(17.00 hodin)
(pokračuje Jurásková)

My jsme bedlivě sledovali i s panem náměstkem Vítem, jak probíhá pandemie chřipky. Ta probíhá obdobně jako v ostatních státech Evropské unie, nebo v Evropě obecně, to znamená šíří se od západu na východ a země, které už mají špičku pandemie za sebou, stále ještě očkují a Česká republika na svůj vrchol teprve čeká.

Takže já s tím názorem, že jsme objednali vakcínu pozdě, zásadně nesouhlasím. A na mé straně jsou samozřejmě i vakcinologové a epidemiologové, kteří to potvrzují. Navíc mám tento názor potvrzen i z jednání v Bruselu, kterého jsem se účastnila tento týden.

Nejsem přesvědčena o tom, že moji náměstci jsou neschopní, protože já odpovídám za ministerstvo, a pokud by tomu tak bylo, již by tam nebyli. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji, paní ministryně. Pan poslanec Novosad bude reagovat.

 

Poslanec František Novosad: Vážená paní ministryně, já děkuji. Samozřejmě v rodině mám lékaře, mám zdravotníky. Diskutuji s nimi. Vás si velice vážím a zdravotnická služba a lékařská služba je velice těžká, to všichni víme. Ale já mám opravdu výhrady osobně k náměstkovi Vítovi, protože ten jednou řekl tak, podruhé řekl tak. Má říci prostě jasné stanovisko, aby lidi uklidnil, aby mezi lidmi nebyl určitý chaos a nebyl zmatek. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji, pane poslanče. Paní ministryně Jurásková odpoví.

 

Ministryně zdravotnictví vlády ČR Dana Jurásková Já musím zareagovat a musím se bránit, protože stanovisko hygienika vychází z toho, jak se vyvíjí situace. Paseku, která byla způsobena kolem nešťastné medializace v České republice, nespáchal hlavní hygienik České republiky, ale Česká lékařská komora a lékaři a jiní zdravotníci, kteří se pasovali do role odborníků na epidemiologii a vakcinologii. Tam tedy v té atmosféře, která už byla rozpoutána, byl vypuštěn džin z láhve, kdy tito zdravotníci reagovali pouze na základě jedné informace, ještě převzaté ze sdělovacích prostředků, a zmátli veřejnost. A nám dává teď hrozně moc práce přesvědčit lidi o tom, že je neohrožujeme na zdraví, že jsme koupili registrovanou vakcínu a že pro nemocné lidi je to jediná prevence, jak zabránit tomu, aby chřipku dostali.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji, paní ministryně. Nyní vystoupí pan poslanec Vladimír Hink, který bude interpelovat pana ministra Eduarda Janotu ve věci účetnictví státu.

 

Poslanec Vladimír Hink: Přesně tak. Děkuji, pane předsedající. Vážený pane ministře, zákonem č. 304/2008 o účetnictví byl dán legislativní rámec pro účetní reformu, vytvoření takzvaného účetnictví státu, které je závazné pro vybrané účetní jednotky, mezi něž patří územní samosprávné celky. Pro zajištění stanoveného cíle je nutné formou prováděcích předpisů stanovit podmínky pro vedení účetnictví. Bohužel je třeba konstatovat, že ač pro vydání prováděcích předpisů byl dán dostatečný prostor, je realita taková, že je vydána pouze vyhláška č. 383, avšak směrná účetní osnova vyhlášky a uspořádání o označování položek účetní uzávěrky a účetní metody vydány nebyly. Tato skutečnost staví účetní jednotky územních samospráv do velmi svízelné situace. Vedle toho, že se mnohé obce staly plátci DPH, vedle dalších komplikací se díky časovému skluzu ve vydávání prováděcích předpisů Ministerstva financí neúměrně zkrátila doba na technickou a personální přípravu účetní reformy.

Vzhledem k tomu, že není možno zabezpečit solidní přípravu nového systému, ptám se vás, pane ministře: bylo by velkým problémem tuto reformu odložit?

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Hinkovi. Prosím, aby se slova ujal pan ministr.

 

Ministr financí vlády ČR Eduard Janota Pane předsedající, dámy a pánové, tato záležitost má velmi úzkou souvislost s projektem státní pokladny. To asi je to první, co bych chtěl říci. Za druhé jsem se velmi podrobně tímto projektem, a tím pádem i účetní reformou zabýval, protože to velmi úzce souvisí.

