(10.50 hodin)
Poslankyně Zdeňka Horníková: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi předložit pozměňovací návrh k usnesení zemědělského výboru č. 118 ze dne 13. ledna 2010. Můj pozměňovací návrh se týká § 4 odst. 4, kdy navrhuji dvě řešení a nechávám na zvážení buď zpravodaje, předkladatele, nebo přímo Sněmovny, aby buď tuto větu, která je v § 4 odst. 4 poslední, vypustila, nebo ji nahradila jiným zněním.
Dovolte mi krátké zdůvodnění. V navržené větě lze spatřovat rozpor s článkem 11 odst. 1 Listiny základních práv a svobod. Obcím se ukládá zvláštní povinnost, kterou ostatní pronajímající osoby nemají. Osoby pronajímající pozemek jsou tedy ve dvojím vztahu, a proto je nutno je považovat za diskriminační vůči obcím. Porušuje se tak zásada stejného zákonného obsahu vlastnictví, neboť zákonem uložená povinnost zásadním způsobem omezuje pouze omezený okruh vlastníků pozemků při nakládání s majetkem, tedy při výkonu vlastnického práva.
Tento návrh jsem předložila i písemně, ale vzhledem k tomu, že uplynul již jistý čas, seznámila jsem vás s tímto návrhem ještě jednou a návrh předkládám panu zpravodaji. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji. Nejsem si zcela jist začátkem vašeho vystoupení, kdy jste říkala buď - anebo, tedy dáváte dvě možnosti. Je to variatní řešení, o kterém rozhodne Sněmovna?
Poslankyně Zdeňka Horníková: Ano, pane předsedající, pochopil jste to naprosto přesně. Dávám Sněmovně možnost dvou řešení, kdy v jednom řešení se věta vypouští a v druhém se nahrazuje jiným zněním. Nechám na Sněmovně, aby rozhodla, ke kterému řešení se přikloní.
Místopředseda PSP Jan Kasal: To je samozřejmě přípustné. Kdo se dále hlásí do rozpravy? Pokud nikdo, rozpravu končím a končím také druhé čtení této poslanecké zákonodárné iniciativy s poděkováním panu navrhovateli i panu zpravodaji.
Zahájím další bod
57.
Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony ke zkvalitnění jejich aplikace
a ke snížení administrativní zátěže podnikatelů
/sněmovní tisk 1048/ - prvé čtení
Ministr pro místní rozvoj vlády ČR Rostislav Vondruška Vážený pane předsedající, dámy a pánové, z pověření vlády před vás předstupuji s odůvodněním návrhu zákona, kterým se mění některé zákony ke zkvalitnění jejich aplikace a ke snížení administrativní zátěže podnikatelů. Resort MPO připravil návrh změn stávající právní úpravy v oblasti ochrany spotřebitele, vstupu do podnikání a v oblasti technické legislativy, a to v souvislosti s plněním plánu snižování administrativní zátěže podnikatelů do roku 2010 dle usnesení vlády č. 446 ze dne 21. dubna 2008 a také na základě vyhodnocení praktických poznatků z dosavadní aplikační praxe.
Předkládaný materiál obsahuje návrh na změny zákona o ochraně spotřebitele, občanského zákoníku, zákona o České obchodní inspekci, zákona o metrologii, zákona o technických požadavcích na výrobky a živnostenského zákona. Součástí návrhu jsou i novely zákona o hornické činnosti, výbušninách a o Státní báňské správě a zákona o ověřování střelných zbraní, střeliva a pyrotechnických předmětů. Navrhuje se rovněž zrušit celkem 6 vyhlášek. Zrušena mají být ta ustanovení zákonů, která představují administrativní zátěž podnikatelů a v praxi se ukázala jako neefektivní. Jedná se zejména o nadbytečné povinné zasílání vyplněných formulářů a dokladů dozorovému orgánu, například informací o přijatých opatřeních, dokladů o pojištěních, předkládání výpisů z obchodního rejstříku. Dále se vypouští povinnost mít doklady prokazující způsob nabytí zboží nebo materiálu pro účely kontroly přímo v provozovně, odstraňuje se i nadbytečná povinnost registrace u výrobců stanovených měřidel.
