(9.40 hodin)
(pokračuje Jurásková)
Drážďanský ústav neúčtuje laboratorní služby poskytované zdravotním inspektorům.
Ve Spolkové republice Německo jsou naše krajské hygienické stanice jako jinde v Evropské unii zařazeny jako součást magistrátu. Sasko má 29 poboček s výhledem redukce do roku 2009 na 10, aktuální informaci nemám. Rozbory vod za úplatu se provádějí jen pro nemocnice. Enviro vzorky od jiných klientů neberou, to je věc privátních laboratoří. Transport vzorků je řešen outsourcingem, komerční službou zajišťující přepravu 24 hodin denně, akreditace národním akreditačním orgánem v současné době není k dispozici, ale intenzivně se na ni připravují. Měření faktoru pracovního prostředí se neprovádí jako jinde v Evropské unii, je součástí tohoto ústavu. Je to pravděpodobně součást inspektorátu bezpečnosti práce. Personální, prostorové a technické vybavení je na špičkové úrovni s důrazem na maximální využitelnost techniky. Pracovní doba v klinické části tomu byla přizpůsobena. V ústavu nechybějí laboratoře pro biologická rizika typu 3 a 4 a efekt finančních toků po sjednocení Spolkové republiky Německo byl zjevný.
Zdravotní inspektor - to je velmi důležitá věc - má možnost použít pro státní kontrolu i služeb privátních laboratoří, za tyto služby pak však platí. Tyto laboratoře jsou navrhovány na základě provedených inspekcí a kontrol. Ministerstvo provádí jejich finální a oficiální jmenování.
Vzhledem k tomu, že celý proces restrukturalizace zdravotních ústavů vyvolává pocit, že je omezena podpora zdraví v České republice, ráda bych uvedla následující.
Ministerstvo zdravotnictví i vedení přímo řízených organizací, jimiž jsou krajské hygienické stanice, Státní zdravotní ústav a zdravotní ústavy, při koncepci řízení včetně oblasti podpory veřejného zdraví vycházejí a postupují zcela v souladu s programovým prohlášením vlády ze dne 17. ledna 2007 bodu 2, který se týká reformy veřejných rozpočtů, daní a daňové správy. Vláda se v tomto prohlášení zavazuje, že sníží počet zaměstnanců státní správy do roku 2010 nejméně o 3 % ročně a bude vycházet ze základny k 31. 12. 2006. Jelikož snižování počtu zaměstnanců Ministerstva zdravotnictví a jim přímo řízených organizací je plně v souladu s tímto programovým prohlášením, nebylo důvodu informovat cíleně v minulosti, to znamená zejména v roce 2008, o této skutečnosti výbor pro zdravotnictví.
Na konci roku 2006 bylo zaměstnáno ve Státním zdravotním ústavu celkem 583 úvazků, jde o celoroční přepočtený počet, za rok 2009 k aktuálnímu datu je počet zaměstnanců na Státním zdravotním ústavu 547 úvazků. Jedná se tedy o 36 úvazků méně než v roce 2006, což je v přepočtu pokles pouze o 6,2 % snížení počtu zaměstnanců v průběhu let 2007, 2008, 2009 a 2010. V roce 2008 bylo převedeno na Státní zdravotní ústav ze zdravotních ústavů celkem 90 pracovních úvazků na 21 regionálních pracovišť podpory zdraví. Na konci roku 2009 bylo na těchto pracovištích evidováno 58 úvazků a dalších 20 úvazků na podporu zdraví bylo na centrálním pracovišti Státního zdravotního ústavu v Praze, tedy celkově aktivity v oblasti podpory zdraví zajišťují odborní pracovníci Státního zdravotního ústavu v počtu 78 pracovních úvazků, kteří jsou rozmístěni na 22 pracovištích. Provozní náklady spojené s činností těchto pracovišť jsou vysoké a jejich personální obsazení je na některých pracovištích v současné době v počtu jeden až dva pracovníci.
Hlavním cílem restrukturalizace a snížení počtu těchto terénních pracovišť je v době snižujícího se příspěvku na činnost Státního zdravotního ústavu - pro rok 2010 dochází k snížení příspěvku o 20 % oproti roku 2009 mimo jiné z toho důvodu, že je významně krácena kapitola Ministerstva zdravotnictví - kromě snížení nákladů na jejich provoz zejména zefektivnění jejich činnosti se zaměřením na týmovou práci.
Od 1. 3. vznikne šest plně funkčních pracovišť podpory veřejného zdraví. Odborní pracovníci zde budou nadále formou týmové práce a ve spolupráci s dalšími 14 odbornými pracovníky pro oblast zdravotní politiky a podpory veřejného zdraví z jednotlivých krajských hygienických stanic realizovat veškeré aktivity, které vyplývají z naplňování strategických dokumentů vlády pro oblast veřejného zdraví, zejména z programu Zdraví 21. Vedoucí úlohu v strategii a řízení podpory veřejného zdraví má Ministerstvo zdravotnictví, které garantuje její naplňování jak činností svých přímo řízených organizací, což je Státní zdravotní ústav, krajské hygienické stanice a zdravotní ústavy, tak podporou aktivit nevládních organizací, které se projevy v oblasti podpory zdraví také zabývají. Prostřednictvím dotačních programů, zejména dotačního programu Národní program zdraví, projekty podpory zdraví a dotačního programu Národní program řešení problematiky HIV/AIDS, Ministerstvo zdravotnictví současně dlouhodobě finančně podporuje, metodicky vede a odborně garantuje činnost celé řady nevládních organizací, které se podílejí na realizaci primární prevence a podpory veřejného zdraví prostřednictvím projektů zaměřených na prevenci nemocí a podporu zdravého životního stylu. Tyto nevládní organizace svými aktivitami v regionech doplňují a nadále budou doplňovat činnost pracovišť podpory zdraví Státního zdravotního ústavu, které se zaměří zejména na realizaci aktivit celorepublikového a nadregionálního rozsahu, čímž nebude docházet k dublování aktivit vládním a nevládním sektorem.
Dámy a pánové, já vám děkuji za pozornost a předpokládám, že tato vyčerpávající informace odpověděla na spoustu dotazů, nejasností, spekulací a dezinformací, které kolem reorganizace zdravotních ústavů v České republice existují. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Já vám děkuji, paní ministryně, za vaše vystoupení a otevírám všeobecnou rozpravu. Jako první a prozatím jediný je přihlášen pan poslanec Jaroslav Krákora, takže kromě toho, že mu dám slovo, předpokládám, že počítá s tím, že se potom posadí ke stolku zpravodajů a vykoná tuto službu pro poslance.
Poslanec Jaroslav Krákora: Děkuji. Vážené dámy, vážení pánové, vážené poslankyně, vážení poslanci, obrátili se na mne pracovníci zdravotního ústavu Ústeckého kraje, kterých je asi kolem 170, s problematikou zdravotních ústavů. Napsali celkem pěkný, stručný a vystihující dopis, který tu problematiku popisuje. Probírali jsme to na výboru, ale bohužel ve výboru pro zdravotnictví nikdo z náměstků ani paní ministryně nebyli přítomni. Byli řádně omluveni, to je pravda. Byl tam pouze pan náměstek Plíšek pro legislativu, který říkal, že s touto problematikou není seznámen.
Takže mi dovolte, abych já vám tady tento dopis Zdravotního ústavu v Ústí nad Labem přečetl, pak bych event. i si dovolil přednést usnesení.
"Postup Ministerstva zdravotnictví České republiky ve věci restrukturalizace zdravotních ústavů. K datu 1. 4. 2010 dle plánu Ministerstva zdravotnictví mají ze 14 zákonem definovaných zdravotních ústavů vzniknout pouze dva zdravotní ústavy, a to Zdravotní ústav se sídlem v Praze a Zdravotní ústav se sídlem v Ostravě. To je v rozporu s platným zněním zákona č. 258/2000 Sb., § 86, o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů. V oficiálním materiálu Ministerstva zdravotnictví /Dokument restrukturalizace zdravotních ústavů z roku 2009/ není činnost zdravotních ústavů pro restrukturalizaci stanovena. Centrum imunologie a mikrobiologie, dále CIM, v souladu se statutem Zdravotního ústavu se sídlem v Ústí nad Labem, dodatek číslo 3 z 11. 7. 2007, zajišťuje mimo jiné specializovanou lékařskou péči v alergologii, klinické imunologii, očkování a cestovní medicíně. Provádí laboratorní vyšetřování biologického materiálu pro řadu lékařských oborů, zajišťuje preventivní vyšetřování při epidemiích, prevencí infekce HIV/AIDS, prevenci nádorových onemocnění a civilizačních chorob. Dále monitoruje životní pracovní prostředí v rámci našeho ústeckého regionu. Zajišťuje také specializační a celoživotní vzdělávání lékařů i dalších odborníků ve zdravotnictví.
Odborné činnosti CIM Zdravotního ústavu se sídlem v Ústí nad Labem nejsou v plánu restrukturalizace stanoveny, a proto nemůžeme garantovat pacientům stávající zdravotní péči, ba přímo se obáváme snížení dostupnosti a kvality zdravotní péče v našem regionu v lékařských oborech uvedených ve statutu Zdravotního ústavu se sídlem v Ústí nad Labem. ***