Chci říci, že v dané chvíli jsem přesvědčen o tom, že bude nejlepší, pokud ta účetní reforma bude spuštěna od 1. 1. s tím, že pro municipality bude určitý posun termínu, o kterém se ještě později zmíním. Já jsem velmi podrobně diskutoval tyto věci jak na úrovni krajů, tak na úrovni municipalit a rozhodl jsem se celý ten projekt rozfázovat, protože tam je rozhodující vždy datum 1. ledna, protože mnohé části zejména z té oblasti účetnictví nelze realizovat v průběhu roku, čili posuny v průběhu roku nejsou řešením. Tedy když jsem u těch obcí a krajů, tak účetní metody budou zaváděny postupně tak, aby v té první fázi byly uplatněny nejméně organizačně, technicky a finančně náročné postupy, a teprve v další fázi ty složitější, mám teď na mysli odepisování, tvorba opravných položek a podobně. V případě municipalitních účetních jednotek se postupnost zavádění týká i některých podrozvahových účtů.

Za druhé. Účetním jednotkám bylo umožněno naplnit účetní metody v průběhu roku 2010 až do okamžiku prvního přenášení účetních záznamů do centrálního systému účetních informací státu. Tato úleva má vztah jak k postupnému rozložení organizačních povinností dotčených účetních jednotek, tak zároveň zajišťuje dotčeným účetním jednotkám dostatečnou právní jistotu vůči kontrolním orgánům v roce 2010.

Já se omlouvám, že budu hovořit malinko déle, ale tato věc je v tomto smyslu trošku složitější, takže se předem omlouvám.

Ve vztahu k předávání účetních záznamů do centrálního systému účetních informací státu je to fázování zajištěno tak, že municipální účetní jednotky budou mít poprvé povinnost provádět přenos dat do centrálního systému účetních informací až v červenci roku 2010, to znamená za první dvě čtvrtletí. Je to jednak z toho důvodu, aby obce měly dostatek času na úpravu softwaru, na přihlášení se do systému, otestování šifrování, komunikaci s tímto centrálním systémem a tak dále. V tomto smyslu proběhly pracovní schůzky na Ministerstvu financí se zástupci krajů a bylo konstatováno, že takovýto odklad je plně postačující, to bych chtěl zdůraznit. Čili kraje, obce, municipalita jako celek prostě s tímto souhlasí.

Za druhé došlo rovněž k posunu stanovení povinnosti předávat informace sloužící pro statistické účely. Tady jsme se vzájemně dohodli, že se budou poprvé přenášet až v roce 2011, to znamená posun o jeden rok. Zmíněná povinnost tedy bude účetním jednotkám stanovena s účinností k 1. lednu 2011, aby byly sníženy nároky na vybrané účetní jednotky a dodavatele do konce roku 2009 a v prvních měsících roku 2010 právě v souvislosti s úpravou metodiky a softwaru.

V průběhu připomínkového řízení pochopitelně byly kritické poznámky ve smyslu není čas, nemáme peníze, nejsou lidi. Tyto připomínky prostě není možné vypořádat ve smyslu jejich akceptace a tím celou účetní reformu odložit. My jsme se snažili řešit problém rozfázováním, školením, zajištěním informovanosti a podobně. Já myslím, že o nezbytnosti účetní reformy panuje obecná shoda. Možná že někde jde určitý problém z pohledu spuštění termínu, nicméně Ministerstvo financí se snaží, aby to bylo právě k 1. lednu příštího roku s těmi podmínkami, s těmi odklady, o kterých jsem se zmínil.

My jsme na svých internetových stránkách umožnili, zorganizovali určitý diskusní portál, který informuje jednotlivé účetní jednotky o stavu legislativy, o změnách, o převodových můstcích, ty byly zveřejněny 21. října letošního roku, a dále o vzorových postupech účtování. Já myslím, že tento postup takto koordinovaný z úrovně Ministerstva financí i z pohledu teoretických odborníků a praktiků je velmi rozumný, prospěšný a je i velmi kladně hodnocen. (Předsedající upozorňuje na čas.)

Ještě jednu větu, jestli dovolíte, pane předsedající. My jsme i provedli bezplatné školení pro metodiky ministerstev, spustili jsme program pro školení školitelů a v souladu a ve spolupráci s institutem certifikace účetních, který je založený Svazem účetních, čili já jsem přesvědčen, že posuny rozfázování, které jsme provedli, umožní spuštění reformy v kontextu a v souladu se zájmy municipality. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji, pane ministře. Pan poslanec Hink vám dá příležitost, abyste měl další dvě minuty.

 

Poslanec Vladimír Hink: Já vám děkuji, pane ministře. Každopádně tato záležitost je tak složitá, že si nejsem úplně jist, zdali tyto záležitosti zvládnou i obce malé. Ono totiž z důvodu průběžných úhrad fakturovaných prací a služeb a jiných potřebných operací, jako je účtování o DPH a tak dále, anebo pro potřebu vytvoření informační základny pro řízení a rozhodování orgánů samospráv je nezbytné účtovat průběžně. A to je ten problém. Myslím si, že pokud nebude opravdu důsledná koordinace, dojde k opravdu velkým problémům. A hlavně chci ještě jednou potvrdit, pokud můžete, zdali bude jistá shovívavost nad tím, že budou nějaké drobné problémy. Jako že budou. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP