(16.30 hodin)
Poslanec David Rath: Dámy a pánové, když je to tak úžasný systém, tak by mě zajímalo, ve kterých státech Evropy jej najdeme. Přiznám se, že jsem poslední dobou projel řadu států autem a ani v Rakousku, kde sídlí firma Kapsch, nic takového nemají. Takže pravděpodobně budeme prvním pokusným králíkem tohoto úžasného systému.
Otázka č. 2. Samozřejmě záleží, jaký systém vyberete. Když to bude anonymní, jak říkáte, tak pak klesne výtěžnost celého systému, protože si bude vinětu půjčovat půlka partají v paneláku, protože ne každý jezdí denně po dálnici, tak dole v paneláku si někdo dá cedulku a řekne za pět korun vám na den půjčím vinětu. Takže celý systém se prostě stane naprosto neefektivní, zatímco teď každé vozidlo musí mít dálniční známku, když jede po dálnici, tak tady, jak vy tvrdíte, si to může půjčovat každý den několik aut a může to být putovní.
Dále jste zapomněl na existenci kamerového systému, takže kombinace viněty s číslem poznávací značky vás jednoduše identifikuje. Konečně i komise profesora Moose, která to zkoumala, tak jasně dala jeden negativní výrok ve smyslu, že to nezaručuje ochranu osobních dat a ochranu osobnosti.
Čili dámy a pánové, myslím si, že to byla velká chyba, velký přešlap, že jsme si toho nevšimli, že se to někdo snaží vpašovat do našeho zákona, že je to zase gigantický byznys, jak vytahat z lidí peníze pro nic za nic, a ve finále jsou to těšínská jablíčka. Jistě, papír snese všechno a vy tady můžete nakreslit, že to přinese desítky miliard, ale kde je vaše zodpovědnost, když to tak nebude? Nikde. Prostě neřeknete buď nic, nebo jste se jenom spletl.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: To byla faktická poznámka. Nyní jsou před námi dvě řádné přihlášky. První z nich má pan poslanec Břetislav Petr. Ale ještě předtím bude faktická poznámka pana kolegy Oldřicha Vojíře.
Poslanec Oldřich Vojíř: Vážená paní předsedající, já jenom na margo svého předřečníka. Mám tomu rozumět tak, že to, co já jsem se tady snažil popsat a říci, že to má nějaký ekonomický model a že to má nějaký ekonomický efekt, který když nevyjde, tak já za něj můžu a já za to nakonec ale neponesu žádnou zodpovědnost, protože jsem hlasoval ve sboru. Já za prvé nevím, jak hlasoval o této věci pan kolega Rath. Je to možná dobré najít. A za druhé. Přece i on, když byl ministr a předkládal nějaké věci a nefungovaly, tak prostě za ně také bohužel nenesl žádnou jinou než politickou odpovědnost. Takže jestli to má platit tak, že jedni za to nenesou odpovědnost, protože to je málo a druzí za to nenesou odpovědnost, protože je to správné, tak jsme v divné Sněmovně. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám též. Další faktická poznámka pan poslanec Rath.
Poslanec David Rath: K mému předřečníkovi prostřednictvím předsedající. Ono rozdíl je v tom, že já jsem nikdy neprosazoval žádnou změnu zákona či vyhlášky, která by byla ve prospěch nějaké soukromé firmy a jejich tržeb. Takže to je jedna věc.
Druhá věc. Jenom pro připomenutí. Vláda, která se tím zabývala, v jejíž řadách jsem dokonce seděl, tak měla k tomuto systému, tedy systému mikrovlnného mýtného, velké výhrady. Velké výhrady, které jsme tlumočili, já osobně jsem je na vládě tlumočil bývalému ministru Šimonovskému za lidovce. Tak prosím neříkejte, vy to svedete jako sociálně demokratická vláda, ale celé to bylo pod taktovkou strany lidové a pana exministra, tehdy ministra Šimonovského. Opakovaně jsme tam probírali zastaralost systému, problémy systému, že bude vyhánět kamiony na silnice prvních, druhých, třetích tříd, což se také děje. Mimochodem, silnice první, druhé a třetí třídy jsou v tak špatném stavu právě proto, že tento systém je tam vyhnal. Čili dámy a pánové, říkejme, jaká je odpovědnost. Odpovědnost je jednoznačně na bývalém ministru Šimonovském a my jako vláda jsme dokonce odmítli vzít na vědomí jeho zprávu o tomto systému, protože to byla kompetence tohoto ministerstva.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: S další faktickou poznámkou pan poslanec Oldřich Vojíř. Prosím.
Poslanec Oldřich Vojíř: Já se o to opravdu nechci nějak dál výrazně přít. Ale jestli existovala ve vládě většina, tak mohla konstatovat, že ne že neberu na vědomí cosi, ale je-li to špatný systém, tak prostě nařídím takové kroky, abych odstranil to špatné a ponechal to dobré! A pokud by to bylo úplně všechno špatně, tak měli prostě hledat řešení, jak z tohoto systému vyjít ven. Není možné říct pane ministře, my jsme vám schválili nějaký koncept, vy jste se ho držel, vybral jste nějaký subjekt, ten subjekt zvítězil v řízení - které já jsem dokonce musel tady díky Sněmovně šetřit jako předseda vyšetřovací komise, a těch otazníčků tam pár bezesporu bylo - a vláda pak řekne dobře, my nic, to nevadí, to všechno jenom jediný ministr. Já myslím, že takhle se prostě vládnout nedá. To za prvé.
A za druhé prostřednictvím paní předsedající pane poslanče Rathe: Tenhle model, o kterém tady hovoříme, má několik přínosů. Já nevím, jestli je opravdu všechny znáte. Přenositelnost, ano má charakter jakési sociální karty, chcete-li, které vy byste mohl rozumět, protože ta přenositelnost znamená, že to je pro lidi levnější. A prostě necháme peníze u lidí a holt stát si bude muset poradit trošičku jinak a investici rozložit ne na pět let, ale na osm let.
A poslední poznámka. Podívejte, jak jste hlasoval. Vy jste byl pro, tak nevím, co tady teď obhajujete! (Potlesk zprava.)
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Další faktická poznámka David Rath. Prosím, máte slovo. Pan kolega Škromach, poté poslanec Rath. Pan kolega Zdeněk Škromach se hlásí s faktickou poznámkou.
Poslanec Zdeněk Škromach: Děkuji, paní předsedající. Vážení páni poslanci, paní poslankyně. Tak jednak já si pamatuji, když jsem stahoval své lidi z té výběrové komise právě pro nesouhlas s postupem lidovců, a nakonec pan poslanec určitě mohl tady připomenout nejeden krok, který udělali lidovci pod vedením Mirka Kalouska ve vládě. Já myslím, že jste si to zažili sami, takže není o čem tady hovořit.
A jenom možná poznámka. Tak jak je dneska koncipovaná tady tato viněta, tak by úplně stačil voňavý stromeček do auta, protože to má stejný účel.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: To byla faktická poznámka. Další faktická poznámka pan poslanec Rath.
Poslanec David Rath: Dámy a pánové, víme, že v této Poslanecké sněmovně je řada hlasování a člověk nemůže mít všechny informace v danou chvíli na jednom místě. Takže na rozdíl od vás, pane kolego, který jste v té věci odborník a znalý, tak jsem si doplnil určité znalosti třeba tím, že jsem se seznámil s výsledky komise profesora Moose, a zhrozil jsem se. Na tom je zvláštní, že vy je dobře znáte a víte, o jaký systém, to je tunel ne tak úplně na stát, ale na peněženky lidí, takže víte, komu to také prospěje, že to neprospěje státu ani našim silnicím, ale že to prospěje konkrétní firmě, přesto s riziky a problémy to tady zásadně obhajujete. Já vás znovu žádám, vyjmenujte mi země v Evropě, kde tento systém funguje a je ozkoušený.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Nyní tedy požádám pana kolegu Břetislava Petra. Oznámím, že mi byly doručeny dvě omluvy. Omlouvá se pan kolega Petr Pleva a pan kolega Melčák.
Poslanec Břetislav Petr: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, já bych se chtěl vrátit kousek zpátky. V době, kdy jsme začínali sledování provozu aut na dálnicích, tak jsme nakonec zvolili firmu Kapsch, která řídí tento provoz, a první smlouva pro tuto firmu zněla, že za to, že vybuduje systém, dostane ročně miliardu a půl. Od této doby uplynula nějaká doba a jsou zde tři, slovy tři tajné doložky, které už dneska této firmě zajišťují příjem na úrovni 2,5 až 3 miliard. I když jsem interpeloval pana předsedu vlády, aby mi to vysvětlil, tak se mi dostalo takového vysvětlení, že buď já jsem nějaký z Dolní Horní, anebo ti, kteří mu připravovali tuto odpověď, nevědí, o čem se hovoří. ***