(10.00 hodin)

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Ano. Takže budeme rozhodovat o opakování druhého čtení sněmovního tisku 959. Můžeme přistoupit k hlasování o návrhu na opakování druhého čtení.

Zahajuji hlasování s pořadovým číslem 122. Táži se, kdo souhlasí s tímto návrhem. Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 122 z přítomných 144 poslankyň a poslanců pro návrh 132, proti nikdo. Konstatuji, že jsme rozhodli o opakování druhého čtení tohoto sněmovního tisku.

 

Přikročíme k bodu číslo

279.
Vládní návrh zákona o České národní bance
/sněmovní tisk 800/ - druhé čtení

Na této schůzi jsme souhlasili s návrhem na opakování druhého čtení tohoto vládního návrhu zákona. Táži se nejprve ministra financí pana Eduarda Janoty, zda chce vystoupit v úvodu tohoto druhého čtení. Ano. Vážený pane ministře, máte slovo.

 

Ministr financí vlády ČR Eduard Janota Já jenom chci říci, vážená paní místopředsedkyně, že se jedná o čistě technickou změnu. Jsou tam čistě technické změny názvů, jako Evropská společenství se mění na Evropskou unii apod. Pan poslanec Doktor má před sebou pozměňovací návrh, který byl rozdán do lavic, takže bude záležet na vás, jestli se bude předčítat, či jestli to bude stačit. Nejde o žádnou věcnou ani rozpočtovou změnu, ani o legislativní. Pouze o technické změny názvů.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Děkuji vám, pane ministře. Nyní se slova ujme zpravodaj rozpočtového výboru pan poslanec Michal Doktor.

 

Poslanec Michal Doktor: Kolegyně a kolegové, formálně se tedy přihlašuji k písemnému pozměňovacímu návrhu, který jsem vám rozdal do lavic. Nehodlám jej číst, jsou to čtyři strany úprav textu. Úprava textu vychází z toho, že v průběhu projednávání tohoto sněmovního tisku byl ratifikován text Lisabonské smlouvy, který výrazným způsobem změnil některá ustálená slovní spojení, a přijmout zákon o České národní bance, sněmovní tisk v tom původním sněmovním tisku, který by tuto změnu nereflektoval, by samozřejmě byla chyba.

Hlásím se tedy k tomu pozměňovacímu návrhu, který vám byl rozdán do lavic, a v tuto chvíli může formálně třetí (?)čtení tohoto sněmovního tisku skončit.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Tak. Otevírám obecnou rozpravu, do které se hlásí pan poslanec Braný. Vážený pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Petr Braný: Vážená paní místopředsedkyně, děkuji za slovo. Vážené kolegyně, kolegové, pane ministře, já jsem zvažoval, jestli budu dávat pozměňovací návrh, potom jsem od toho upustil, ale přesto si dovolím ještě jednu poznámku.

Souhlasím s tím, co řekl pan ministr, že to je opravdu technická záležitost. Ale jsou tam přece jenom některé momenty, které mě vedou k tomu, abych ještě jednou vyzval k ostražitosti v tom třetím čtení, abychom to opět nevraceli, což se stává u některých těchto věcí, které se týkají třeba i toho fungování bank.

Podívejte se, já jsem upozornil už v jednání rozpočtového výboru, že v tisku 800 jsou technické chyby i z hlediska důvodového zdůvodnění některých opatření. Například se tam cituje na straně 33 úprava platů a požitků guvernéra a viceguvernérů atd., jsou provedeny podle § 43a. Ale to bylo zrušeno Ústavním soudem "pro neslučitelnost nezávislosti centrální banky" - konec citace. K tomu dodávám, že nešlo o § 43a, ale o § 49a. Proto by bylo dobré i další věci zkontrolovat a podívat se, jestli tam nejsou takovéto překlepy.

A teď, když jsem hovořil o těch platech, i když vím, jak říká klasik, že ve slušné společnosti se o platu nehovoří, tak tady např. dojde k ryze technické změně, což změnilo to, kdo stanoví - já to zjednoduším, nebudu vás tady zatěžovat čtením paragrafu, jak se konstituuje plat v České národní bance, v Bankovní radě, ale je tam mechanismus: někdo stanoví plat guvernéra a guvernér stanovuje výše odměn platů viceguvernérů a členů rady. Nyní to je zdrcnuto do jednoho, takže jako člen KSČM bych měl podporovat ten vysoký kolektivismus, který tam nastal v této platové otázce, že si to rada sama mezi sebou rozhoduje. Když jsem se na to ptal na jednání rozpočtového výboru, myslím, že to byl kolega Singer, nebo člen Bankovní rady pan Singer,, který sdělil, že vlastně to dělají tak kolektivně, i když ten paragraf rozděluje, kdo guvernéra a jak potom guvernér řeší ty členy. Takže si myslím, že přece jenom se tam udělal určitý krok. Jestli toto pomáhá nezávislosti centrální banky, tak budiž. Zvažoval jsem, jestli to nevrátit do původního, ale nečiním takový návrh, jenom chci říci, až potom se třeba zase někde bude diskutovat výše odměn různých institucí, tak když zvedáme pro to ruku teď, abychom se pak nedivili, že jsme zvedli ruku pro něco, co potom třeba nám bude vadit, že se tam dělá kolektivní rozhodování.

Ono vůbec z hlediska rozhodování v těch finančních oblastech, teď nejde o platy, ale vůbec o rozhodování, a všiml jsem si toho i na úrovni jiných institucí, mnohdy ti, co stojí v čele té instituce, jsou v dobrém i zlém zaštítěni kolektivním rozhodnutím a řeknou: byl jsem většinou přehlasován. Nejsem si úplně jist, jestli je to to nejlepší hledání rozhodování o věcech ekonomických. Toho jsme např. svědky v řízení nemocnic a dalších, kdy ředitel je zaštítěn správní radou a prostá většina potom vlastně toho představitele zaštiťuje.

Tady je řečeno, že to dělá celá ta rada kolektivně, takže budiž, to je moje poznámka, ale nebudu k tomu činit žádné opatření z hlediska pozměňovacího návrhu. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: I já vám děkuji, pane poslanče. Přeje si někdo další vystoupit v obecné rozpravě? Ne. Končím obecnou rozpravu.

Zahajuji rozpravu podrobnou. Pane poslanče Doktore, máte slovo.

 

Poslanec Michal Doktor: Já se v úvodu k podrobné rozpravě pouze hlásím formálně k pozměňovacímu návrhu, který byl rozdán do lavic.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Děkuji vám. Kdo další si přeje vystoupit v podrobné rozpravě k tomuto sněmovnímu tisku? Nikdo. Končím tedy rozpravu podrobnou, jakožto i druhé čtení tohoto návrhu zákona.

 

Přistoupíme projednávání bodu číslo

280.
Návrh na zkrácení zákonné lhůty pro projednání sněmovního tisku 981
ve výborech Poslanecké sněmovny

Prosím, aby tento návrh uvedl navrhovatel tohoto bodu pan poslanec Antonín Seďa. Vážený pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Antonín Seďa: Vážená paní předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovoluji si vás požádat o zkrácení lhůty na projednání návrhu zákona ve výborech Poslanecké sněmovny o převodu některých věcí z majetku České republiky do vlastnictví města Uherské Hradiště, sněmovní tisk 981, a to o 30 dnů. Důvodem mé žádosti je zejména časové hledisko nutné k projednání a ke schválení návrhu zákona.

Návrh zákona již projednal výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj a petiční výbor, jejichž usnesení jste obdrželi jako sněmovní tisky 981/2 a 981/3. Oba výbory doporučují Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky přijmout návrh zákona, sněmovní tisk 981. Za rychlé projednání a podporu návrhu zákona chci členům těchto výborů poděkovat.

Předem děkuji, vážené kolegyně, vážení kolegové, za vaši podporu tomuto návrhu.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: I já vám děkuji, vážený pane poslanče. Zahajuji všeobecnou rozpravu, do které mám zatím jednu přihlášku, a to pana poslance Grebeníčka. Dovoluji si na úvod této rozpravy upozornit, že se zabýváme pouze návrhem na zkrácení zákonné lhůty pro projednání sněmovního tisku 981, nikoliv sněmovním tiskem 981 jako takovým.

Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Miroslav Grebeníček: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, obojí totiž spolu pevně souvisí, neboť návrh jednorázového zákona na přechod majetku České republiky do vlastnictví města vytvořili a předložili do vlády poslanci Jaroslav Plachý a Antonín Seďa, kteří jsou rovněž dlouholetými zastupiteli města Uherské Hradiště. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP