(16.00 hodin)
Poslanec Jan Hamáček: Děkuji. Já bych se chtěl touto cestou přihlásit ke svému pozměňujícímu návrhu, který vám byl rozdán na lavice. Jedná se víceméně o spíše vyprecizování toho původního pozměňovacího návrhu zahraničního výboru, kdy bylo ještě třeba v součinnosti s Ministerstvem zahraničních věcí doladit některé formulace, takže jej předkládám jako alternativu k původnímu výborovému návrhu. Děkuji.
Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. Další přihlášky, pan poslanec Liška. Pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Ondřej Liška: Děkuji, vážený pane předsedo. Kolegyně, kolegové, já bych chtěl k tomuto tisku načíst dva pozměňovací návrhy.
Za prvé, v § 2 písm a) vypustit slova "k ekonomickému a sociálnímu rozvoji". To znamená, že by ten odstavec byl čten takto: a) zahraniční rozvojovou spoluprací souhrn činností hrazených ze státního rozpočtu, jejichž cílem je přispět k omezování chudoby, k ochraně životního prostředí, jakož i k podpoře demokracie, dodržování lidských práv a řádné správy věcí veřejných v rozvojových zemích.
Zdůvodnění je následující: Sociální rozvoj je obsažen již ve snižování chudoby a ekonomický rozvoj může sloužit k další obhajobě ekonomických zájmů a používání rozvojové spolupráce neprůhledně jako určité exportní subvence, což jsou úplně jiné nástroje vlády, které by neměly být takto směšovány, přičemž obojí jsou legitimní. Ale toto je zákon o rozvojové a humanitární spolupráci. Chtěl bych na tomto místě zároveň ocenit velmi návrh zahraničního výboru, který vkládá na toto místo část definice z evropského konsensu, který tady představil pan předseda zahraničního výboru kolega Hamáček. Ten je s tímto mým návrhem zcela kompatibilní.
Za druhé bych chtěl předložit druhý pozměňovací návrh, a to za § 4 by se doplnil § 5 v následujícím znění:
Titulek: Koherence politik pro rozvoj. A následující text: Cíle zahraniční rozvojové spolupráce by měly být zohledňovány při formulaci ostatních politik vlády České republiky a postupů ostatních správních úřadů České republiky, respektive by tyto ostatní politiky a postupy neměly být v rozporu s cíli vládní politiky zahraniční rozvojové spolupráce.
Zdůvodnění je následující: V původním věcném záměru zákona byl tento paragraf, tento text obsažen. A je to důležitý paragraf, protože upozorňuje na to, že by měl být zachováván, dodržován princip koherence politik pro rozvoj průmyslové politiky, zemědělské politiky, imigrační politiky, politiky životního prostředí a samozřejmě dalších. Toto totiž znamená, že tu koherenci politik bereme skutečně vážně. Je to problém, o kterém se velmi živě diskutuje i na evropské úrovni, kdy je zřejmé, že není možné udržet současný stav, kdy na jedné straně například zemědělskými subvencemi vlastně drtíme ekonomiky v některých méně rozvinutých zemích, kterým potom nákladně za třeba i mnohem vyšší částky se snažíme prostřednictvím humanitární a rozvojové spolupráce pomoci. Proto je tak důležité dbát na koherenci těchto politik, protože pokud se na ně nedbá, jsou mnohem dražší a mají mnohem více devastující účinek.
To jsou tedy dva pozměňovací návrhy, o jejichž podporu prosím a které budou zaslány legislativnímu odboru. Děkuji.
Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji pane poslanče. Další do podrobné rozpravy se někdo hlásí? Není tomu tak, proto podrobnou rozpravu končím. Nezazněl žádný návrh, o kterém bychom měli hlasovat, končím tedy druhé čtení tohoto návrhu a končím bod číslo 32. Děkuji panu ministrovi, děkuji panu zpravodajovi.
Zahájím bod
60.
Návrh poslanců Ludvíka Hovorky, Jaroslava Krákory, Jiřího Carbola a Michaely Šojdrové
na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní
pojišťovně České republiky, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 280/1992 Sb.,
o resortních, oborových, podnikových a dalších zdravotních pojišťovnách,
ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 926/ - prvé čtení
Stanovisko vlády jste obdrželi jako sněmovní tisk 926/1. Prosím, aby za navrhovatele uvedl předložený návrh pan poslanec Ludvík Hovorka. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Ludvík Hovorka: Vážený pane předsedo, děkuji za slovo. Vážená vládo, vážené kolegyně, vážení kolegové, zákony o Všeobecné zdravotní pojišťovně a o zaměstnaneckých zdravotních pojišťovnách vznikly na počátku 90. let. Tedy v době, kdy ještě nikdo neusiloval o narušení veřejnoprávního charakteru zdravotních pojišťoven a o využívání mezer ve stávajících zákonech k vytváření koncernových propojení mezi zdravotními pojišťovnami, nemocnicemi, případně dalšími zdravotnickými zařízeními. Zásadní a účinné ošetření této problematiky v zákonech dosud chybí, a proto je zapotřebí tato ustanovení do zákona doplnit.
V nedávné době jsme byli svědky ovládnutí správních a dozorčích rad zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven Hutnické zaměstnanecké zdravotní pojišťovny a České národní zdravotní pojišťovny takzvanými zástupci významných zaměstnavatelů a potom následného sloučení zdravotních pojišťoven. Na základě dosažených změn ve správních radách zmiňovaných zdravotních pojišťoven byly odsouhlaseny záměry na sloučení nejdříve zdravotní pojišťovny Agel s Hutnickou zaměstnaneckou pojišťovnou a následně této již sloučené zdravotní pojišťovny s Českou národní zdravotní pojišťovnou. Z původní malé zdravotní pojišťovny, která měla 60 tisíc pojištěnců, pouhými dvěma rozhodnutími správních rad a následnými dvěma rozhodnutími Ministerstva zdravotnictví o povolení sloučení vznikla Česká průmyslová zdravotní pojišťovna se 730 tisíci pojištěnci a s obratem 14,5 miliardy korun. Dodávám, že tato rozhodnutí Ministerstva zdravotnictví byla vydána bez ohledu na stanoviska Ministerstva financí a bez ohledu na veřejný zájem. Přitom jedna ze sloučených pojišťoven měla vazby na řadu významných zdravotnických zařízení ve vlastnictví nebo pod kontrolou zakladatele pojišťovny.
Mezery současného zákona lze využívat k prosazování soukromých zájmů, které jsou velmi vzdáleny od zájmů pojištěnců. Správní rady zdravotních pojišťoven přitom mají vůči managementu prosazovat objektivní zájmy pojištěnců, státu a zaměstnavatelů na tom, aby zdravotní pojišťovna hospodařila dobře se svými finančními zdroji a zajišťovala co nejlepší zdravotní péči bez ohledu na to, komu konkrétní zdravotnické zařízení patří.
Jakékoli vazby zdravotních pojišťoven s vlastními anebo se spřízněnými zdravotnickými zařízeními nesou riziko vyvádění prostředků ze systému veřejného zdravotního pojištění a narušení hospodářské soutěže jak mezi zdravotními pojišťovnami, tak především mezi zdravotnickými zařízeními. Především z těchto důvodů jsou v zemích Evropské unie zdravotní pojišťovny striktně odděleny od zdravotnických zařízení. Proto je nutné zákony novelizovat, odstranit možná propojení zdravotních pojišťoven se zdravotnickými zařízeními a možnost vzájemného ovládání zdravotních pojišťoven a zdravotnických zařízení, případně ovládání stejnou ovládající osobou nebo osobami. Je naprosto nutné odstranit vazby, které upřednostňují zájmy soukromé před zájmy pojištěnců, státu a zaměstnavatelů na zajištění co nejlepší zdravotní péče a řádné využívání prostředků veřejného pojištění. Je třeba rovněž stanovit pravidla, která zabrání do správních a dozorčích rad dosazovat osoby, které jsou evidentně ve střetu zájmů a mohou nadřazovat zájmy své či zájmy určitých finančních skupin nad zájmy pojištěnců zdravotní pojišťovny. ***