(9.40 hodin)
(pokračuje Fischer)
Vláda je odpovědná za návrh státního rozpočtu, za definitivní podobu rozpočtu je odpovědnost na Poslanecké sněmovně. Postoj vlády jsem nicméně deklaroval.
Věřím, že rozhodnete odpovědně a ku prospěchu občanů této země, že rozhodnete s vědomím, že naše země tváří v tvář hospodářské recesi si nemůže dovolit větší schodek než již schválených 5,3 % jeho podílu na hrubém domácím produktu, s tím, že ke změnám ve struktuře pozměňovacích návrhů jsem vám stanovisko vlády sdělil.
Dámy a pánové, děkuji vám za pozornost. (Potlesk nejvíce zprava.)
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. To bylo vystoupení předsedy české vlády. O slovo se hlásí ministr financí Janota.
Ministr financí vlády ČR Eduard Janota Děkuji. Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi volně navázat na pana premiéra ve vztahu ke třetímu čtení rozpočtu na rok 2010.
Jistě ta konečná podoba bude ovlivněna, nebo může být ovlivněna vůči vládní předloze některými návrhy, které poslanci v rámci druhého čtení navrhli, nicméně je třeba tyto věci posuzovat nejen v kontextu číselném, ale i věcném. Koneckonců tak to i pan premiér jasně formuloval. Zazněla tady celá řada pozměňovacích návrhů a jejich vlivy na vládní předlohu jsou nejen různé svým rozsahem, ale i významností. Já jsem obecně i konkrétně každý návrh komentoval, vysvětloval, takže jestli dovolíte, už se k tomuto nebudu vracet. Myslím si, že v tomto smyslu mi dáte za pravdu.
Dá se shrnout, že ty základní požadavky se koncentrují do čtyř oblastí.
První oblastí je příspěvek na sociální péči. Pan premiér tady formuloval stanovisko vlády. Já chci potvrdit a garantovat, že jsem připraven takto najít z nemandatorních výdajů, to zdůrazňuji, z výdajů, které se netýkají úroků dluhové služby, tyto 3 mld. a tento závazek naplnit.
Za druhé, výdaje na platy v celkovém požadavku 7,2 mld. korun. Tento návrh nepodporuji, ať už plošně, či diferencovaně, protože si myslím, že souvisí s kontextem řešení problémů tak, jak jsou v této oblasti řešeny v podnikatelské sféře, že do značné míry souvisí i s tím, že jsme nevalorizovali důchody, byť ze zákona to nebylo povinné. A ještě bych k tomu sdělil svůj názor. Nemyslím si, že díky tomu hrozí kolaps státní správy. Myslím si, že jde o fiktivní, účelově vykonstruované fráze. Myslím si, že dneska relativně zaměstnanci veřejné správy jsou v kontextu dnešní krize, v kontextu dnešní situace na tom lépe. Mají jistotu zaměstnání, byť budou dostávat v příštím roce o 4 % méně v objemu mezd. Říkám v objemu mezd (potlesk zprava), protože záleží na případných vnitřních opatřeních toho každého resortu, té každé organizace. Úspornými opatřeními, vyšší efektivností koneckonců může dojít i k nárůstu těchto prostředků.
Co se týče třetí oblasti, to je oblast dofinancování, případ zemědělství, s dopadem asi 1,5 mld. korun. Tady je můj odmítavý přístup spíše motivován tím, že chci zachovat jakousi spravedlnost vůči všem, protože obdobných požadavků by mohla být nalezena celá řada.
Jak jsem zdůraznil, to jsou tři základní věci. Nicméně dopad těchto opatření, pakliže by byla jakoukoli formou realizována, znamená zhoršení deficitu veřejných financí na 5,6 % k HDP. Nikoliv 5,3, ale 5,6.
Stejný účinek v kontextu veřejných rozpočtů má i tzv. úhrada třináctého důchodu v polovině roku z dividend ČEZu. Není to nic jiného než zhoršení deficitu veřejných financí o další tři desetiny. Čili budeme se pohybovat někde na úrovni 5,8 či 5,9. Ano, chceme-li to, víme to. Já na to vážně upozorňuji.
Chci vás v této souvislosti upozornit na to, že já nebo můj nástupce nebo kdokoliv jiný na Ministerstvu financí bude muset předložit v krátké době do Bruselu konvergenční program České republiky. Takto vypadá, tak je zpracována předloha, která předpokládá, že rok 2010 je tam předložen s deficitem 5,3 % HDP, rok 2011 s 5,6, rok 2012 s 5,5. Já vám garantuji, že tento návrh bude odmítnut, vrácen a že garnitura, která nastoupí po této vládě, ministr, který nastoupí po mně, se s tím bude muset vážně vypořádat, poněvadž jsou ve svém důsledku ohroženy prostředky čerpání kohezního fondu. A toto jsem si při telefonickém rozhovoru se zástupci Komise ověřoval osobně. Osobně jsem si to ověřoval, zároveň na to upozorňuji.
Za druhé. Ministr financí, vláda, se bude muset vypořádat s plněním procedury při takzvaném nadměrném schodku. Do této procedury jsme spadli, protože deficit za letošní rok se bude pohybovat někde nad 6 %. My jsme velmi transparentně popsali důvody, příčiny, bylo to akceptováno a při projednání jsme dostali stejně jako všechny ostatní země určitý úkol, abychom tuto situaci napravili do roku 2013. Znamená to ročně snižovat deficit cca o 1 %, znamená to ročně najít řád prostředků ve výši cca 40 mld. Pakliže bude změkčen letošní rozpočet, znamená to daleko daleko více.
Čili to jsou věci, před kterými jako ministr financí nemohu zavírat oči, věci, na které musím transparentně upozornit, resp. chcete-li, varovat. Z tohoto pohledu pramení i mé osobní stanovisko. Já vás chci ujistit, že určité mé názory v rovině toho, v jaké formě a jak bude připraven, schválen či neschválen státní rozpočet, se nemění, a jsem připraven potvrdit svá slova někdy ze září z projednávání balíčku, a to neprodleně.
Chci jenom upozornit na to, že samotné projednávání balíčku mělo několik fází. Jsem rád, že se mi podařilo alespoň zastavit naprosto nepřijatelný vývoj veřejných financí, ať už to bude hodnotit kdokoliv jakkoliv. Chci vás upozornit, že v první fázi balíčku nebo resp. úsporných opatření se mi podařilo snížit výdaje oproti trendu, který byl nastaven z minulých let, o 38,5 mld. korun. Připomínám: téměř 10 mld. důchody, 1 mld. nevalorizace životního a existenčního minima, 2,7 mld. v prvním kroku zmrazení platů a 25 % snížení výdajů tím, že jsem snížil výdaje kapitol o 5 až 20 %. To byla první etapa. Druhá etapa byla, že jsem navrhoval snížení výdajů o více než 25 % na jedné straně a na druhé straně zvýšení příjmů řádově o 52 %. Tato etapa byla korigována politickými dohodami, které tyto krácené výdaje snížily z 25 zhruba na 20 mld. A takto to bylo akceptováno a takto byl schválen balíček. Byla to kompromisní politická dohoda, kterou jsem jako ministr financí akceptoval a považoval za dostačující pro to, abych mohl sestavit smysluplný rozpočet, a to nejen pro rok 2010, ale abych vytvořil určitá východiska a rozumnou reálnou základnu pro roky 2011 a 2012.
Chci tedy říci, že absurdita některých návrhů je tak vysoká, že například by mohly způsobit až zrušení, destabilizaci některých kapitol. Mám tím na mysli například návrh poslanecký pod číslem B17/9, ale i některé jiné.
Dámy a pánové, dovolte mi, abych na závěr ještě upozornil na některé technické aspekty při schvalování pozměňovacích návrhů. Chci říci, že v podstatě jakékoliv snížení dotace ze státního rozpočtu na výdaje kapitoly Ministerstva dopravy nebo chcete-li fondu dopravní infrastruktury se musí logicky projevit při projednávání rozpočtu tohoto fondu. Chci říci, že jakékoliv návrhy k návrhu mandatorních výdajů znamenají jenom formální zakrývání očí nad problémem. Z tohoto důvodu já s takovýmito návrhy nemohu souhlasit. ***