(16.10 hodin)
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji, pane ministře. S faktickou poznámkou pan poslanec Plachý.
Poslanec Jaroslav Plachý: Dámy a pánové, já tu linku panu ministrovi ukážu. Jestli někdo změří a zváží pistoli a zadá do zadávacích podmínek pistoli o milimetr s kratší hlavní, o gram lehčí - to je ta linka. Té se držte, zakažte tuto zakázku a konejte!
Místopředseda PSP Jan Kasal: Pan ministr Pecina opět bude replikovat. Pak se připraví pan poslanec Liška.
Ministr vnitra vlády ČR Martin Pecina Já se omlouvám, ale teď jsem vůbec nepochopil linku mezi veřejnou podporou, ochranou hospodářské soutěže a veřejnou zakázkou na pistol s kratší hlavní. To je samozřejmě věc, kterou říkáte, která asi zaslouží býti zrušena podle jiného zákona, než o kterém se tady diskutovalo. Takže v podstatě s vámi souhlasím, pane poslanče.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji. Nyní má vystoupit pan poslanec Liška. Protože není přítomen, tak přichází o pořadí.
S faktickou poznámkou vystoupí pan poslanec Jeroným Tejc, kterému se omlouvám, že jsem ho přehlédl.
Poslanec Jeroným Tejc: Vážený pane místopředsedo, já bych chtěl jen reagovat na slova mého předpředřečníka, tedy pana poslance Plachého z ODS. Já myslím, že to jeho vystoupení bylo příznačné. On zcela jasně řekl, že ODS a on odmítá ten protikorupční balíček, který vláda připravila. Já myslím, že není nic jednoduššího, než si to tady přiznat a hlasovat o tom. Pojďme se konečně dostat k tomu klíčovému, a to je hlasování, a řekněme si, jestli chceme, nebo nechceme dát tomuto protikorupčnímu balíčku vlády šanci uspět například při diskusi o pozměňovacích návrzích a následném druhém a třetím čtení v této Sněmovně. Ta diskuse zatím je vedena podle mého názoru někdy rozumným, někdy méně rozumným způsobem, ale každopádně tady padla řada argumentů pro a proti tomuto protikorupčnímu balíčku a já bych byl skutečně rád, abychom v té odborné diskusi mohli pokračovat na půdě ústavněprávního výboru, výboru pro bezpečnost a řekli si, jaká mají být ta pravidla.
Ale pokud pan poslanec Plachý říká, že to absolutně odmítá, protože se vracíme někam před rok osmdesát devět, pak je to jeho legitimní názor, je potřeba to říct a také se podle toho zachovat.
Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Tejcovi. Nyní vystoupí pan poslanec Plachý a po něm pan poslanec Němec - s faktickými poznámkami.
Poslanec Jaroslav Plachý: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, pan poslanec Tejc mě asi fakt neposlouchal. Nedá se nic dělat.
Nic takového jsem, vážený pane poslanče prostřednictvím pana předsedajícího, neřekl. Já neodmítám vládní protikorupční balíček. Já poukazuji na to, že je nedostatečný, že nepodchycuje to, co podchytit mohl, a relativně snadno mohl. To je vše.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji, pane poslanče. Nyní vystoupí pan poslanec Pavel Němec.
Poslanec Pavel Němec: Vážený pane předsedající, členové vlády, kolegyně a kolegové, já budu stručný. Jenom jednu poznámku z té diskuse.
Začíná se mi to zase podobat tomu včerejšku. Mám pocit, že ODS tady včera s velkým humbukem se zabývala mimo jiné otázkou, proč máme dneska další schůzi, to je schůze o gripenech. A koukám na čas, máme 16.13 a už se mi tak skoro začíná jevit, že ta schůze o těch gripenech vlastně vůbec nebude. A bavíme se tady o korupci a zdá se, že ODS nemá zájem se tady bavit o těch gripenech jako hlavním kór tématu, klíčovému tématu dnešního dne.
Takže uvidíme. Já to budu sledovat, tu diskusi. Uvidíme délku těch příspěvků, ale já to odhaduji, že dneska už ty gripeny nebudou. Uvidíme.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Tak uvidíme. A v tuto chvíli uvidíme pana poslance Jozefa Kochana. Pak je poslední přihlášený pan poslanec Liška.
Poslanec Jozef Kochan: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Já vás ubezpečuji, že budu spěchat se svým příspěvkem, nebude dlouhý. Ale chtěl bych upozornit na jednu instituci nebo na jeden nástroj v rámci protikorupčního boje, který funguje velice dobře, a možná že jste s ním dobře seznámeni, takže možná že moje vystoupení bude už jenom takovým opakováním.
Chtěl bych říct, že vláda České republiky svým usnesením z října 2006 číslo 1199 schválila strategii vlády v boji proti korupci na období let 2006 až 2011 a jako jedno z opatření uložila ministru vnitra předložit vládě do konce listopadu 2006 návrh na zřízení speciální protikorupční linky číslo 199. Dne 11. července 2007 uzavřelo Ministerstvo vnitra České republiky na základě zadání veřejné zakázky malého rozsahu se společnosti Transparency International Česká republika o.p.s., dále to bude zkratka jenom TIC, smlouvu o provozování linky 199. Na tento pilotní projekt bylo vyčleněno asi 1,8 milionu korun a tato linka začala od listopadu 2007 provozovat svoji činnost. Na základě výsledků pilotního projektu byl připraven projekt standardního provozu linky. Zajímavá jsou některá kritéria, která byla v té době předložena nebo hodnocena, činnost té linky 199. Byl to počet vytočení linky ve sledovaném období, počet relevantních volání, nových klientů ve sledovaném období, rozdělení volání nových klientů podle jednotlivých resortů, druh poradenství poskytnutých volajícím, počet, struktura a způsob řešení korupčních případů prostřednictvím rozšířeného právního poradenství včetně příkladů úspěchů činnosti linky.
Ve sledovaném období je zajímavé, že bylo vytočeno kolem 6000 případů, z toho relevantních asi 1500, které rezultovala telefonický kontakt s operátorem linky, jenž klientovi poskytl bezplatné právní poradenství. Chtěl bych říct, že počet relevantních volání nových klientů ve sledovaném období byl 435 a celkový počet osob v tomto sledovaném období byl 619. Poprvé využili služeb poskytovaných poskytovatelem.
Rozdělení volání je rovněž zajímavé, asi kterých resortů se to nejvíc týkalo. Bylo to Ministerstvo vnitra, Ministerstvo spravedlnosti, Ministerstvo pro místní rozvoj a Ministerstvo financí. Je to docela dobře popsané ve zprávě, já to samozřejmě nebudu dále předčítat nebo vás s tím seznamovat.
Chtěl bych říct, že je to jeden z efektivních nástrojů, který policie může využívat v přípravném trestním řízení či postupu jiných orgánů veřejné moci příslušných k řešení dalších podání klientů.
Takže svůj příspěvek zkrátím a děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Kochanovi. Nyní vystoupí paní poslankyně Bebarová-Rujbrová, potom pan poslanec Ondřej Liška.
Poslankyně Zuzka Bebarová-Rujbrová: Jak se zdá, rozprava se chýlí k závěru a já bych ráda učinila zadost jednacímu řádu. V úvodním slově jsem doporučila, aby tento tisk byl kromě výboru pro bezpečnost přikázán i výboru ústavněprávnímu a s ohledem na navrhované změny daňového řádu i výboru rozpočtovému a dále výboru petičnímu, protože se materie dotýká i ochrany lidských práv. Takže v rozpravě tyto návrhy činím. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Ano, děkuji vám, paní poslankyně. Rovněž připodotýkám, že pan poslanec Tejc navrhl zkrácení o 30 dní v rámci rozpravy včera.
A nyní prosím, aby se slova ujal pan poslanec Ondřej Liška jako poslední z písemně přihlášených.
Poslanec Ondřej Liška: Dobrý den. Děkuji. Vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové, dovolte mi formulovat stanovisko za zelené. Já myslím, že není pochyb o tom, že podporujeme ten balíček. Jsme rádi, že tato skupina protikorupčních opatření dorazila do Sněmovny a že se jí budeme moci, doufejme, zabývat ještě před volbami ve druhém a třetím čtení. Zároveň chci říci podobně jako řada mých předřečníků, že to považujeme pouze za začátek, ne začátek toho, co bychom mohli my ještě jako Sněmovna s tímto mandátem zvládnout, ale je jasné, že se jedná pouze o dílčí, úvodní, byť v mnoha ohledech velmi tvrdá opatření, která by měla omezit korupci.
Ten problém, který tady samozřejmě je a který toto neřeší, žádné z těchto opatření neřeší, je, že za poslední čtyři roky, možná i více, došlo k hlubokému snížení důvěry občanů v to, že tady existuje nezávislý systém, který by měl nezávislou policii, nezávislé státní zástupce, a že by soudy rozhodovaly vždy naprosto nezávisle. Aniž bych se chtěl dotknout všech těch nezávislých státních zástupců, nezávislých soudců a dobrých policistů, je evidentní, že je potřeba do našeho právního systému zahrnout, přinést jasnější mantinely a podmínky toho, aby nebyla znejisťována důvěra v demokratické instituce a jejich nezávislost.***