(18.40 hodin)
(pokračuje Opálka)

K vystoupení pana kolegy Nečase bych si ale dovolil dvě poznámky. On už začal míchat nemocenské pojištění s daňovou sazbou a se snížením daňového základu při různých odpočtech, takže už jsme se dostali trošičku dál. A všimněte si, že mluvil pouze o kategorii zaměstnanec s hrubým příjmem 15 tisíc. Už neuváděl ta čísla u příjmu 50 tisíc, 100 tisíc, 200 tisíc. To bychom se divili těm rozdílům!

A druhá poznámka. Vidíte, že náš pan kolega Nečas je nadstandardně vybaven různými statistikami. (Smích z lavic KSČM.) Víte, než se ale stal ministrem, dostával jsem z České správy sociálního zabezpečení každý měsíc takzvanou rychlou informaci, svodku, jak je to s výběrem na sociální zabezpečení. Každý měsíc jsem věděl, jak je plněn důchodový účet, jak se tedy vybírá sociální zabezpečení. Sakra, ale ono to bylo zakázáno! Ty informace plynuly tedy jenom jedním směrem. A když jsem se obracel na zaměstnance ministerstva, cítil jsem v každé odpovědi obavu, že bez vědomí pana ministra se to nesmí a že je to přísně hlídáno. Bohužel, byli tedy rovní a rovnější.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Tak to byl zatím poslední přihlášený do rozpravy, do obecné rozpravy. Ptám se, jestli se někdo hlásí. Pokud ne, s oddechnutím obecnou rozpravu končím. V obecné rozpravě padl návrh - paní zpravodajka mi kontroluje - na zamítnutí, který se samozřejmě hlasuje ve druhém čtení až na začátku třetího čtení, takže návrh, který by byl po obecné rozpravě hlasovatelný, tady není. Je zájem o závěrečné slovo po obecné rozpravě? Není tomu tak.

Zahajuji tedy rozpravu podrobnou a konstatuji, že do podrobné rozpravy k tomuto návrhu nemám žádnou přihlášku. Ani z místa nevidím žádnou přihlášku, tedy i podrobnou rozpravu končím. Ptám se, jestli je teď zájem o závěrečné slovo. Není tomu tak.

Protože nepadl žádný návrh, který by byl hlasovatelný po podrobné rozpravě, končím druhé čtení tohoto návrhu. Děkuji panu navrhovateli, děkuji paní zpravodajce a končím bod číslo 12.

 

Je, pravda, už pokročilý čas, ale předsedové klubů říkali, že dnes mohu pracovat až do konce (smích), takže bych přece jen, jsem dnes nesmiřitelný, zahájil projednávání bodu

26.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 141/1961 Sb.,
o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů,
zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění zákona č. .../2009 Sb.,
a zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů
a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 905/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Vláda požádala o projednání podle § 90 odst. 2, ale toto není možné, protože nemůžeme vyslovit souhlas již v prvním čtení, protože padlo veto klubu sociální demokracie.

Nyní prosím, aby předložený návrh za navrhovatele, tedy za vládu České republiky, postupně uvedli ministr pro lidská práva Michael Kocáb a ministryně spravedlnosti Daniela Kovářová, která se ale omlouvala. Myslím, že jedno úvodní slovo bude dostačovat. Žádám pana poslance Miloše Melčáka, aby mezitím zaujal místo u stolku zpravodajů.

Nyní prosím pana ministra Michaela Kocába, aby se ujal slova. Prosím, pane ministře.

 

Ministr vlády ČR pro lidská práva a menšiny Michael Kocáb Děkuji. Vážený pane předsedající, vážený pane premiére, vážené poslankyně, poslanci, omlouvám se, že vás ještě budu krátkou chvíli zdržovat, ale doufám, že to bude nakonec k dobru věci.

Dovolte mi, abych vám společně se spolupředkladatelkou, paní ministryní Kovářovou, která se omlouvá... Čekala tady až do půl sedmé, ale naprosto neodkladná záležitost už jí nedala možnost zde setrvat, přesto má na věc stejný názor, takže v podstatě moji zprávu ona podepisuje.

Dovolte mi tedy, abych představil vládní návrh zákona, kterým se mění trestní řád, trestní zákoník a zákon o ochraně osobních údajů. Návrh reaguje na novelu těchto předpisů provedenou zákonem číslo 52/2009 Sb., známou pod populárním názvem náhubkový zákon.

Ještě předem bych vás chtěl upozornit, že si uvědomuji citlivost této materie, že nechci jednání vést konfrontačním způsobem.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Pane ministře, já vás na chviličku přeruším. Požádám Sněmovnu o klid. Ještě to 15 minut vydržte. Poté samozřejmě schůzi přeruším, ať budeme v jakékoliv části projednávání v 19 hodin. Pokud máte ale jiný zájem, než je projednávání tisku 905, prosím, přeneste své diskuse do předsálí a nechte pana ministra uvést tento velmi důležitý návrh zákona.

Prosím, pane ministře, pokračujte.

 

Ministr vlády ČR pro lidská práva a menšiny Michael Kocáb Uvědomuji si, že máte na stole dále návrh předložený paní Kateřinou Jacques, panem poslancem Bublanem, Laudátem a dalšími poslanci, který je v podstatě velmi podobný našemu návrhu. A možná že by tedy nebylo od věci projednávat nakonec oba návrhy ve výborech společně.

Úvodem bych chtěl konstatovat, že náhubkový zákon dává dle našeho názoru přednost ochraně soukromí před právem na svobodu projevu. Svoboda projevu a právo na ochranu soukromí jsou základními lidskými právy podle Listiny základních práv a svobod. Jako takovým jim přísluší rovná ochrana ze strany státu. Pokud se tato práva ocitnou v konfliktu, je na soudu, aby posoudil, kterému z práv by měla být dána přednost v podobě přiměřeného omezení práva druhého. Jelikož je ovšem soud podle Ústavy vázán zákonem, je nutno mu skrze ustanovení zákona toto posouzení umožnit.

Vládou předložený návrh má za cíl upravit poměr mezi oběma základními právy, právem na ochranu soukromí na jedné straně a svobodou projevu na druhé straně. Nově stanovuje obecnou výjimku veřejného zájmu, který převáží nad právem dotčené osoby na ochranu jejího soukromí. Tímto veřejným zájmem může být zájem na informovanosti veřejnosti a na veřejné kontrole nad politickým děním. O tom, zda bude veřejný zájem v konkrétním případě naplněn, rozhodnou soudy.

Předkládaný návrh omezuje zákaz zveřejňovat informace zasahující do soukromí pouze na oběti trestných činů. Tento zákaz se bude týkat všech obětí pod 18 let a obětí vybraných trestných činů. Ostatní osoby zúčastněné na trestním řízení jsou již chráněny proti zveřejňování informací, které by je mohly poškodit, jinými ustanoveními trestního řádu, například obecným respektem, presumpcí neviny, utajením svědka atd.

Dále navrhuji detailněji upravit postup při dávání souhlasu oběti se zveřejněním osobních informací. Speciálně chráněny budou osoby nezletilé a osoby, které nemají plnou způsobilost k právním úkonům.

V trestním zákoníku navrhuji zrušit nedbalostní trestný čin neoprávněného nakládání s osobními údaji pocházejícími z výkonu veřejné moci. Důvodem je, že většina lidí nemá povědomí o tom, jaké údaje pocházejí z výkonu veřejné moci. Tento trestný čin by tak mohl být spáchán každým, aniž by si uvědomil nebezpečnost svého jednání. Navíc s údaji, které pocházejí z výkonu veřejné moci, se dostanou do styku primárně osoby, které mají povinnost mlčenlivosti ze zákona. Porušení této povinnosti je rovněž trestné. Ochranu osobních údajů pocházejících z výkonu veřejné moci lze zde považovat za dostatečnou.

V zákoně o ochraně osobních údajů navrhuji snížit pokuty za porušení zákazu zveřejnění osobních údajů, a to na pětinu současné výše, tedy 200 tisíc korun, resp. 1 mil. Důvodem je, že stávající výše sankcí by mohla příliš omezit například svobodu tisku, jak naznačuje ve své judikatuře i Evropský soud pro lidská práva. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP