(14.40 hodin)
(pokračuje Janota)
Zadávací řízení na základě předkládané novely budou jednodušší. Dodavatelé budou moci prokazovat kvalifikační předpoklady pouhými prostými kopiemi dokladů. Zadavatel může následně z důvodu ochrany svých zájmů požadovat od vítězného uchazeče před podpisem smlouvy prokázání splnění kvalifikačních předpokladů originály či ověřenými kopiemi těchto dokladů.
Účinnost řady úkonů zadavatele je nově vázána na odeslání a nikoliv doručení. Tímto dochází k zamezení protahování zadávacího řízení ze strany dodavatelů pro případ, kdy se záměrně vyhýbali doručení. Takováto změna se týká například zjednodušeného podlimitního řízení.
Sektorovému zadavateli bude nově umožněno zadávat jednotlivé veřejné zakázky na základě rámcové smlouvy speciálním postupem, který používá veřejný zadavatel, a nebude nucen postupovat v JŘBU.
Novela dále posiluje transparentnost. Zadavatelé budou povinně muset ve zjednodušeném podlimitním řízení hodnotit všechny došlé nabídky, a to i od těch dodavatelů, které nevyzvali. Dochází k značnému ztransparentnění instituce losování, která se v minulosti jevila jako slabé místo zákona o veřejných zakázkách. Zadavatel bude povinen umožnit všem uchazečům kontrolu losovacího zařízení, které bude použito.
Návrh dále posiluje prvky efektivity zadávacích řízení. Hodnotící kritéria musí zohlednit provázanost ceny a užitné hodnoty předmětu zakázky a dále bude možné pro hodnocení nabídek nastavit matematický vzorec.
Novelou rovněž dochází k odstranění provázanosti zákona o veřejných zakázkách a koncesního zákona. Zejména zadavatelům, ale i dodavatelům se tak zjednoduší jejich práce s těmito zákony, neboť nebudou muset v případě speciálních veřejných zakázek definovaných v § 156 zákona o veřejných zakázkách nuceni používat rovněž koncesní zákon.
Pozměňovací návrh také nově do předloženého návrhu přidává § 46a, který transponuje směrnici Evropského parlamentu a Rady 2009/33 Evropských společenství ze dne 23. dubna 2009, o podpoře čistých a energeticky účinných silničních vozidel, jež musí být transponována do 4. prosince letošního roku. Zadavatelé budou muset v souladu se směrnicí v technických podmínkách veřejné zakázky zohlednit ekologické a energetické dopady specifikovaných vozidel.
Novela zákona o veřejných zakázkách tedy ve spojení s pozměňovacím návrhem výboru pro veřejnou správu plní funkci transpoziční ve vztahu k směrnici 2009/33 Evropských společenství. Jejím případným nepřijetím by se Česká republika vystavovala silnému riziku žaloby ze strany Evropské komise, a zároveň je návrh motivován snahou o zlepšení prostředí pro zadávání veřejných zakázek.
Dámy a pánové, prosím vás o projednání a postoupení tohoto návrhu do třetího čtení. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Pane ministře, děkuji vám za toto úvodní slovo. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj. Iniciativně tento tisk projednal též kontrolní výbor. Usnesení výborů byla rozdána jako sněmovní tisky 833/1 a 2. Prosím nyní o slovo zpravodaje výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj pana poslance Milana Šmída.
Poslanec Milan Šmíd: Vážená paní místopředsedkyně, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi úvodem několik poznámek k vývoji sněmovního tisku 833.
Sněmovní tisk 833 doznal od svého předložení podstatných změn. Původní záměr transponovat směrnici 2007/66 Evropského společenství a novelizovat národní část zákona především z důvodu odstranění technických nedostatků a výkladových nejasností se postupem času změnil. Z časových důvodů byla ve zkráceném režimu projednána na listopadové schůzi transpoziční část, byl poslanecký návrh pana poslance Vlčka, pracovně nazvaná Vlčkova novela. Tím tato část vypadla ze sněmovního tisku 833. Zůstala tedy národní část doplněná pozměňovacím návrhem Ministerstva pro místní rozvoj a transpoziční část, potřebnou schválit do konce roku 2010. Z těchto důvodů bylo projednání sněmovního tisku 833 opakovaně projednáváno na výboru pro veřejnou správu a rozvoj.
Jaká je tedy identifikace problému zadávání veřejných zakázek. Historická zkušenost s fungováním veřejných zakázek v jednotlivých zemích Evropského společenství, hluboce zakořeněné národní tendence preferování zájmů domácích dodavatelů a nakonec i vzájemné obavy méně rozvinutých regionů a zemí na jedné straně a ekonomicky nejsilnějších zemí na straně druhé z monopolního chování daňového, sociálního nebo ekologického dumpingu přimělo příslušné orgány Evropského společenství k právní regulaci oblasti veřejných zakázek v tomto společenství.
Účelem evropských zadávacích směrnic zákona o veřejných zakázkách v České republice a obdobných zákonů v ostatních členských zemích Evropského společenství je zajistit spravedlivou hospodářskou soutěž pro celý trh veřejných zakázek a v případě nadlimitních veřejných zakázek vytvořit podmínky, aby se o ně mohli ucházet dodavatelé všech členských států a bylo tak vytvořeno soutěžní prostřední nezbytné pro fungování jednotného evropského trhu.
Dále bych chtěl zmínit dvě důležité oblasti, které novela řeší. Je to jednak posílení elektronizace procesu zadávání veřejných zakázek a dále posílení transparentnosti. ***