(11.40 hodin)
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Ano, beru toto vaše prohlášení jako přihlášku do podrobné rozpravy.
Nyní poprosím pana poslance Petra Wolfa. Vážený pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Petr Wolf: Dámy a pánové, asi zhruba před měsícem jsem pana premiéra interpeloval právě v této otázce a ke konci interpelace zazněla slova, že doufám, že podnikne, a chtěl bych vidět, že podnikne konkrétní kroky v této otázce. Z tohoto místa musím říct, že tak se stalo, a já tyto první kroky teď vidím. Chtěl bych poděkovat jemu, chtěl bych poděkovat i Ministerstvu životního prostředí.
Ale šlo mi ještě o jednu věc. V Ostravě ve spojení právě s touto problematikou je velmi aktuální problematika zdravotnictví a především problémy dětí, dýchacích cest dětí atd., i starších lidí. Vyjdu z té původní interpelace. V podstatě ta myšlenka byla, aby se zapojilo do této problematiky nejenom Ministerstvo životního prostředí, které, jak říkal pan ministr, má omezené možnosti, omezené prostředky, ale i jiná ministerstva. Zde bych apeloval na Ministerstvo zdravotnictví. Děkuji vám.
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Děkuji. Slovo má paní poslankyně Jakubková. Vážená paní poslankyně, ujměte se svého slova.
Poslankyně Věra Jakubková: Děkuji, paní předsedající. Kolegyně, kolegové, jsem ráda, že jsme dali přednost v jednání Sněmovny katastrofálnímu znečištění ovzduší v Moravskoslezském kraji, i když samozřejmě chápu kolegy, kteří jsou nyní rozladěni, ale toto už nebylo v mých silách ovlivnit. Je nutno přiznat, že všichni máme kousek másla na hlavě, a není důležité zkoumat velikost těch kousků, případně si to máslo přehazovat. Důležitější je konstruktivní spolupráce.
Legislativní kroky jsou připraveny a je v rukou vlády a premiéra je projednat a v silách Sněmovny i formou mimořádného zasedání schválit. Existuje řada nástrojů a opatření, které nejsou využívány, a my nemusíme jen čekat na legislativní kroky. Zmíním proto jen některé.
Tady má velkou roli právě vláda. Učiní-li z ovzduší v Moravskoslezském kraji prioritu a Ministerstvo životního prostředí bude-li důsledně vyžadovat plnění povinností a důkladně metodicky řídit, přiznejme si, že v této oblasti jsou opravdu ještě velké rezervy.
Podíváme-li se na střednědobá opatření, která jsou v kompetenci Krajského úřadu Moravskoslezského kraje a Ministerstva životního prostředí, považuji za důležité zmínit možný přezkum vydaných povolení s ohledem na § 18, kdy je standard životního prostředí významně přesažen. Dále přezkum všech významnějších zdrojů, např. vyjmenovaných programů ke zlepšení kvality ovzduší, kde může Ministerstvo životního prostředí uplatnit nástroje dle správního řádu.
Ve vztahu ke zdrojům znečišťování, které nespadají pod integrovanou prevenci a mají vydané povolení k provozu zdrojů dle § 17 zákona o ochraně ovzduší, opět je zde kompetence krajského úřadu a Ministerstva životního prostředí. Krajský úřad může změnit povolení k provozu zdrojů, vyžaduje-li to veřejný zájem na ochranu zdraví lidí před působením nepříznivých účinků znečišťujících látek na lidské zdraví. Krajský úřad může sledovat každou změnu v používání paliv, surovin a změn využívání technologických zařízení ve zdrojích. Vhodným nástrojem je také program ke zlepšení kvality ovzduší a ten opět spadá do kompetence Krajského úřadu Moravskoslezského kraje a pod metodické vedení Ministerstva životního prostředí. Všichni musíme vyžadovat, aby krajský úřad plnil opatření zakotvená v programu zlepšení kvality ovzduší, aby předkládal informace každoročně o faktickém plnění programu, harmonogramu plnění dalších opatření a informací a také alokací finančních zdrojů na tato opatření.
Je nutné hledat finanční prostředky. Bez peněz se situace v Moravskoslezském kraji nezlepší. Nabízejí se například tyto možnosti. Jde o Státní fond životního prostředí, do kterého plynou prostředky z plateb znečišťovatelů. Je třeba přiznat, že se vybere větší část, než je pak investována do zlepšování podmínek. Je možné uvažovat o operačním programu životního prostředí, o ose 2.2. Toto jistě nejsou všechny zdroje, které máme k dispozici. Může vzniknout fond, z kterého budou hrazeny výzkumy, analýzy, rozptylové studie, prostě všechny kroky, které povedou k tomu, že se situace v kraji zlepší.
Já vím, že za chvilinku vystoupí ještě paní Konečná s návrhem usnesení, které budu podporovat, a očekávám, že návštěva premiéra v kraji tyto kroky uvede v život. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Já vám děkuji. Paní poslankyně Konečná ještě předtím, než vystoupí v rozpravě podrobné, vystoupí nyní s faktickou poznámkou a má slovo.
Poslankyně Kateřina Konečná: Děkuji. Já si jenom neodpustím faktickou poznámku, protože se tady x-krát nemluvilo právě o těch lokálních topeništích, která jsou u nás v kraji jedním z velkých problémů. Vážené kolegyně a kolegové, my jsme měli šanci se o nich bavit i na této schůzi Poslanecké sněmovny, protože je tady návrh Moravskoslezského kraje, který ovšem nebyl zařazen na projednávání, který měl tu diskusi otevřít, a proto jenom upozorňuji dopředu, že k návrhu zákona o ovzduší, který tady máme ve druhém čtení, načtu pozměňovací návrh, který již jsem načetla na výboru pro životní prostředí a bohužel nebyl přijat, který se právě lokálních topenišť týká. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: I já děkuji. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, nemám žádnou další přihlášku do obecné rozpravy... Pan ministr životního prostředí. Vážený pane ministře, máte slovo.
Ministr životního prostředí vlády ČR Jan Dusík Děkuji, paní předsedající. Já už jen velmi stručně. Myslím, že příspěvky potvrdily, že efektivní spolupráce mezi ústředním orgánem, to je ministerstvem, a krajskými úřady a místními úřady je základem úspěchu, protože skutečně něco můžeme zvládnout prostřednictvím koncepcí a legislativy, ale něco je o praktickém naplňování. My vyhodnocujeme národní program snižování emisí, který vláda přijala v roce 2007, předkládáme tato hodnocení a jsme připraveni samozřejmě předložit Sněmovně informaci, která podrobně popíše situaci, o které dnes diskutujeme, a opatření, která považujeme za proveditelná. Spolupracujeme i s Ministerstvem zdravotnictví, protože máme několik výzkumných studií, které se právě týkají vazby znečištěného ovzduší na zdraví lidí, a máme v tomto směru velmi dobrou spolupráci s odborníky v Moravskoslezském kraji.
Zmínil jsem operační program Životní prostředí, který má prostředky a který vlastně je v rámci Státního fondu životního prostředí tím nástrojem, který je k dispozici i pro řešení těchto otázek. Takže skutečně ten vějíř nástrojů je poměrně široký. Chceme je rozšířit legislativně v novém zákoně o ovzduší, a především je to o tom, abychom co nejefektivněji naplňovali jak na centrální úrovni, tak především na úrovních nižších to, co je k dispozici. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Děkuji vám, pane ministře. Poslední výzva do rozpravy obecné. Nikdo se nehlásí, rozpravu obecnou tedy končím. Přistoupíme k rozpravě podrobné. Zde avizovali přihlášku paní poslankyně Kateřina Konečná a pan poslanec Krupka. Paní poslankyně Konečná, máte slovo. Současně prosím pana poslance Petra, který se uvolil zastávat roli zpravodaje, aby společně se mnou sledoval předložené návrhy. Děkuji vám.
Poslankyně Kateřina Konečná: Děkuji. Vážená paní místopředsedkyně, kolegyně, kolegové, dovolte mi přednést dva návrhy usnesení, které jsou v souladu myslím s tím, co jsme tady dnes slyšeli.
První je: Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky žádá ministra životního prostředí, aby v rámci svých kompetencí a ve spolupráci s Moravskoslezským krajem urychleně začal řešit smogovou situaci v Moravskoslezském kraji.
Druhý návrh: Poslanecká sněmovna žádá ministra dopravy, aby byl vypracován návrh postupu, jak účinně regulovat v případě smogové situace dopravu v postižených regionech.
Jedná se o to, že se tvrdí, že až 40 % veškerého znečištění je způsobeno právě dopravou, kterou dnes nejsme schopni jakkoliv omezit, a byla bych ráda, kdyby nám Ministerstvo dopravy vypracovalo jakýsi metodický pokyn minimálně pro kraje a municipality k tomu, jak mají postupovat v tom případě. Děkuji. ***