(15.10 hodin)
(pokračuje Polanský)

Ještě závažnější je potom návrh v § 173 písm. b), který upravuje zastavení trestního stíhání týkajícího se korunního svědka, že má dojít k zastavení tohoto trestního stíhání, pokud mimo jiné podmínky výpověď korunního svědka významným způsobem přispěla k objasnění trestní věci. Toto je tak gumové a vágní ustanovení, že skutečně může být rozhodnutí o tom, i když ten člověk, ten obviněný, který bude převeden do kategorie korunního svědka, by splnil všechny podmínky stanovené v § 173a a b, že přesto nemusí být jeho trestní stíhání zastaveno, protože je tady další prvek, a to jestli významným způsobem napomohl trestnímu řízení. Čili může se stát, že od počátku té situace, kdy bude převeden do kategorie korunního svědka, mu bude vysvětlováno, že ano, že jeho přiznání, doznání, bude významným způsobem přispívat k vyřešení celé věci, a nakonec se ten člověk může dozvědět, že nikoliv a že zůstává obviněným. Potom nastane velmi zajímavá situace i pro soud, aby se vypořádal s doznáním takového člověka atd.

Další vážná věc je možnost pro orgány činné v trestním řízení, že více spolupachatelů, pokud budou zjištěni v jedné věci, že si vlastně budou moci orgány činné v trestním řízení vybrat, kdo bude převeden do kategorie korunního svědka a komu tedy bude dána šance, aby jeho trestní stíhání bylo zastaveno, byť se třeba dopustil závažnější trestné činnosti než to uskupení, proti kterému bude svědčit. To může navozovat, tak, jak je návrh učiněn, velmi zvláštní prostředí při přípravném řízení.

To jsou pouze některé nejasnosti, které doprovázely moje čtení předlohy navrhovaných změn. U takto závažné novely mi scházejí alespoň - také už o tom byla řeč, ale já to zopakuji - odkazy na nějaké průzkumy, studie či statistiky, které by tento návrh, jak je podán, vůbec odůvodňovaly. Já se domnívám, že předmětný návrh není dopracován a že skýtá mnoho a mnoho otevřených otázek a případná negativní odpověď na ně může představovat velké narušení řádnosti přípravného řízení. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu poslanci Jiřímu Polanskému. Nyní bude patřit slovo panu kolegovi Oldřichu Vojířovi. Po něm je přihlášen pan poslanec Marek Benda, jemuž se omlouvám, že jeho přihláška se tady zatoulala, ale on souhlasí s tím, že bude vystupovat až po panu poslanci Vojířovi. Prosím.

 

Poslanec Oldřich Vojíř: Vážená paní předsedající, pane místopředsedo, pane ministře, dámy a pánové, možná by se někdo mohl divit, proč do normy, která by se mohla nazvat trestněprávní, zasahuje svým vystoupením člověk, který se snaží držet řekněme témat hospodářských. Je to jednoduché. Já jsem přesvědčen o tom, že tato norma je normou v druhé až třetí vlně řešení problémů. První vlna spočívá v tom, jestli chceme, jestli máme ochotu a jestli to také umíme říci, kde, kdy, případně za jakých podmínek korupce vzniká.

Kdybych to chtěl říci velmi zjednodušeně, tak korupční prostředí je v podstatě vždy takové, kdy na jedné straně je určitá ohromná poptávka po něčem a nabídka je velmi malá. To je obecný pohled. Pokud se budeme pohybovat v tržním prostředí, tak všichni dobře víte, že tuto nerovnost napravuje nebo koriguje cena příslušné služby nebo zboží a dochází k určitému vyrovnání nabídky a poptávky. Toto bohužel neplatí úplně ve veřejném sektoru, a podotýkám, nikoliv mezi veřejným a veřejným sektorem, protože ani to neplatí mezi soukromým a soukromým sektorem, ale bohužel to platí mezi veřejným a soukromým sektorem. Veřejný sektor logicky potřebuje investovat do činností, do služeb či na dodávku věcí či staveb a nemůže si na to zřizovat samé státní organizace. Proto logicky poptává soukromý sektor, aby investici provedl. Myslím si, že tady začíná být ten problém. Tady měl kolega Langer samozřejmě pravdu v úvaze, že čím více veřejných prostředků je poskytováno na trh, tím větší je samozřejmě snaha soutěžitelů uspět a při této snaze dochází i k nekalému jednání. Nekalé jednání označujeme zřejmě jako korupční jednání.

Jak formy korupce mohou probíhat? Je jich několik a já vás z toho tady nechci školit. Můžeme začít od drobných korupčních jednání, která možná začínají u lékaře, aby měl pacient operaci dříve, protože se prostě na některý typ operace čeká. Je to korupční jednání, nebo ne? Asi je. Přijdete na stavební úřad - myslím, že to tady zmínil kolega Říman - a čekáte, jestli vám stavbu povolí, nebo ne. Buď máte všechno v pořádku, ten úřad nějakým způsobem jedná a vy to chcete zrychlit, tak se snažíte nějakým způsobem řekněme vyjít vstříc tomu úředníkovi. Je to korupce, nebo ne? Jistá forma ano. Nebo to nemáte úplně v pořádku, a přesto se snažíte, aby vám rozhodnutí bylo vydáno, a ono vám je vydáno. Zase se můžeme bavit o tom, jestli vznikl prostor pro korupci, nebo ne.

V těchto případech velmi často ještě je nutné říci, kdo korumpuje a kdo je korumpovaný. Vždycky je to tak, že ten, kdo má tu příležitost, aby korumpoval, tak se o to může pokusit. Může, neříkám, že to dělá. Může se o to pokusit. A když jste majitel nějaké firmy, tak vám garantuji, že když vidíte chování svého konkurenta, který vyhrává skoro každou druhou zakázku, no tak je vám divné, proč to tak je, a velmi často se dozvíte, že existuje jakási cesta, říkejme tomu, která vede k úspěchu. Tato cesta není nic jiného než korupce. Je to cesta korupce.

Návrh, který je tady předložen, se může tvářit tak, že chce vyřešit všechny tyto záležitosti ohledně takovéhoto korupčního jednání. Nicméně já se obávám toho, že když neodstraníme příčinu, nebo ji alespoň neminimalizujeme, tak všechny tyto kroky, které tady jsou navrhovány - já nejsem právník a nechci se pouštět do diskuse o tom, jestli agent má ty či ony pravomoci, jestli odposlechů má být více či méně, jestli korunní svědek v tom či onom režimu je správný institut nebo jestli přístup k údajům z finančního úřadu pomůže lépe řešit tyto záležitosti - dílčím způsobem asi ano, dílčím způsobem ne. V momentě, kdy bude existovat princip, já se s vámi tady o to klidně podělím, že máte zákon o veřejných zakázkách, který budeme zřejmě také v nejbližší době řešit, a bude platit, že můžete každou veřejnou zakázku řešit v podstatě takzvaným zjednodušeným výběrovým řízením, aniž by to bylo dostatečně transparentní, aniž byste vytvořili opravdu seriózní podmínky pro výběr zúžených uchazečů, tak se tady můžeme bavit o čem chceme. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP