(17.00 hodin)
(pokračuje Páralová)
Novela je určitou malou korekcí novely zákona číslo 382/2008 Sb., kterým se změnil zákon o zaměstnanosti, zákon o pobytu cizinců na území České republiky a další související zákony, mimo jiné i zákon číslo 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi. Tento zákon jednak zpřísnil kontrolu při vyplácení dávek hmotné nouze a jednak zavedl aktivizační prvky pro dlouhodobě nezaměstnané lidi, kteří se vyhýbají práci. Bohužel tento vládní návrh, jak se říká, vylil tak trochu s vaničkou i dítě. Kromě zelených karet zavedl motivační prvky k práci i pro zdravotně postižené lidi, kteří pro svůj vážný zdravotní stav pracovat nemohou. Sněmovna tento vládní návrh schválila, aniž tyto skutečnosti domyslela do důsledků. Na naši omluvu lze snad uvést fakt, že zákon byl projednáván v době, kdy klesala nezaměstnanost, na trhu práce chyběly pracovní síly a v té době jsme se soustředili hlavně na problémy související se zavedením zelených karet.
Novela, kterou předkládáme, se týká pouze lidí, kteří jsou zdravotně postižení, případně musí z důvodu chronické nemoci dodržovat dietní režim a kteří jsou současně opravdu v nouzi, neboť jejich příjem je nulový, nebo je nižší než životní minimum. Novela řeší dva rozdílné problémy. První problém se týká zvýšení životního minima z důvodu dietního stravování. Vznikl vložením ustanovení pod písmenem g) do odstavce 1 § 24. Toto ustanovení vstoupilo v účinnost již 1. ledna 2009, poté však běželo přechodné opatření v délce šest měsíců, takže problém se projevil až od 1. července 2009. Dle tohoto ustanovení lidem, kteří pobírají dávky hmotné nouze dlouhodobě, v tomto případě déle než šest kalendářních měsíců, klesne příspěvek na živobytí na existenční minimum, to je na 2020 korun měsíčně, a to bez ohledu na to, zda mají, či nemají nařízeno dietní stravování, pokud nevykonají dobrovolnickou službu nebo veřejnou službu v rozsahu alespoň 20 hodin v kalendářním měsíci. To se netýká lidí starších 68 let, poživatelů starobních důchodů a poživatelů invalidních důchodů ve třetím stupni.
Novela, kterou zde představuji, navrhuje, aby se částka na živobytí z důvodu dietního stravování zvýšila v každém případě bez ohledu na délku pobírání dávek. Dále se navrhuje, aby 20 hodin nemuseli odpracovat ani lidé invalidní v prvním a v druhém stupni a dávky jim přitom neklesly ani po šesti měsících. Přitom jsme vzali v úvahu i aktuální nepříznivou situaci na trhu práce, jakož i fakt, že lidé se zdravotním postižením jsou v této době velmi obtížně zaměstnatelní.
Druhý problém se týká lidí invalidních ve třetím stupni. Vznikl vložením nového písmene h) do odstavce 1 § 24 a toto ustanovení vstoupilo v účinnost 1. ledna 2010. Dle tohoto ustanovení je člověk, který je sice lékaři uznán invalidním ve třetím stupni, ale přesto nemá nárok na důchod, protože neodpracoval potřebný počet let, odsouzen pobírat existenční minimum ve výši 2020 korun natvrdo a nepomůže mu ani odpracování dvaceti, nebo dokonce třiceti hodin veřejných prací měsíčně. Naše novela navrhuje vypuštění tohoto ustanovení a díky tomu se lidem, kteří jsou uznáni lékařem invalidními ve třetím stupni, nesníží dávky hmotné nouze ani po šesti měsících jejich pobírání a vrátí se jim i případné zvýšení dávek z důvodů dietního stravování.
Návrh zákona je v souladu s ústavním pořádkem České republiky. Na návrh zákona se nevztahují předpisy Evropské unie, a není tedy s nimi v rozporu. Mezinárodní smlouvy, jimiž je Česká republika vázána, nebudou návrhem zákona dotčeny.
