(18.00 hodin)
(pokračuje Němcová)

Budeme tedy opakovat hlasování o návrhu zákona o krajském referendu.

Zahajuji hlasování s pořadovým číslem 35. Táži se, kdo souhlasí s tímto návrhem zákona. Kdo je pro?

Pardon. Musím prohlásit toto hlasování za zmatečné, neboť nemáme nastaveno příslušné kvorum. Prosím tedy o nastavení na 101.

 

Budeme tedy opakovat hlasování o návrhu zákona o krajském referendu.

Bude to hlasování s pořadovým číslem 36, které jsem zahájila. Táži se, kdo je pro tento návrh. Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 36 přítomno 187, pro 103, proti 67. (Potlesk zleva.) I tentokrát Sněmovna vyslovila souhlas s tímto zákonem, zákon tedy byl přijat. Tím jsme se vypořádali také s tímto bodem.

 

Budeme se moci věnovat dalším bodům, tak jak jsme si je zařadili. Nyní půjde o

14.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 219/1995 Sb.,
devizový zákon, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 925/ - druhé čtení

Z pověření vlády tento návrh zákona uvede ministr financí Eduard Janota. Prosím, pane ministře, abyste se ujal slova.

 

Ministr financí vlády ČR Eduard Janota Vážená paní místopředsedkyně, dámy a pánové, předložený návrh na vypuštění odstavce 2 z § 17 devizového zákona představuje pouze formální změnu v legislativě, v praxi však žádnou, protože již od 1. května loňského roku katastrální úřady nemohou zamítat žádosti o vklad do katastru nemovitostí s odkazem na toto ustanovení.

Dovoluji si k tomu stručně připomenout, že 1. května minulého roku skončilo pětileté přechodné období, po které si mohla Česká republika ponechat určitá omezení při nabývání tuzemských nemovitostí sloužících k bydlení vůči zahraničním osobám. Tato lhůta byla stanovena v Aktu o podmínkách přistoupení, který je nedílnou součástí Smlouvy o přistoupení České republiky k Evropské unii, tedy primárního práva Evropské unie. Protože tuto smlouvu schválil Parlament České republiky, má podle článku 10 Ústavy i podle § 31 devizového zákona přednost před vnitrostátní právní úpravou. Z toho vyplývá, že od 1. května loňského roku § 17 odst. 2 devizového zákona je sice platný, ale není účinný. Bez ohledu na tuto skutečnost, pokud nebude předmětné ustanovení z devizového zákona výslovně vypuštěno, může Evropská komise zahájit proti České republice řízení pro porušení Smlouvy o založení Evropských společenství podle článku 258, které může skončit až odsuzujícím rozsudkem Evropského soudního dvora. Na základě toho by pak mohla Česká republika být povinna platit i několik tisíc eur denně, a to až do zjednání nápravy. Toto bych chtěl velmi zdůraznit a upozornit na to.

Prosím proto, abyste vzali při svém rozhodování v úvahu, že předložený návrh je pouze implementační, zmíněný odstavec § 17 je sice platný, ale přes tři čtvrtě roku není účinný, a toto ustanovení tedy v praxi nikoho neomezuje. A pokud neprovedeme tuto formálně legislativní úpravu, hrozí nám citelné finanční sankce.

Poslední větou bych chtěl zdůraznit, že tento návrh se netýká regulace nabývání zemědělské půdy upravené v § 17 odst. 1, kde bylo vyjednáno delší, sedmileté období. Čili tam je situace ještě nejen platná, ale i účinná.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane ministře. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání rozpočtovému výboru. Usnesení tohoto výboru nám bylo rozdáno jako sněmovní tisk 925/1. Prosím nyní o slovo zpravodaje rozpočtového výboru pana poslance Alfréda Michalíka.

 

Poslanec Alfréd Michalík: Vážená paní předsedající, kolegyně, kolegové, jak již tady bylo řečeno, rozpočtový výbor přijal usnesení, které máte ve svých lavicích pod číslem 925/1, a v tomto usnesení doporučuje Sněmovně schválit tuto novelu bez připomínek.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane kolego. Otevírám obecnou rozpravu. Písemné přihlášky nemám žádné. Zeptám se, zda se někdo hlásí do této rozpravy. Nehlásí se nikdo. Končím obecnou rozpravu a budeme moci zahájit rozpravu podrobnou. Hlásí se prosím někdo do rozpravy podrobné? Nehlásí se nikdo. Končím podrobnou rozpravu a tím také končím druhé čtení tohoto návrhu zákona. Děkuji panu ministrovi Janotovi, děkuji též panu zpravodaji Michalíkovi.

 

Další bod, kterým se budeme moci zabývat, je

15.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 191/1999 Sb., o opatřeních
týkajících se dovozu, vývozu a zpětného vývozu zboží porušujícího
některá práva duševního vlastnictví a o změně některých dalších zákonů,
ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 966/ - druhé čtení

Prosím, aby tento návrh z pověření vlády uvedl ministr financí Eduard Janota. Pane ministře, prosím vás tedy o slovo.

 

Ministr financí vlády ČR Eduard Janota Vážená paní místopředsedkyně, dámy a pánové, navážu na vaše slova. Zákon upravuje s účinností od 1. prosince 1999 opatření přijímaná celními orgány při dovozu, vývozu a zpětném vývozu zboží porušujícího práva k duševnímu vlastnictví a s účinností od 12. července 2007 také opatření při ochraně spotřebitele na vnitřním trhu Evropské unie, přičemž tento zákon se v praxi osvědčil. Je jedním z hlavních právních předpisů, na základě kterých celní správa účinně bojuje se značně rozšířeným padělatelstvím a pirátstvím v rámci mezinárodního obchodu i vnitřního trhu Evropské unie.

Dosavadní zkušenosti s aplikací zákona však vyvolaly potřebu upravit některá jeho ustanovení tak, aby lépe odpovídala potřebám praxe. Novela si zejména klade za cíl zjednodušit institut zadržení zboží, zlepšit právní úpravu z hlediska slučitelnosti s právem Evropské unie a v souladu s národním právem, zejména se zákonem o ochraně spotřebitele, a tím i zvýšit právní jistotu ve veřejnoprávních vztazích, které při činnosti celních orgánů v této oblasti vznikají. Podrobnější vysvětlení je uvedeno v důvodové zprávě k tomuto zákona.

Navrhovaná novela nemá hospodářský a finanční dopad na státní rozpočet, na ostatní veřejné rozpočty ani na podnikatelské prostředí České republiky, neboť rozsah opatření a základní principy jejich provádění se v zásadě nemění. Účinnost zákona se navrhuje k 1. červnu 2010.

Dámy a pánové, doufám, že postoupíte tento návrh do dalšího čtení. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane ministře. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru. Usnesení výboru nám bylo rozdáno jako sněmovní tisk 966/1. Zpravodajem výboru je pan poslanec Václav Snopek. Prosím tedy, aby se ujal slova.

 

Poslanec Václav Snopek: Vážená paní předsedající, vážená vládo, dámy a kolegové, hospodářský výbor na své 48. schůzi dne 13. ledna 2010 přijal usnesení, jímž doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky projednat a schválit tisk 966 ve znění legislativně technické připomínky, kterou jste obdrželi písemně. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu, nemám do ní žádnou písemnou přihlášku. Ptám se vás, zda se chcete někdo přihlásit. Nehlásí se nikdo, končím obecnou rozpravu. Zahajuji rozpravu podrobnou. Opět vás vyzývám k případným přihláškám, neb písemná mi předána nebyla, ale nehlásí se také nikdo. Končím rovněž podrobnou rozpravu a končím druhé čtení tohoto vládního návrhu zákona. Děkuji panu ministrovi, děkuji též panu zpravodaji.

 

Dalším bodem, který je před námi, je

16.
Návrh poslanců Zuzky Bebarové-Rujbrové, Miloslavy Vostré, Kateřiny Konečné,
Milana Bičíka, Soni Markové, Marty Bayerové, Josefa Šenfelda, Ivany Levé
a Milady Halíkové na vydání zákona o poskytování půjček
se státním příspěvkem mladým manželům
/sněmovní tisk 539/ - druhé čtení

Prosím, aby za navrhovatele tuto normu uvedla paní poslankyně Zuzka Bebarová-Rujbrová.***




Přihlásit/registrovat se do ISP