(17.10 hodin)
(pokračuje Šojdrová)
Pokud se týká první části, tedy funkce rektorů a děkanů, jen bych upozornila předkladatele na to, že jak děkan, tak rektor na vysoké škole Západočeské univerzity v Plzni mají tyto tituly. Profesorem a docentem se stali dříve, než byli zvoleni a jmenováni do těchto funkcí. Akademický titul tedy není zárukou morálních kvalit nebo důvodem k bezchybnosti, i když bychom to očekávali, ale prostě není.
Jenom bych připomněla, že my jsme zrušili tyto kvalifikační předpoklady už v roce 1998 a ponechali jsme rozhodnutí na akademické obci. Nesouhlasím se zavedením těchto kvalifikačních podmínek z několika důvodů. Ne proto, že už jsme tak jednou rozhodli, ale myslím si, že v praxi se toto naše rozhodnutí i osvědčilo. Zejména v oborech uměleckých vysokých škol by toto omezení bylo naprosto nevhodné, stejně jako pro vysoké školy neuniverzitního typu. My přece chceme, aby tady byly vysoké školy neuniverzitního typu, zaměřené na profesní bakaláře. Myslím si, že tady požadovat tyto akademické tituly není na místě, že je to krokem kdesi opravdu hluboce zpět, krokem nesystémovým.
Akreditace, tedy kvalita vysokých škol, musí být sledována na všech vysokých školách a i z tohoto důvodu mi připadá nepochopitelné, že když už tedy kolegům má jít o kvalitu vysokých škol, tak se omezují pouze na veřejné vysoké školy. Promiňte mi, ale toto je jistým způsobem diskriminující pro studenty na soukromých vysokých školách. Já bych musela položit otázku předkladatelům, jestli jim vůbec nezáleží na tom, kdo vede soukromé vysoké školy. Já si myslím, že nám musí jít o sektor vysokých škol jako celek. Jestliže mají společný požadavek v oblasti akreditací, tak by se určitě měli řídit stejnými principy v oblasti požadavku kvalifikací vysokoškolských pedagogů.
Pokud se týká druhé části, to znamená odnímání titulů, podle mého názoru získání vzdělání, tedy udělení titulu, nebo naopak odebrání titulu a s tím spojené neuznání dokončeného vzdělání je velmi závažné z hlediska právní jistoty občanů i institucí. Při vší úctě, řešení tohoto problému poslaneckým návrhem já nepovažuji za vhodné. Ono se to také projevuje v diskusi, kterou tady máme. Kolegové zpochybňují současný právní stav, považují ho za nejistý. Je to jejich hypotéza, stejně jako my můžeme považovat jejich návrh řešení za pouhou hypotézu.
Pokud hovoříme o jejich řešení, kterým má být určitá jistota, tak tady musím říci, že s tím naprosto nesouhlasím. Já se teď omlouvám, já si tu předlohu vezmu do ruky a jenom upozorním na některá velmi vágní ustanovení, která tam jsou a kterými budu reagovat na kolegu Tejce. Moc se omlouvám. (Poslankyně si jde do své lavice pro materiály.)
Kolega Tejc hovořil o naprosto jasné, precizní dikci jejich návrhu, a přitom se zde uvádí: Akademický titul vysokou školou může být odňat, pokud vyjde najevo, že nebyly splněny podmínky pro jeho udělení. Jak může? Nebyly-li splněny podmínky, pak takovýto titul musí být odňat. Potom tedy můžeme tady diskutovat, co je to právní jistota. Stejně jako tady uvádí, že jednou z podmínek je, že zkoušky proběhly v hrubém rozporu s vnitřními předpisy nebo hrubě porušují pravidla. No pokud něco poruší pravidla, pokud získám titul a osvědčení tím, že poruším pravidla, jestli hrubě, nebo jemně, co to je? Kdo to bude rozhodovat?
Já se omlouvám, já nekritizuji kolegy za to, že měli snahu zkrátka pomoci tomu, aby situace, kdy tituly byly uděleny neoprávněně, řešena byla. Ale zpochybňuji to, jakým velmi rychlým, podle mě neadekvátně rychlým způsobem, ten návrh předložili. Tento jejich návrh by podle mého názoru mohl spáchat více dalších křivd a nejistoty, než je současná možnost, která zatím není nepotvrzená jako neprůchodná. Skutečně považuji jejich návrh za ušitý rychlou jehlou, a nemohu ho tedy podporovat.
Ono to možná trochu odpovídá tomu, o čem se tady zmínil kolega Ohlídal, když řekl, že je potřeba mít zákon, který umožní tituly odnímat snadno a rychle. Tak toho jsem se lekla. Já se domnívám, že je potřeba mít jasnou jistotu o tom, jakým způsobem se vzdělání na vysokých školách dosahuje, jaké jsou podmínky pro ukončení vzdělání pro prezentaci závěrečných prací, jejich obhajobu, všechny tyto podmínky musí být jasně stanoveny. Navrhovat snadno a rychle odnímat tituly, to se přiznám, že pro mě nezní moc lákavě. Je třeba, aby tady byla jistota těch, kteří dosáhnou daného vzdělání, že jejich vzdělání je platné.
Tím chci říci, že samozřejmě chápu, že situace, která vznikla po zjištění problémů na Západočeské univerzitě, se musí řešit. Od toho jsme tady schválili návrh na ustavení komise pro vyšetřování této situace. Obsahem její činnosti bude samozřejmě také návrh na opatření, která vyplynou ze zjištění. A já jsem připravena podpořit i změnu legislativy. To nemusí být nijak dlouhá etapa. Myslím si, že se to dá stihnout ještě v tomto volebním období, aby závěry komise byly reflektovány i v legislativní úpravě, pokud se zjistí ve spolupráci s Ministerstvem školství, že je třeba některé změny ve vysokoškolském zákoně schválit. Jsem k nim připravena. Ale odmítám to, aby za chyby některých nezodpovědných, třeba nepoctivých funkcionářů jedné vysoké školy trpěl celý vysokoškolský sektor. Proto tuto novelu nepodporuji.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní poslankyni Michaele Šojdrové. S faktickou poznámkou pan poslanec Jeroným Tejc, pak řádně přihlášený pan poslanec Bratský a pan poslanec Ohlídal, který změnil faktickou poznámku na řádnou přihlášku. Prosím.
Poslanec Jeroným Tejc: Děkuji za slovo. Já jen velice stručně. Pokud jsme hovořili o precizní úpravě a o tom, jakým způsobem ten zákon mění současný stav, tak jsme měli, a já konkrétně, především na mysli stanovení postupu pro odnímání titulů, který je dnes zcela nejasný a který nezaručuje ani objektivnost, ani to, že bude v této věci přistupováno ke každému stejně, a zejména pak fakt, že není zcela jasné, zda případné odejmutí titulu by znamenalo zároveň zneplatnění rozhodnutí o složení státní zkoušky, a tudíž zda by například tedy byl vysokoškolák, právník, který nebude mít žádný titul, ani Mgr., ani JUDr., ale bude právník, protože jediné, o čem bylo rozhodnutí, bude odnětí titulu. Toto jsme se snažili napravit a já věřím, že pokud ten návrh bude mít jakékoli legislativní nedostatky, je možné je opravit třeba komplexním pozměňovacím návrhem vlády ve druhém čtení. Děkuji. ***