(16.10 hodin)

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. S faktickou poznámkou pan poslanec Rath. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Pak s řádnou přihláškou jsou v pořadí: pan poslanec Koníček, Vojíř a Břetislav Petr. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec David Rath: Ano. Dámy a pánové, Miroslava Kalouska můžeme podezřívat z lecčeho, ale určitě ne z naivity. Čili myslím, že určitě tady nikdo nevěří, že on neví, že to realizuje Kapsch, že si nevšiml, že celý systém mýtného, který prosazoval tehdy jeho lidovecký ministr, tedy ten systém, který máme a který se ukazuje, spotřebuje to, co nás stál, tedy výhoda pro státní rozpočet se téměř blíží nule. Čili tady se něco obrovského vybudovalo, nepřináší to společnosti skoro nic, ale vydělává na tom jedna konkrétní firma. A pokud se nemýlím, tak vy jste tehdy byl předsedou lidové strany, která to ministerstvo ovládala a která toto prosazovala. A zvláště teď ve spojení s tím, že chcete zatížit všechny občany nutností papírovou známku vyměnit za tento špehovací systém, kde každý bude schopen detekovat, kdo kde se jak pohyboval, tak si myslím, že si každý dovede odpovědět na vaše motivy sám.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. Nyní s již řádnou přihláškou pan poslanec Koníček. Připraví se s řádnou přihláškou pan poslanec Vojíř. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Vladimír Koníček: Vážený pane předsedo, vážené kolegyně a kolegové, já bych vás chtěl informovat o nejnovější situaci, která je v této oblasti, protože kontrolní výbor se problematikou vinět zabýval v listopadu a na základě tohoto projednávání poslanci kontrolního výboru připravili i tento návrh.

Já jsem se 18. února 2010 obrátil na pana ministra se žádostí o zaslání podrobné informace o dosavadních krocích Ministerstva dopravy k naplnění zákona 347/2009 Sb. v oblasti elektronických vinět pro vozidla do 3,5 tuny. Dále jsem si ho dovolil požádat o podrobný časový harmonogram zavádění vinět a předpokládanou finanční náročnost jednotlivých kroků s uvedením zdrojů financování. Dostal jsem od pana ministra odpověď v březnu tohoto roku. Pan ministr mimo jiné píše: Ministerstvo dopravy bere na vědomí schválenou legislativní úpravu. Na základě toho připravuje stávající provozovatel mýtného systému příslušné výběrové řízení. Celý proces pak musí být dokončen výběrem dodavatele nového systému tak, aby byl splněn termín ze zákona, tj. k 1. lednu 2011. Vzhledem ke skutečnosti, že přípravné práce teprve probíhají, nemohu odpovědět na otázku týkající se finanční náročnosti. V souvislosti s tím však musím potvrdit, že již ve schváleném plánu Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2010, jakož i ve výhledu do roku 2012 nejsou zahrnuty žádné náklady spojené se zavedením elektronických kupónů.

Abych to zopakoval: Doposud Ministerstvo dopravy udělalo nula, má připraveno nula, peněz je na to nula. Takže já nevím, o čem debatujeme.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. Nyní vystoupí pan poslanec Vojíř. Připraví se pan poslanec Břetislav Petr. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Oldřich Vojíř: Vážený pane předsedající, pane premiére, členové vlády, dámy a pánové, dovolte mi možná udělat určitý exkurs toho, jak došlo ke schválení příslušné novely zákona a nynějšímu vyústění v jinou poslaneckou iniciativu, kde si část poslanců myslí, že z toho procesu, který trval poměrně dlouho, prostě dnes velmi narychlo mají vypustit část ustanovení tohoto návrhu zákona.

Já se tu nechci přít o silná slova - jestli někdo někoho podvedl, obešel nebo se dopustil nějakého nekalého jednání. Já chci říci, že to byla poslanecká iniciativa. Nezastírám, že byla připravena ta materie na Ministerstvu dopravy, protože byla rozsáhlejšího typu. A určitě se shodneme na tom, že takovouto iniciativu samo o sobě nevytvoříte bez chyb.

Došlo k tomu, že materie měla dva takové základní nosiče. Jeden byl zavést mýto pro vozidla od 3,5 tuny do 12 tun, protože od 12 tun výše už mýto bylo zavedené. To bylo jedno velké téma. Druhé poměrně velké téma bylo nahradit papírové viněty elektronickou vinětou. A třetí, malé téma, jestli si na to vzpomenete, byla otázka dynamického vážení, to znamená vážení za jízdy, to znamená odhadnout, že to vozidlo je přeloženo, řidiče chytit, postihnout. To byl totiž poměrně velký problém především pro menší obce a kraje, kdy na vozovkách druhých a třetích tříd docházelo k poměrně velké devastaci a i nadále ještě dochází. Je samozřejmé, že o tom musíme dál diskutovat, jestli tento princip je efektivní, není efektivní, zavedl se, nezavedl se. On totiž nebyl povinný, on nabízel pouze řešení, že je možné jej zavést.

Když si zrekapitulujeme, jak došlo k projednávání té předlohy, je zřejmé, že hospodářským výborem napoprvé prošla poměrně hladce část týkající se zpoplatnění vozidel od 3,5 tuny do 12 tun. Viněty neprošly hospodářským výborem proto, že se ukázalo, že tam existují určité legislativní mezery, a požádalo se Ministerstvo dopravy a právní odbor, zdali by nezapracoval taková ustanovení, která tyto mezery odstraní. To se stalo a v komplexní formě to bylo předloženo potom ve druhém čtení sem do Sněmovny. Opět to bylo posouzeno a schváleno. A to podtrhuji - schváleno 150 hlasy poslanců napříč politickým spektrem. V této věci tedy bezesporu asi těžko můžeme hovořit o nějakém ideovém náboji. Je to prostě věc technického charakteru a bylo zřejmé, že všechny frakce ve velké většině, neříkám absolutně, ale ve velké většině, odsouhlasily princip jak zpoplatnění vozidel nad 3,5 tuny, tak zavedení vinět.

U těch vinět si řekněme, jaký je nyní princip. Jde o to, že je to princip - a tady bych poprosil, aby pan kolega Rath poslouchal - princip utajený. To znamená není to na IČO firmy, není to na rodné číslo osoby. Je to tak, že koupíte to zařízení na místech pro to vyhrazených. Nepředkládáte nic. Pouze musí vozidlo být vybaveno tou jednotkou a musí ta jednotka být nabita. Je přenosná. Zatím platí teze, že je přenosná.

A kdo ji poskytne, já nevím. To má být předmětem výběrového řízení. A pokud je mi známo, tak minimálně tři nebo čtyři firmy takovou jednotku umějí vyrobit. Já si tedy myslím, že z toho bychom mohli dostat, kdybychom dali prostor Ministerstvu dopravy, nějakou rozumnou cenu, aby bylo vidět, s jakými parametry a za jakou cenu ten či onen dodavatel je schopen takovou jednotku dodat.

Tím, že tady leží poměrně relativně dlouho i tato iniciativa, a podotýkám, že je to také iniciativa... To možná na margo věci i panu kolegovi Jičínskému - že některé věci neprošly Legislativní radou vlády. Prostě ten princip poslaneckých iniciativ je možná na zvážení obecně, a jeho rozsahu, protože bohužel tak to je, že všechny iniciativy chodí pouze jakoby k vládě, na to se udělá nějaké stanovisko, to se vrátí zpátky a ten proces je možná rychlejší a možná chybovější. Nevím. Byla by otázka zvážit statistiku, dalo by se asi najít, jestli je chybovější proces čistých poslaneckých iniciativ, nebo čistých vládních, nebo něčeho takového, kdy vláda sice přijde do Sněmovny, ale poslanci do toho vnesou takové podněty a schválí takové podněty, že pak ta norma je někdy složitě vymahatelná. O tom se nechci bavit. Je to jenom prostě otázka nebo věc s určitým otazníkem. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP