(10.20 hodin)
(pokračuje Votava)
Se žádostí o řešení komplexní situace o problému obcí Brdska, dotací pro rozvoj tohoto regionu se na pana premiéra obrátila i hejtmanka Plzeňského kraje. V odpovědi, kterou já mám k dispozici, pan premiér konstatuje, že vzhledem k současné hospodářské situaci již není pravděpodobné, že bude další pomoc státu možná. Jakoukoliv složitou hospodářskou situaci lze samozřejmě chápat, to je asi pochopitelné. Já chci také věřit tomu, že právě odkaz právě na hospodářskou krizi se hodí této vládě jako argumentace, proč už nelze další prostředky poskytnout. Já si myslím, že by měla tato vláda k tomu přistupovat zodpovědně, tak jak pan premiér se přihlásil k tomu, že dům se kupuje s dluhy. Ano, dluh tady je, každý dluh by se měl vyrovnat. A když už nejde vyrovnat zcela, tak by alespoň částečně vyrovnán být měl.
Těch 37 milionů, nezlobte se, pane premiére, pane ministře financí, je opravdu velice slabá náplast. Já nevím, zdali částka třeba 200 milionů korun, o které jsme se s panem ministrem financí bavili před schvalováním státního rozpočtu, já jsem tehdy měl připraven pozměňovací návrh a tak nějak na základě dohody jsem ho i stáhl, aby nebyly problémy při projednávání státního rozpočtu, a bylo řečeno i z úst pana ministra budeme hledat další možnosti, tak já si myslím, že tato částka není zase tak nepřekonatelná, aby třeba v rozkladu dvou let ji bylo možno na tyto obce realizovat. Věřte mi, že tyto obce hodnotí tuto vládu nejenom podle jejích kroků jiných, ale především i podle těchto kroků, tak jak se zachovají přímo k občanům těchto obcí, ke starostům těchto obcí, k obcím jako takovým. Takže bych byl velmi rád, kdyby pan ministr financí nám zcela jasně řekl, zdali už to naprosto odpískal, jakoukoliv pomoc těmto obcím, jestli to myslí vážně a jestli nadále je ochoten těmto obcím vyjít vstříc, pomoci jim a splnit tak slib, který byl dán. Děkuji moc.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji Václavu Votavovi. Dalším přihlášeným do rozpravy je pan poslanec Jiří Čepelka. Jinou přihlášku do rozpravy v této věci nemám. Eviduji, že se hlásí pan ministr financí. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Jiří Čepelka: Děkuji pane místopředsedo. Pane premiére, vážené kolegyně, vážení kolegové, za prvé bych chtěl sdělit, že to nebyl ani pan premiér Fischer, ani pan ministr Janota, který shodil Topolánkovu vládu a tím jí neumožnil plnit slib, který dala. To za prvé.
A za druhé, prostřednictvím předsedajícího pane kolego Dolejši a pane kolego Votavo, kdybyste tolik energie, kterou jste věnovali teď právě tady tomu, abyste interpelovali na premiéra a v podstatě pana ministra, věnovali vaší radě, pánům starostům, jakým způsobem se k těm penězům dostat legálními prostředky, legálními dotačními, které existují. Jmenovali jste kanály, jmenovali jste čističky odpadních vod, jmenovali jste vodovody. To všechno lze standardním způsobem pro obce získat a nepotřebujete tady křičet na představitele naší vlády. Díky.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Jiřímu Čepelkovi. O slovo se přihlásil ministr financí vlády České republiky Eduard Janota. Prosím, pane ministře, máte slovo.
Ministr financí vlády ČR Eduard Janota Pane předsedající, dámy a pánové, tu věc nechci zlehčovat, ale taky začnu replikou, protože předřečníci ji použili. Čili souhlasím, že dům se někdy kupuje i s dluhy, ale musím mít peníze, abych ten dům koupil, nebo mi musí někdo půjčit. Ale my jsme trošku v jiné situaci. To je jedna věc. A pak platí to druhé: kde nic není, ani čert nebere.
A teď se vrátím vážně k věci. Všichni jste tady konstatovali, že existuje jakési usnesení vlády, které zavazovalo vládu v souhrnné částce 1 miliarda 250, z toho 250 milionů korun mělo být na přípravu projektové dokumentace a 150 milionů na spolufinancování. Naprosto souhlasím v této věci s vámi, v tomto smyslu nechci polemizovat.
Po vašich interpelacích v závěru minulého roku vláda uvolnila ještě 35 milionů korun, 37 milionů korun, čili dohromady na tento účel Brdska bylo vynaloženo asi 50 milionů korun, protože 13 milionů bylo uvolněno v roce 2008. To jenom pro číselný pořádek.
Pochopitelně v čem je problém. Vláda Mirka Topolánka, pokud mám dobré informace, a protože jsem byl náměstkem ministra přes finance, tak si to velmi dobře pamatuji, říkala, že gros financování nechť je řešeno v rámci standardních programů, které mají na účely čističek, komunikací, oprav, rekonstrukci všeho možného ministři zemědělství, místního rozvoje, průmyslu atd., atd., s tím, že vláda pomůže, že těmto obcím zaplatí kofinancování, to znamená ty peníze, které v těchto domácích standardních programech, dopravní infrastruktury nevyjímaje, že tyto peníze, které normálně by obce musely dofinancovat z vlastních peněz či úvěru, budou uhrazeny z rozpočtu. Podle informací, které já mám, celá řada programů, projektů, chcete-li konkrétně, vůbec neprošla schvalovacím procesem na těchto ministerstvech. Prostě ty projekty byly špatné, ty projekty neměly hlavu ani patu, ty projekty, jednotlivé standardní mechanismy, které platí pro programy na těchto resortech, prostě neprošly jimi. Jako ministr financí prostě nemohu někam posílat peníze, protože bych se tím pádem dostával do konfliktu se zákonem, protože bych posílal prostředky tam, kde není věcný smysluplný záměr.
Čili jestli chceme, a já bych poprosil pány poslance, protože když je to zajímá, poprosil bych pány poslance v tom smyslu, jestli chceme tu záležitost někam posunout, sejděme se s těmito resortními ministry, sejděme se, zjistěme, v čem je příčina toho, že ty programy neprošly, a pak se bavme o financování. Já jsem připraven se k této věci vrátit. Jinak jsem připraven navrhnout zrušení tohoto usnesení vlády, protože nemá smyslu, abyste mě každých 14 dní tady interpelovali, že existuje jakési usnesení vlády, které vláda nemůže naplnit. To je jedna věc.
Složitější věc je to, že část projektu měla být financována v rámci evropských fondů. Tam nemá možnost ani vláda, ani ministři, tam jsou regionální komise, řídící orgány, které prostě buď projekt schválí, nebo neschválí. A bohužel musím konstatovat, že žádný z projektů, které si nárokovaly peníze na evropské fondy, nebyl řídícím orgánem schválen. A ty řídící orgány jsou ze sídla těchto obcí. To je Plzeňský kraj, to je Středočeský kraj. Takže kritizujme tam, kde kritika je na místě, a kritizujte klidně ministra financí za věci, které by měl nebo mohl ovlivnit.
Takže abychom tu záležitost uzavřeli, navrhuji toto. Dejme si schůzku za účasti zástupců regionů, já požádám své kolegy, kompetentní, odpovědné kolegy, ministry zemědělství, průmyslu, místního rozvoje a sám se klidně účastním debaty, v čem je zakopaný pes, proč ty projekty nejsou. Pakliže se shodneme na tomto jednání, že opravdu kvalita projektů je špatná, není možné financovat, navrhnu zrušení toho usnesení vlády. Ale počkám, až proběhne debata, o které jsem teď chtěl mluvit. Rozumím tomu, že sliby se mají plnit, rozumím tomu, ale plnit by se měly věci, které mají hlavu a patu a které si tady za tímto pultem budu moct při státním závěrečném účtu potom zdůvodnit bez jakýchkoliv problémů.
Tolik moje reakce. Konkrétní otázky, co s tím bude dělat vláda, to jsem vlastně nastínil. Nabízím nejdřív jednat a poté, pokud nenajdeme žádný konsensus, navrhnu usnesení vlády revokovat. Podle mého názoru to nebude jediné usnesení vlády, které se bude revokovat. Víte, že ekonomika neroste 6 % jako v roce 2006, víte, že vláda stojí před problémem snížit deficity veřejných financí, a proto jsem požádal pana premiéra, a bude to řešeno v rámci schvalování procesu konvergenčního programu, aby ta usnesení vlád, která nemůžeme naplnit, na které resorty nemají finanční prostředky, protože limity, které resorty si představovaly, byly podstatně vyšší. Pochopitelně ten deficit by pak nebyl 160 nebo 170 miliard nebo 163 miliard, ale byl by nějakých 240. Na tom jsme se při rozpočtu shodli na tom, že toto je nepřijatelné.
Tolik odpověď i na otázky, které padly. Předpokládám, že jiná otázka tam nebyla. Termín, peníze. A já nabízím nejdříve schůzku, protože chci a mám zájem, aby ta věc byla i za vaší účasti férově vyřešena. Děkuji. ***