K ekonomickému dopadu předkládaného návrhu. Zvýšené finanční náklady budou pokryty v rámci stávajících finančních limitů státního rozpočtu kapitoly Ministerstva práce a sociálních věcí. Pokles částky na živobytí na úroveň existenčního minima po uplynutí šesti měsíců pobírání příspěvku na živobytí se v současné době dotýká asi tisíce občanů s potřebou dietního stravování měsíčně. Zachování možnosti navýšení částky živobytí o částky dietního stravování u těchto osob představuje dle odhadu Ministerstva práce a sociálních věcí přibližně 14 milionů korun ročně. Návrh zákona nemá dopady na rozpočet krajů a obcí.
Účinnost navrhujeme co nejdříve, tedy od prvního dne následujícího kalendářního měsíce po dni vyhlášení zákona.
Kolegyně a kolegové, obracím se na vás se zdvořilou žádostí o podporu návrhu zákona, který zlepší životní podmínky zdravotně postiženým lidem, jejichž příjmy se pohybují pod hranicí životního minima. Z důvodu časové naléhavosti a malého rozsahu právní úpravy si dovoluji navrhnout, aby Sněmovna s tímto návrhem vyslovila souhlas již v prvním čtení dle § 90 odst. 2 zákona o jednacím řádu.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní poslankyni Aleně Páralové a prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec David Kafka. Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.
Poslanec David Kafka: Dámy a pánové, dobré odpoledne přeji. Tento tisk odstraňuje drobnou legislativní chybu, která se do spletitých sociálních zákonů neúmyslně vloudila. Její podstatu vysvětlila paní předkladatelka velmi jasně a těžko k tomu ještě cosi dodávat. Jakkoliv se jedná o vcelku malou skupinu lidí, přesto je správné i tento drobný nedostatek napravit. Případ byl před nějakou dobou též vděčným tématem médií a předmětem řady stížností, které směřovaly k ombudsmanovi. Veřejný ochránce lidských práv také v této Sněmovně pro tuto změnu vystoupil a žádal ji po nás. Vláda s tímto návrhem souhlasí. Makroekonomický dopad je drobný, ale pro příjemce těchto prostředků je podstatný.
S ohledem na malý rozsah této novely je vcelku bezpečné tuto novelku přijmout v režimu zkráceného projednávání.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu zpravodaji a otevírám obecnou rozpravu. Konstatuji, že do ní nemám žádnou písemnou přihlášku, a eviduji přihlášku pana ministra práce a sociálních věcí Petra Šimerky. Pane ministře, máte slovo.
Ministr práce a sociálních věcí vlády ČR Petr Šimerka Děkuji, pane místopředsedo. Dámy a pánové, už jste slyšeli, že s touto předlohou vláda vyslovila souhlas. Já to potvrzuji a chtěl bych zdůraznit, že vláda má velmi mimořádný zájem na přijetí jak z hlediska věcného, tak i z hlediska časového průběhu ve zkráceném časovém projednávání vzhledem k tomu, že se sice jedná o drobnou legislativní změnu, ale významem není vůbec drobná, protože se problémy dotýkají celé řady osob znevýhodněných a je velmi žádoucí velmi rychle situaci napravit. Prosím vás o příznivé přijetí tohoto návrhu. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu ministrovi práce a sociálních věcí Petru Šimerkovi za jeho vystoupení. Má někdo zájem vystoupit v rozpravě? Ano, pan poslanec Zdeněk Škromach. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Zdeněk Škromach: Děkuji. Pane předsedající, vážené paní poslankyně, páni poslanci, tato změna samozřejmě zákona je důležitá. Je důležité, že je tady široká politická shoda, ale tady nemohu souhlasit s panem poslancem Kafkou, že to je drobná legislativní chybinka, která se vloudila. To samozřejmě byl záměr v době přijímání tzv. vládního baťohu, úsporného baťohu, který zaváděl institut, který vyžaduje po lidech, kteří jsou dlouhodoběji bez zaměstnání, aby odpracovali pro obec určitý počet hodin, a má jeden takový zásadní nedostatek, že to není povinnost obce, aby lidem umožnila odpracování těchto hodin. ***