(17.50 hodin)
(pokračuje Rath)
Jen pro připomenutí. Tento návrh na výrazné zrušení nebo úplné zrušení regulačních poplatků prošel touto Sněmovnou již několikrát, ale byl vetován Senátem a nenašlo se zde potřebných 101 hlasů, abychom dokázali tyto poplatky vyřadit z českého právního řádu a z českého zdravotnictví.
Pro určité osvěžení paměti bych jenom připomněl hlavní argumenty pánů Topolánka, Julínka a dalších, proč měly být tyto poplatky do českého právního řádu zavedeny a proč je mají platit pacienti.
Ten hlavní argument, který od nich zazníval, byla skutečnost, že poplatky měly snížit nadužívání, nebo chcete-li zneužívání zdravotní péče a měly přivést jistou regulaci, tedy odradit pacienty, aby nechodili k lékaři, aby nechodili do lékárny, aby si nenechali vystavovat recepty. Samozřejmě z pohledu sociální demokracie je tato logika poněkud zvrhlá, protože zavádí jistý princip kolektivní viny. Jistě, každý systém, který existuje, je nějakým procentem, nebo chcete-li promile, zneužíván. To platí všude. Ve veřejném dopravním prostředku najdeme také černé pasažéry, ale naštěstí jich není nikdy drtivá většina. Samozřejmě také se můžeme přít o tom, jak velký počet pacientů nebo lidí využívá neoprávněně či zneužívá zdravotní péči. Já tvrdím ze své zkušenosti klinického lékaře, že to množství není veliké a že spíše než o procenta jde o promile. Protože samozřejmě většina spoluobčanů, když má nějakou potíž, tak chce vyhledat lékařskou radu, lékařskou pomoc, prostě někdy proto, byť se na lékaře obrací s údajnou banalitou, protože pro to nemají příslušné vzdělání a zkušenosti, aby mohli sami rozhodnout, zda jde o začátek vážného onemocnění, nebo o jednoduchost. Tady předkladatelé, tedy pánové Topolánek a Julínek, prosadili princip kolektivní viny a kvůli nějakému drobnému, jak říkám, promilovému zneužívání zdravotní péče potrestali všechny pacienty.
Trošku to připomíná takový příběh, který se odehrál nedávno v našem kraji, a my jsme tedy zasáhli, kdy řidič autobusu získal dojem, že mu někdo z cestujících zcizil mobilní telefon. Reagoval tím způsobem, že autobus odstavil, zavřel a odmítl pokračovat v cestě s tím, že přece ty zloděje nepoveze dál, a dokud mu mobilní telefon nevydají zpátky, tak že se nehne z místa. Mělo to samozřejmě bizarní vyústění. Přijela policie a zjistilo se, že řidič před cestou usnul a mobilní telefon mu vypadl mezi sedačky. Takže ani nikdo z těch pasažérů mu ho nezcizil. Je to něco obdobného. Potrestat pasažéry takového autobusu s údajným podezřením, že někdo z nich je zloděj a něco řidiči sebral. Zde Topolánek, Julínek a celá ODS potrestali prakticky všechny občany, všechny nemocné lidi, tím, že musí platit poplatky prostě proto, že mají pocit, že někdo zneužívá či nadužívá zdravotní péči.
Ale pojďme se podívat aspoň krátce na statistiku, jak ten regulační efekt skutečně fungoval. Dámy a pánové, v roce 2006 jsme za léky, distribuované léky, v České republice utratili 59 miliard korun. V roce 2008, v tomto roce, tedy v roce, kdy byly zavedeny poplatky, jsme utratili za distribuované léky 73 miliard korun, tedy o 14 miliard více. Když se podíváte i na léky na recept, tak aspoň podle Státního ústavu pro kontrolu léčiv vzrostl i počet léků vydaných na recepty v objemu ve finančním vyjádření. A když se podíváme na balení léků, tak dámy a pánové, a teď prosím, abyste mě poslouchali, tak za léky jsme utratili více přes regulační poplatky. A balení léků... V roce 2006 jsme vydali 320 milionů balení léků a v roce 2008 318 milionů balení léků. Čili rozdíl je bezvýznamný, naprosto bezvýznamný. Čili v penězích jsme utratili za léky daleko více a počtem balení jsme zhruba nastejno. Tak já se ptám, kde je ten regulační efekt poplatku třeba na položku na receptu. Jasný statistický důkaz o tom, že k žádné regulaci nedošlo, k žádné úspoře nedošlo. Jediné k čemu došlo, že lidé museli zaplatit ze svých peněženek více.
A teď se podívejme, o kolik více. Dámy a pánové, soukromé výdaje na zdravotnictví v roce 2006 činily o něco méně než 30 miliard korun. V roce 208 soukromé výdaje na zdravotnictví činily 43,5 miliardy korun, čili zhruba o 14 miliard víc během dvou let. Těchto 14 miliard zaplatili nemocní lidé, tedy především důchodci, invalidní důchodci, rodiny s dětmi, tedy skupiny, které potřebují zdravotní péči nejvíce. Tak těmto skupinám Julínkova a Topolánkova vláda vytáhla z jejich kapes, z jejich peněženek, o 14 miliard více než o dva roky předtím. Čili to byl jediný efekt regulačních poplatků. Čili ty poplatky by se správně neměly nazývat regulačními, ale poplatky příjmovými.
A teď se podívejme, kam ty příjmy jdou. Nejdou do zdravotního pojištění. Čili když někdo tvrdí, že díky poplatkům, těmto tedy 14 miliardám, se může léčit více lidí, třeba více vážně nemocných lidí na rakovinu a něco takového, tak já na takový argument říkám: Podívejte se do zákona, který jste předložili. Z toho zákona jasně vyplývá, že poplatky jsou příjmem zdravotnického zařízení, nikolivěk tedy zdravotního systému nebo zdravotního pojištění. Řada zdravotnických zařízení, třeba hlavně lékáren, je v soukromých rukou. Čili drtivá část poplatků končí u majitelů zdravotnických zařízení. V případě poplatku na položku na receptu jsou to majitelé lékáren. Tedy ani ne ten lékárník, který stojí za tárou, ten má stále stejný plat, ale toto jde majiteli lékárny. Já bych se tedy chtěl zeptat: kdo to zase tahá zpět k těm onkologickým pacientům, když je to zisk majitelů zdravotnických zařízení? Čili tato zjevná nelogičnost nebyla nikdy vysvětlena a pouze zaznívá ten demagogický argument, který říká: Vždyť díky poplatkům můžeme léčit těžce nemocné lidi.
Současně tento demagogický argument opomíjí další fakt. V okamžiku, kdy byly zavedeny poplatky, tak v tu chvíli Topolánkova vláda snížila platby státu za státní pojištěnce. Prakticky ve stejné výši. Ano. Státní rozpočet ušetřil, ty peníze zbyly ve státním rozpočtu a Topolánkova vláda je mohla použít na něco jiného a vykryla tento výpadek, tedy výpadek ze státního rozpočtu, který sama způsobila, tím, že zavedla poplatky a museli to zaplatit občané. Čili dámy a pánové, na jedné hromádce jsme peníze ubrali a od občanů jsme je vytáhli, čili opět tady je jasný důkaz těch nepravd, když někdo říká, že díky poplatkům je na péči o vážně nemocné lidi. ***