Ve vztahu k podnikatelskému prostředí je předpokládán pozitivní dopad ve formě snížení administrativní zátěže podnikatelů, kterou lze vyčíslit snížením jejich nákladů celkem o 514 milionů korun ročně. Spolu s dosud přijatým a účinnými opatřeními v gesci MPO se v rámci plánu snižování dosáhne celkem 19% snížení zátěže proti roku 2005. Předpokládáme, že pozitivně se rovněž projeví snížení administrativní náročnosti procesu autorizace podle zákona o technických požadavcích na výrobky. Celkově by tak úspora nákladů podnikatelů proti roku 2005 měla činit přes 20 %, to znamená 1,3 miliardy korun ročně.
Prosím, abyste tento návrh zákona v prvním čtení podpořili. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji, pane ministře. Než dám slovo panu poslanci Františku Siverovi, který je zpravodajem pro první čtení, sděluji, že se omlouvá z dnešní schůze pan poslanec Dědič.
Hovořit bude pan zpravodaj.
Poslanec František Sivera: Děkuji za slovo, vážený pane předsedající. Vážené kolegyně a kolegové, navážu na slova pana ministra, který zde uvedl vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony ke zkvalitnění jejich aplikace a hlavně ke snížení administrativní zátěže podnikatelů. Je to tisk 1048.
Ministerstvo průmyslu a obchodu v souvislosti s plánem na snížení administrativní zátěže podnikatelů zde předkládá návrh osmi dílčích změn, které uvedl pan ministr. Navrhované změny vycházejí z vyhodnocení praktických poznatků, z aplikace jednotlivých zákonů, a to hlavně v oblasti vstupu do podnikání a podnikatelské činnosti, u níž dochází ke zbytečné zátěži hlavně u malých a středních podnikatelů a ruší se nadbytečné povinnosti zasílání vyplněných hlášení a dokladů dozorovým orgánům. Například v živnostenském zákoně se vypouští povinnost podnikatele spočívající v předkládání výpisu z obchodního rejstříku živnostenskému úřadu nebo povinnost podnikatele ohlašovat změny údajů vedených v evidenci obyvatel živnostenskému úřadu. Mění se i povinnost podnikatele mít doklady prokazující způsob nabytí zboží nebo materiálu pro účely kontroly přímo na provozovně, takže bude platit obecná povinnost prokázat původ zboží. Další příklad změny, která je v návrhu uvedena: pro vydání rozhodnutí o autorizaci se vypouští institut projednávání žádosti s ostatními ministerstvy a jinými orgány ústřední správy jako nadbytečný a věc, která zbytečně prodlužuje dobu řízení.
V rámci odstranění duplicity se přichází s návrhy, které mění hlavně zákon o České obchodní inspekci, například v případě označování provozovny a hlášení o ukončení činnosti provozovny. Toto kontrolovala Česká obchodní inspekce i živnostenský úřad, přechází tato povinnost jen na živnostenský úřad. Osobní hygienu a hygienickou nezávadnost provozu kontrolovala Česká obchodní inspekce a orgán ochrany veřejného zdraví, nyní to přechází pouze na orgán ochrany zdraví.
Příklady jsem uvedl proto, abyste měli představu, o jaké změny se jedná. Jsou to spíše drobné, často i technické změny, které nijak nezasahují do filozofie jednotlivých zákonů.
Je třeba připomenout, že Ministerstvo průmyslu a obchodu je jedním z mála ministerstev, které se snaží administrativní zátěž pro podnikatele, která je způsobena právními předpisy, opravdu snížit. Pan ministr zde už uvedl, že tato změna by měla přinést asi 0,5 miliardy korun ročních úspor pro podnikatele, což není jistě zanedbatelná částka, a hlavně v současném období ekonomických potíží jistě podnikatelé tyto finanční prostředky využijí pro přežití, případně pro rozvoj.***