(9.20 hodin)
(pokračuje Slamečka)
Takže další položka, která v tom rozpočtu je pokryta aspoň v minimální míře, jsou právě tyto prostředky, které jsou nevyhnutelné na to, abychom nevytvářeli další škody na dopravní infrastruktuře, a po tom odpočítání nám v podstatě na celé investice zůstalo zhruba 13 mld. korun. Z těch 13 mld. korun je 11,65 tvořeno dluhopisy. Takže to, co bylo určeno ze státního rozpočtu na financování infrastruktury z národních zdrojů, bylo v úrovni asi 1,6 mld.
Poslanecká sněmovna Parlamentu schvaluje jmenovitý seznam akcí rozpočtu fondu. Schvaluje pod těmi 96 miliardami i jmenovité akce, které jsou financovány z evropských zdrojů. Tady bych vás chtěl upozornit, že to, že to předkládáme ke schválení, je jen z toho titulu, že u těchto akcí je spolufinancování z národních zdrojů, a zároveň tedy vám chceme dát informaci o tom, aby bylo vidět, které akce se z těchto finančních zdrojů financují, a tím pádem jste měli komplexní informaci. Podle rozpočtových pravidel a stejně tak podle pravidel fondu bych tyto akce nemusel do rozpočtu vůbec zařadit a v podstatě já, respektive v minulosti anebo dneska podřízený ředitel fondu může v rámci své pravomoci zvyšovat, nebo snižovat tyto finanční prostředky.
Jinými slovy, my jsme se snažili vytvořit rozpočet protikrizový s maximálním čerpáním evropských zdrojů. Byli jsme úspěšní doteď a pevně věřím, že budeme úspěšní i v dalších obdobích.
Ještě bych rád zmínil jedno riziko, na které jsem upozorňoval v té prezentaci. Rozpočet fondu byl v minulých letech vždycky průběžně v průběhu roku navyšován. Ty zdroje byly primárně dva. Jeden z těch zdrojů bylo to, že rozpočet fondu doteď měl to štěstí, že plánované příjmy, které tam byly, se většinou minimálně splnily nebo i překračovaly, myslím tím příjmy z mýta, příjmy z výnosů z dálničních kuponů nebo i daňové příjmy. Druhým důležitým zdrojem na průběžné navyšování rozpočtu fondu bylo to, že jsme v posledních dvou letech s tím, jak jsme začali čerpat prostředky z Evropské unie, byli po schválení těchto projektů schopni nahradit národní prostředky těmito evropskými prostředky. V minulých dvou letech byl takto rozpočet fondu průběžně navyšován v řádech miliard. Bylo to více než 10 mld. korun. S tímto zdrojem bohužel v následujícím období nebude možné počítat, protože už v tomto roce to vypadá podle čísel, která dneska máme, že se příjmy fondu nenaplní minimálně o 1 miliardu, pesimistická varianta je 1,5 mld. Pro příští rok je to 3,5 mld. oproti plánovaným směrným číslům z Ministerstva financí. Druhý faktor je to, že vlastně tím, jak jsme rozběhli operační program Doprava, tak tento zdroj toho nahrazování finančních prostředků v podstatě vyschne.
Jinými slovy, pokud se schválí rozpočet v nějaké výši, nemůžeme se spolehnout na to, že tak jako v minulých obdobích se najdou finance prostě někde jinde a že se ty peníze nějakým způsobem nahradí.
Já jsem si dovolil předložit vám i návrh seznamu staveb, kterých by se dotklo případné krácení fondu, respektive tak jak je to dneska, v podstatě sníženo o těch 5,1 mld. Jsem si vědom toho a moc pěkně děkuji, že bylo přijato doprovodné usnesení při schvalování státního rozpočtu, že by tyto prostředky mohly být nahrazeny, samozřejmě technicky, ano, není to v podstatě pro rozpočet fondu žádný problém. Samozřejmě pokud by se stalo to, že by tyto prostředky nebyly nahrazeny, tak bychom museli přistoupit ke krácení rozpočtovaných prostředků na stavbách. Já samozřejmě dám Sněmovně právo na to, aby navrhla, které stavby, nebo ze kterých položek by chtěla rozpočet krátit. Pokud bych tu informaci nedostal, tak mám ten seznam na 5,1 mld. připravený.
Takže děkuji v této fázi za možnost prezentovat úvodním slovem rozpočet fondu a rád odpovím na další otázky.
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Děkuji vám, pane ministře. Tento sněmovní tisk projednal hospodářský výbor. Návrh také iniciativně projednal rozpočtový výbor. Usnesení výborů vám byla rozdána jako sněmovní tisky 921/2 a 3. Prosím, aby se slova ujal nejprve zpravodaj hospodářského výboru pan poslanec Oldřich Vojíř, informoval nás o jednání výboru a eventuálně přednesl návrh usnesení Poslanecké sněmovny. Vážený pane zpravodaji, máte slovo. (V sále je obrovský hluk a neklid.)
Poslanec Oldřich Vojíř: Vážená paní předsedající, pane ministře, členové vlády, dámy a pánové, v úvodu mi dovolte se omluvit, ale jsem hlasově už tři dny indisponován, snad mi budete rozumět. Já svá vystoupení rozložím do dvou částí.
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Pane poslanče, já vás přeruším, protože ani vaše upřímná prosba, aby vaši kolegyně a kolegové respektovali vaši v toto období pochopitelnou hlasovou indispozici, nenašla potřebné podpory.
Dámy a pánové, prosím, alespoň v tuto chvíli umožněte panu zpravodaji, aby přednesl svůj projev v atmosféře odpovídající minimálně jeho hendikepu. Pane zpravodaji, máte slovo.
Poslanec Oldřich Vojíř: Děkuji, paní místopředsedkyně. Já myslím, že to je dáno tím, že jde už jenom o 97 miliard, to už je asi pakatel, tak proto možná ten hluk v místnosti.
Hospodářský výbor se zabýval předloženým návrhem rozpočtu SFDI včetně výhledu na roky 2011 a 2012. Shodujeme se s ministerstvem v těchto prognózách, nicméně dodáváme, že se obáváme dvou velmi důležitých věcí. První. Stále klesá výdajový rámec, který je poskytován z vlastních neboli národních zdrojů. To znamená ze zdrojů, které alespoň nejsou zadluženy. Ony jsou navíc velmi často jednorázové, což je samo o sobě velký problém, ale když i ta jednorázovost jde do investice, tak je to ještě pochopitelné.
Jakmile se začínáme zadlužovat, a je úplně jedno, jestli ten mandát dostane samotný fond, anebo jestli to učiní za něj vláda - tím, že to učiní vláda a činí tak ve větším objemu, tak může vyjednat asi lepší podmínky přijetí toho úvěru, což je bezesporu pravda, nicméně platí, že se začínáme zadlužovat, a to zadlužení začíná býti vůči vlastním domácím zdrojům skoro na úrovni jedné čtvrtiny, to jste si mohli lehce spočítat. To znamená to je nebezpečný trend.
Další nebezpečí nám hrozí v momentě, kdy si promítneme ten časový výhled z roku 2011, 2012 za rok 2013. Já tady nechci vsouvat panu ministrovi jaksi v podtext to, že to neučinil záměrně, protože kdyby udělal výhled na rok 2015, tak by se mu to někde v roce 2014 velmi výrazně zlomilo, a to proto, že by došly prostředky z Evropské unie z takzvaného programu operační program Doprava, ony by sice ještě dobíhaly, ale to by byl doběh, to už by se nerozpočtovalo. To znamená my můžeme mít velikánské potíže s financováním dopravní infrastruktury v letech 2014, 2015, 2016. Možná je to tak daleko, že se tím nikdo nechce zabývat. Kdybychom však byli velmi odpovědní, tak se tím zabývat budeme, budeme se zabývat i prognózou státního rozpočtu a možná že bychom se nedostávali do těch situací, do kterých se ad hoc každý rok dostáváme.
Co se týče dalšího poznatku, i hospodářský výbor si byl vědom jedné důležité věci. Zakonzervovat stavbu je to nejhorší, co můžete udělat, a měla by to být ta nejkrajnější varianta řešení nedostatku finančních prostředků. Proto si myslím, že tak jak i ministerstvo uvažovalo, a pokud ten návrh takto bude nakonec i prezentován, bude-li snížen rozpočet SFDI o 5,1 mld. korun, tak to bude snížení v jednotlivých stavbách, nikoliv samotné zastavení těch staveb. ***