(9.30 hodin)
(pokračuje Ohlídal)

Jistě si uvědomujete, že takovéto obory, takto vzniklé na takovýchto vysokých školách, nemohly mít v žádném případě úroveň, hlavně proto, že jako další učitelé tam velmi často byli najímáni, přicházeli tam učit, takzvaní odborníci z praxe. Často to bohužel byli a jsou odborníci, kteří jsou spíše odborníky z ulice, protože to byli většinou odborníci, kteří se třeba neuplatnili v různých firmách, v různých podnicích atd. Situace je v tomto směru na mnohých vysokých školách doposud velmi neveselá.

Ve své interpelaci na paní ministryni Kopicovou jsem se především tázal na to, proč vznikl tento přístup Akreditační komise k akreditacím na některých nově vzniklých vysokých školách tímto způsobem. Chtěl jsem nejen vysvětlení, ale také vyjádření, jak se situace v tomto směru může vyvíjet do budoucnosti. Paní ministryně samozřejmě odpověděla v intencích zákona, když řekla totéž, co jsem já opakoval ze zákona, ale přitom konstatovala, že při posuzování Akreditační komise daných oborů a daných vysokých škol hodnocení a vyjádření vůči ministerstvu ohledně udělení nebo neudělení akreditace nesmí obsahovat konkrétní údaje o jednotlivých osobách, které by mohly být považovány za citlivé. Čili jinými slovy řečeno, v podstatě jako by nebylo možné otevřeně probírat situaci, kdy dotyční profesoři nemají na vysokých školách zdaleka plné úvazky. Dokonce je tady řečeno, že Akreditační komise nemá možnost prošetřit, jestli ta vysoká škola má profesory, kteří skutečně na té vysoké škole vykonávají podstatný úvazek. V odpovědi paní ministryně je to sváděno na to, že ti profesoři také nemusejí udávat správné údaje, čili v podstatě že udávají Akreditační komisi podvodné údaje a že Akreditační komise nemá možnost tyto skutečnosti zjišťovat.

Já myslím, že to nemůže být pravda, a to z toho prostého důvodu, že pokud nastane případ, za prvé, že vysoká škola tam udává, že ti profesoři budou mít jenom nepatrný úvazek, tak to samozřejmě není splnění personálních podmínek pro akreditaci a Akreditační komise prostě akreditaci nedoporučí. Nikde není dáno, že jakmile někdo požádá o akreditaci, musí ji dostat. Pokud se stane, že vysoká škola udá podvodné údaje, to znamená udá například, že profesor na vysoké škole pracuje na plný úvazek, a on tam pracuje na desetinový úvazek, tak to se dá zjistit právě v rámci tzv. péče Akreditační komise o kvalitu vysokoškolského studia. Akreditační komise má pracovní skupiny, takže může zjistit, velmi jednoduše to zjistí i laik, jestli ten profesor na té vysoké škole působí na nepatrný úvazek, nebo na plný úvazek. To se dá zjistit z toho, jaký má úvazek, kolik hodin týdně, jestli pracuje se studenty, připravuje například bakalářské studenty atd. Já si myslím, že není sebemenšího důvodu, proč by Akreditační komise nemohla zjistit tento podvod, takto podvodně získanou akreditaci ze strany dané vysoké školy. Zákon to prostě umožňuje. Zákon přesně říká, jak má Akreditační komise postupovat při posuzování kvality akreditovaných programů na českých vysokých školách, ať veřejných nebo soukromých. Údaje o úvazcích daného profesora, daného učitele, na dané vysoké škole, to přece nemůže být považováno za nějaký osobní údaj.

Paní ministryně zde také píše, že nebyly-li sjednané písemné závazky dodrženy, že Akreditační komise si údajně nechávala od profesorů, dalo by se říci hostujících profesorů, dát čestné prohlášení, ve kterém prohlašují, jaký budou mít úvazek na dané vysoké škole, je to jistě samozřejmě nedostatečné opatření, a paní ministryně zde v této souvislosti říká, že nebyly-li sjednané písemné pracovní závazky dodrženy, vypovídá to nikoliv o práci Akreditační komise, ale o etických postojích příslušných cestujících profesorů, případně jejich zaměstnavatelů, a samozřejmě o současném stavu společnosti. To samozřejmě jistě, ale ze zákona Akreditační komisi, to znovu zdůrazňuji, přísluší, aby kvalitu vysokých škol kontrolovala, čili aby takovéto údaje ověřovala. A má k tomu prostředky jak zákonné, tak administrativní.

Zároveň budu citovat ještě jednu věc z odpovědi paní ministryně, která říká: "Rozhodně také nesouhlasím s vaším názorem, že došlo ke zřetelnému poklesu úrovně vysokoškolského studia v České republice. Toto tvrzení je nejen neprokázané, neprokazatelné, ale české vysoké školství a související výzkum může značně poškodit." K tomuto bych chtěl dodat jednu podstatnou skutečnost. Já nevím, jestli paní ministryně a členové vlády vědí, že zhruba před dvěma lety byla zveřejněna jakási výzva, říkalo se jí Bečvářova výzva, protože docent Bečvář, který ji sepsal, pochází z matematicko-fyzikální fakulty Karlovy univerzity. Já bych si dovolil citovat z této výzvy. Nazývá se Všem, jejichž hlas je slyšet. První odstavec v této výzvě zní takto: "Obracíme se na všechny, kteří vystupují v televizi a v rozhlase, píší do novin a časopisů, poskytují rozhovory atd., zkrátka na ty, jejichž hlas je slyšet. Zamysleme se, prosím, nad následujícími řádky." Následující řádky jsou takovéto - znovu budu citovat z tzv. Bečvářovy výzvy: "Na řadě škol jsme svědky soustavného snižování požadavků na znalosti a dovednosti. Ve sdělovacích prostředcích je často zpochybňována role paměti ve vzdělávání, smysl výchovy ke kázni a společenskému chování, důležitost osobního úsilí a význam zodpovědnosti. Cožpak si nikdo neuvědomuje, že vzdělání a vzdělanosti člověk dosahuje dlouhodobou soustavnou a cílevědomou činností? Pokles úrovně vzdělanosti vnímáme s obavami. Absolventi základních, středních i vysokých škol mají dnes podstatně horší všeobecný rozhled než generace jejich rodičů. Ochota, a tedy i schopnost porozumět světu, který nás obklopuje, je čím dál menší. Výrazně poklesla chuť pochopit přírodovědné i společenské jevy, vyznat se v historii, literatuře a výtvarném umění, vnímat současnost v kontextu historického a kulturního vývoje lidstva. Mnozí dnešní maturanti mají vážné problémy s vyjadřováním i s pravopisem, se základními početními úkony, nejsou schopni řádně porozumět psanému textu, sepsat smysluplný odstavec, neznají základní historická fakta, nemají ponětí o nedávném vývoji naší společnosti," atd. atd. Tuto výzvu, která jednoznačně reflektuje pokles úrovně školství a také vysokého školství v České republice, podepsali významní představitelé české vědy, jako například prof. Pačes, donedávna předseda Akademie věd České republiky, prof. Janouch, jaderný fyzik a zakladatel Charty 77, prof. Wilhelm, donedávna rektor Karlovy univerzity, a tak dále, stovky dalších předních představitelů české vědy, školství a vůbec české společnosti.

Já nevím, jestli paní ministryně tuto výzvu zná, rád bych se jí na to zeptal a očekával bych její odpověď. Podstatné je, že Topolánkova vláda se touto výzvou, i když de facto nepřímo byla také jí adresována, nezabývala. Bohužel totéž provedla i současná Fischerova vláda.

O úrovni vysokého školství a potom i celého školství je možné diskutovat, a já jsem pevně přesvědčen, že pokles úrovně jak vysokého, tak celkového školství v České republice nastal. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP