotní ústav Ostrava vykazuje suverénně nejvyšší hospodářský výsledek. A co se týče spekulací, které byly zmíněny, obávám se, že to je téma spíš na politickou diskusi než na diskusi věcnou.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji. S faktickou poznámkou nejprve pan poslanec Hovorka, poté pan poslanec Rath. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Ludvík Hovorka: Děkuji za slovo. Já bych chtěl reagovat. Paní ministryně, já jsem citoval, že se jedná o výpověď pana Ing. Parmy ve výboru pro zdravotnictví. Citoval jsem ze záznamu. Těžko vám asi můžu předložit důkazy, prostě to byla výpověď, svědectví jednoho člověka, který myslím mluví pravdu.

Pokud se týká nové legislativy, pokud se týká dramatického poklesu rozpočtu, musíme si říct, co je na začátku. Na začátku je Ministerstvo zdravotnictví, které v rámci kapitoly předkládá návrh výboru a potom Poslanecké sněmovně. A jestliže Ministerstvo zdravotnictví navrhne omezení výdajů na hygienickou službu a na zdravotní ústavy, tak je to především Ministerstvo zdravotnictví, které takto vlastně podvazuje činnost těchto institucí. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP