(10.10 hodin)
(pokračuje Špika)

Nemanipulujme tady s právy, povinnostmi a zodpovědností. To jsou velmi důležité termíny a státní energetická koncepce je opravdu tak zásadní dokument, že bychom si s ním neměli zahrávat. Nám totiž chybí zásadní historická zkušenost. Řada mých předřečníků tady mluvila o tom, že jsme nezažili dlouhodobý blackout neboli bezproudí. To by byla historická zkušenost. Myslím týdenní, měsíční. Ale já ji nechci přivolat, a proto znovu apeluji na to, abychom si nezahrávali s tak zásadní věcí.

My spolu s kolegy z ČSSD jsme zrealizovali jakýsi klub 5, který se snaží řešit problémy, které nás čekají v energetice, především v oblasti energetické bezpečnosti. Prosím, to je obrovsky důležitý termín. My právě si závažnost tohoto termínu neuvědomujeme právě proto, že nám chybí historická zkušenost, jak bolí dlouhodobější blackout. A my chceme, aby se podařilo v energetice zajistit propojení energetických zákonů se zákony krizovými, aby spolupráce energetiků a záchranářů, především z hasičského záchranného sboru, se dostala na podstatně vyšší úroveň, abychom byli, nedej bože, v případě, že se stane nějaký dlouhodobější blackout, připraveni. Protože to jsou zásadní věci, zásadní důležitosti, které by nás v případě, že bychom si neuvědomovali realitu, která by mohla nastat, mohly velmi mrzet a velmi bolet. Takže ještě jednou prosím, zvažte své hlasování v rámci této změny zákona. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu zpravodaji Špikovi. Faktická poznámka pan poslanec Václav Exner, který se hlásil již před chvílí. Omlouvám se, že jsem přehlédla jeho přihlášku. A ještě oznamuji omluvu z dnešního jednání. Paní ministryně Dana Jurásková se omlouvá. Důvodem jsou neodkladné pracovní záležitosti.

Pan poslanec Václav Exner má slovo k faktické poznámce.

 

Poslanec Václav Exner: Vážená paní místopředsedkyně, členové vlády, dámy a pánové, přihlásil jsem se skutečně v reakci na vystoupení pana kolegy Plachého. On řekl, že není možné, aby laici rozhodovali o takto důležitých věcech. Já ho ujišťuji, že laici rozhodují o mnoha věcech a možné je opravdu skoro všechno. A možné je, abychom se rozhodli, že i u nás o tom rozhodnou laici. Víte, jestliže udělá chybné rozhodnutí například v referentu volič jako představitel lidu, o kterém se tady hovořilo, tak opravdu potom celý lid nese důsledky. Jestliže ale udělá takové rozhodnutí vláda nebo nějaká jiná podobná špička, tak například v případě vlády prostě končí její funkční období po čtyřech letech, ale ona teď ovlivní život třeba na třicet padesát let. Je tedy opravdu trochu filozofická otázka, kdo taková rozhodnutí má dělat.

My jsme o tom debatovali na začátku tohoto volebního období. Dokonce jsme vytvořili podvýbor při hospodářském výboru pro koncepce, který by měl takovéto věci posuzovat. Domnívám se, že opravdu by optimální bylo, aby se na takových strategiích, koncepcích a podobných věcech podílela vláda, aby se na tom podílela Poslanecká sněmovna, ale také odborná i všeobecně politická veřejnost. Jinak to budou takové věci, že jednou bude politika energetická podle Bursíka a podruhé podle Plachého. Bude se to měnit po čtyřech letech.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: To byla faktická poznámka pana poslance Exnera. S druhou faktickou poznámkou přichází pan poslanec Plachý.

 

Poslanec Jaroslav Plachý: Vážená paní předsedající, děkuji a děkuji panu poslanci Exnerovi, že mě označil za budoucího ministra průmyslu a obchodu. Děkuji.

Nicméně chtěl bych mu dokázat, že rozhodování v situaci, kdy mám zavázané oči a snažím se trefit terč, je to nejhorší možné rozhodování, jaké vůbec kdy existuje. Uvedu další odstrašující příklad. Pravlast referend Švýcarsko. Tehdy, někdy před patnácti lety, tam proběhlo referendum, které iniciovali zelení a ve kterém obecná veřejnost rozhodovala o tom, zda zastaví, nebo nezastaví výstavbu dalších jaderných zařízení v situaci, kdy tam měli spuštěny tři jaderné elektrárny. Těsně před hlasováním zelení dotáhli před televizní kameru plačící děvčátko, které plakalo a volalo: Maminko, já nechci zemřít! Toto děvčátko rozhodlo sedmi desetinami procenta hlasů o tom, že na deset let byla zastavena výstavba všech jaderných zařízení ve Švýcarsku. Bohužel byla zastavena výstavba také konečného úložiště jaderného odpadu, takže veškerý jaderný odpad ze tří běžících jaderných elektráren byl skladován na jejich dvoře.

Dámy a pánové, zajisté vnímáte, jak moudré to bylo rozhodnutí. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: To byla faktická poznámka pana poslance Plachého. Faktickou poznámku chce také vznést pan poslanec Břetislav Petr, jak jsem zaregistrovala. Prosím, pane kolego.

 

Poslanec Břetislav Petr: Dovolím si jenom několik málo poznámek k tomu, co tady bylo řečeno zejména ze strany kolegy Plachého. Pokud tvrdíme, že stačí, že energetická koncepce je pouze dána vládním prohlášením, tak je to, řekl bych, zákonná norma, která je výrazně nižší než zákon. A pak se musíme zeptat a požádat o odpověď, proč v době, kdy platila energetická koncepce z roku 2004, vláda dala na projednávání geologický a horní zákon, který v podstatě nesměřoval k ničemu jinému než ještě odevzdat to, co v podzemí máme a co tvoří bohatství státu. Takže takovýchto zákonných ustanovení, která šla proti koncepci, ať už je to například ta nešťastná fotovoltaika a podpora obnovitelných zdrojů, se dopustily obě strany. Ale já bych chtěl, aby mi někdo, snad bývalý ministr průmyslu a obchodu, řekl, proč výrazně proti koncepci byl podán tady geologický a horní zákon. Jak pak máme věřit, že někdo bude energetickou koncepci respektovat, když ji nerespektuje sama vláda?

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: To byla další faktická poznámka a nyní se vracíme k řádným přihláškám. Ministr životního prostředí má slovo. Prosím, pane ministře.

 

Ministr životního prostředí vlády ČR Jan Dusík Děkuji, paní předsedající. Dámy a pánové, několik poznámek k tomuto návrhu. Vláda k němu zaujala negativní stanovisko, které je obsaženo v tisku, ale několik věcí jsem k tomu chtěl říct.

Návrh vznikl v nějakých historických souvislostech, je odůvodněn nějakými skutečnostmi, které již dnes nejsou aktuální, a tak i v době, kdy by v případě, že bude schválen, začal platit, ta konstelace může být úplně jiná a je možné, že ti, kteří dnes by podpořili tento návrh, by potom s jeho konkrétní aplikací mohli mít potíže.

Co se týče obsahu energetické koncepce, tam je samozřejmě potřeba vycházet z celé řady věcí. Důležitý je tam i mezinárodní kontext, ať už se týká energetické bezpečnosti, ať už se týká cílů v oblasti obnovitelných zdrojů energií nebo klimatických cílů a způsobů řešení prostřednictvím emisních povolenek a evropské legislativy. Takže je to skutečně bytostná věc pro exekutivu, aby všechny ty aspekty, jak vnitrostátní, tak mezinárodní, byly v dokumentu zapracovány. Rovněž tak je bytostné pro tento typ koncepce, aby byla provázána s jinými koncepcemi, které na exekutivní úrovni vznikají. Některé tady byly zmíněny. Já bych k nim doplnil třeba ještě politiku ochrany klimatu, a o tom diskutujeme s kolegou Tošovským, jakým způsobem ty dva dokumenty se dají provázat. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP