(18.20 hodin)
(pokračuje Jakubková)
A dále uvažte, že by nám stačil třetinový rozsah dálnic, než kolik jich v současnosti je naplánováno. Jako by už jen to nestačilo, nesystematicky zavádíme mýto pro vozidla nad 3,5 tuny pouze na dálnicích a části rychlostních komunikací místo toho, abychom usilovali o rozšíření mýtného na všechny silnice, aby se předešlo objíždění a nadměrnému zatížení jak infrastruktury, tak hlavně obyvatel ve městech. Ministr dopravy s naprosto nesmyslným návrhem na úpravu mýtného, kdy, jak se říká, nula od nuly pojde, to znamená do systému žádné peníze nepřibudou a navíc takzvaný vlk se nažere a koza zůstane celá, protože přestože v pátek o polovinu zdraží mýto, nevyžene kamiony ze silnic ani nevyřeší souběhy několika druhů doprav.
Nelze pomíjet fakt, že těžká nákladní vozidla mají hlavní podíl, a to ze tří čtvrtin, na opotřebení infrastruktury, avšak naprostá většina celkových příjmů z daní a poplatků pochází od uživatelů individuální automobilové dopravy. Tato disproporce by měla být narovnána navýšením poplatků podle toho, kdo a kde nejvíce škodí. To znamená vyšší sazby pro těžkou dopravu a vyšší zpoplatnění silnic nižších tříd, neboť ty nejsou dimenzovány na takovou zátěž jako dálnice a rychlostní silnice. O satelitním mýtu za celé čtyři roky z Ministerstva dopravy nepadlo ani slovo. Stojí za to pátrat po tom proč.
Nelze přehlížet, že silniční nákladní doprava je v současnosti pro dopravce výhodnější i proto, že má výhodně nastaveny podmínky. Na železnici je zpoplatněno použití dopravní cesty po celé síti. Na silnicích pouze na jejich dvou procentech. Vlečky, které jsou vybudovány u skladů či továren, si musí majitelé spravovat sami na vlastní náklady, zatímco dálnici ke skladovým zónám postaví a spravuje stát, často v rámci investiční pobídky. Tržní regulace může při nerovných podmínkách fungovat jen zkresleně.
Za současný stav nemohou řidiči kamionů ani dopravci a novela není namířena proti nim. Podmínky pro fungování nákladní dopravy a nastavení systému má v rukou stát. A odtud pramení mé zklamání. My jsme nehledali, jak tuto situaci zlepšit. Hledáme, jak neschválit, jak nepropustit jakoukoliv změnu, která by situaci zlepšila.
Já vám nabízím v podobě pozměňovacích návrhů, které jsem předložila a které máte ve svých lavicích, dvě změny, které by mohly učinit tuto novelu pro vás přijatelnější. Jedná se o tolik žádanou harmonizaci s okolními státy, a sice s Rakouskem. Tyto pozměňovací návrhy upravují omezení jízd v sobotu od 15 hodin do neděle 24 hodin, tedy stejně, jako je to v Rakousku, s tím, že v pátek zůstává omezení pouze v období prázdnin, a to od 17 do 21 hodin. Druhý pozměňovací návrh se opět týká harmonizace s Rakouskem a týká se období noci, kde by byly kamiony omezeny každý den od 22 hodin do 5 hodin ráno, a toto omezení by se týkalo pouze starších aut splňujících normy EURO 2 a níže. Cílem těchto pozměňovacích návrhů je zabránit tranzitu z Balkánu, zemí Maďarska, Rumunska, Bulharska a dalších.
Zatím vám děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji paní poslankyni Jakubkové. Dámy a pánové, v tuto chvíli přerušuji projednávání tohoto bodu, protože Poslanecká sněmovna si odhlasovala na 18.30 doprojednání 73. a 74. schůze, resp. jejich ukončení. Proto nyní požádám o přestávku na 10 minut. Sejdeme se zde v 18.34 a mezitím bude přenastaveno hlasovací zařízení tak, abychom se mohli s těmito dvěma úkoly vypořádat. Přestávka do 18.34. Přerušila jsem sněmovní tisk 570 po úvodním slově paní poslankyně Jakubkové.
Abychom si zjednodušili situaci, tak bych požádala předsedy poslaneckých klubů, jak budeme pokračovat dále dnešní den, jestli by sem mohli na okamžik za mnou přijít.
(Schůze přerušena v 18.25 hodin.) ***